Kā veikali Latvijā sargā pircējus no Covid-19?

© F64

Arī Lieldienās bija un joprojām ir spēkā sociālā distancēšanās. Tirgotāji no savas puses ir ieviesuši dažādus piesardzības pasākumus, lai ierobežotu Covid-19 izplatību, un cer, ka arī pircēji būs atbildīgi.

Pirms Lieldienām Maxima veikalos pircēju skaits vidēji bija samazinājies par 30 procentiem, bet Maxima veikalos, kas atrodas tirdzniecības centros, klientu skaits ir samazinājies pat līdz 55 procentiem. Maxima Latvija vadītājs Viktors Troicins uzskata, ka tas ir gan iedzīvotāju atbildīgas rīcības, gan arī veikalu ieviesto drošības pasākumu dēļ. Maxima, Rimi, Elvi, Citro, K-Senukai un citos veikalos rūpējas par pircēju plūsmas regulēšanu, regulāri dezinficē virsmas, ratiņus un pat autostāvvietas. Daudzos lielveikalos iepirkumu ratiņu izmantošanai šobrīd nav nepieciešama monētas ievietošana, savukārt citos vispār bez ratiņiem veikalā iekšā neielaiž.

Iepirkšanās centrs SKY&MORE jau kopš marta vidus rūpēs par klientu un darbinieku drošību sadarbībā ar savu ilggadējo sadarbības partneri, apsardzes kompāniju Grifs AG ieviesis ienākošo apmeklētāju kontroli. Tas nozīmē, ka, ieejot iepirkšanās centrā SKY&MORE, visiem apmeklētājiem un darbiniekiem tiek mērīta ķermeņa temperatūra, tādējādi maksimāli novēršot slimu cilvēku atrašanos veikalā. Pirmajās dienās iepirkšanās centrā netika ielaisti vidēji pieci cilvēki dienā, kuriem tika konstatēta paaugstināta ķermeņa temperatūra, savukārt šobrīd statistika ir būtiski uzlabojusies un vidēji netiek ielaisti vien divi cilvēki dienā. «Mūsuprāt, šādi būtiski uzlabojumi novērojami, jo cilvēki ir informēti par gaidāmo pārbaudi, kā arī, protams, liela nozīme ir valsts noteiktajiem ierobežojumiem. Par ieviesto apmeklētāju kontroli no klientiem un darbiniekiem saņemam komplimentus un uzslavas, kas liek domāt, ka cilvēki pie mums jūtas droši,» Neatkarīgajai teic iepirkšanās centra SKY&MORE vadītāja Kristīne Dombrovska.

SIA Latvian Retail Management valdes priekšsēdētājs Imants Kelmers Neatkarīgajai atzīst, ka, iestājoties siltajam laikam, daudzi izbrauc ārpus lielpilsētām, un, kā novērots Citro tirdzniecības vietās, kas atrodas piekrastes teritorijās, brīvdienās strauji aug veikalu apmeklētāju skaits un nereti pircēji piemirst par piesardzības pasākumu stingru ievērošanu. «Tāpēc aicinām iedzīvotājus būt īpaši piesardzīgiem un ievērot drošības prasības, rūpēties gan par savu, gan līdzcilvēku drošību,» uzsvēra I. Kelmers.

Tirdzniecības vietu ieviestie drošības pasākumi koronavīrusa ierobežošanai

Maxima

* Visās tirdzniecības vietās tiek veikti pastiprināti dezinfekcijas pasākumi, kā arī rūpīga kasu zonu, iepirkumu groziņu un ratiņu tīrīšana ik pēc divām stundām.

* Dezinfekcijas līdzekļi pie veikalu ieejām.

* Nefasētas pārtikas, piemēram, konditorejas izstrādājumu, fasēšana.

* Sociālās distancēšanās ierobežojoši pasākumi 2 m rādiusā, piemēram, grīdas uzlīmes, iepirkuma ratiņu izmantošana groziņu vietā, nodrošinot fiziski lielāku barjeru starp citiem klientiem, apsardzes darbinieks uzrauga pircējus u.c. pasākumi.

* Periodiski tiek slēgti atsevišķi veikali cilvēku plūsmas regulēšanai.

* Higiēnas nolūkos ir atcelta laika fiksēšana atsevišķās auto stāvvietās pie Maxima veikaliem.

*Arī pie veikala ieejām uz asfalta seguma izveidotas atzīmes 2 m distances ievērošanai.

* Paplašināta pārtikas interneta veikala barbora.lv darbība septiņās Latvijas pilsētās, lai nodrošinātu attālinātas iepirkšanās iespējas arī Latvijas reģionos. Un jau tuvākajā laikā barbora.lv nodrošinās pirkumu saņemšanas punktus, aptverot visus Latvijas reģionus - pirkumu saņemšanas punkti būs pieejami 26 Latvijas pilsētu un mazpilsētu Maxima veikalos.

* Jauns pakalpojums - preču saņemšana, izmantojot bezkontakta piegādi, lai ierobežotu vīrusa izplatību.

* Darbinieku aizsardzībai nodrošināti roku dezinfekcijas līdzekļi; organiskā stikla sejas aizsargmaskas pašapkalpošanās kasēs strādājošajiem, informācijas centru darbiniekiem, sveramo produktu vitrīnu darbiniekiem un vecākajam kasieriem; stikla aizsargbarjeras pie kasēm starp klientu un kasieri; pilnīgi visiem darbiniekiem, kas atbrauc no ārvalstīm, noteikta apmaksāta prombūtne, arī ja nav aizdomu par inficēšanos; rūpējoties par darbinieku imunitāti, tiek nodrošināts bezmaksas ingvers, citrons un medus.

* Atsevišķi administrācijas darbinieki dodas palīgā kolēģiem veikalā, lai spētu efektīvāk organizēt darbu veikalā.

* Maxima interneta veikala barbora.lv darbiniekiem ir nodrošināti vienreizlietojamie cimdi un roku dezinfekcijas līdzekļi, termometri darbinieku veselības stāvokļa kontrolēšanai, ja rodas kādas aizdomas.

Rimi

* Iepirkumu groziņu un ratiņu tīrīšana un dezinfekcija notiek katru dienu vairākas reizes dienā. To Rimi veikalos nodrošina profesionālas tīrīšanas kompānijas.

* Regulāra grīdu uzkopšana un dezinfekcija. Veikalos, kuros ir lielāka pircēju plūsma, grīdas tiek uzkoptas nepārtraukti, savukārt veikalos, kur cilvēku plūsma ir mazāk intensīva, grīdas tiek uzkoptas ik pēc divām stundām. Ja kādā situācijā grīda, iepirkumu grozi vai rati ir nosmērēti, tīrīšana tiek veikta nekavējoties.

* Regulāra virsmu tīrīšana.

* Roku dezinfekcijas līdzekļi pircējiem.

* Norobežojošas uzlīmes uz grīdas, kas atgādina par sociālās distancēšanās nozīmīgumu.

* Īpašas iepirkšanās stundas no 8.00 līdz 10.00 riska grupām - vecāka gadagājuma cilvēkiem, topošajām māmiņām un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Rimi plašais veikalu tīkls nodrošina to, ka šajās rīta stundās nav liels cilvēku pieplūdums vienā veikalā, tādēļ ir iespēja arī ievērot visus piesardzības pasākumus.

* Visiem veikalu darbiniekiem ir pieejami dažādi aizsarglīdzekļi. Vienreizlietojamie cimdi, organiskā stikla aizsargbarjeras pie kasēm, medicīniskie termometri, lai darbiniekiem būtu iespēja operatīvi pārbaudīt savu veselības stāvokli, vitamīni. Tāpat ir sākta sejas vairogu ieviešana pašapkalpošanās kasu darbiniekiem un vairākkārt lietojamu sejas masku piegāde uz visiem veikaliem. Daļā veikalu tiek organizēta plauktu piepildīšana nakts stundās, lai samazinātu darbinieku saskarsmi ar pircējiem dienas laikā.

* Samazinātas pārdošanas kampaņas, netiek drukātas reklāmas avīzes, lai pasargātu pasta darbiniekus un samazinātu kontaktu daudzdzīvokļu mājās.

SKY&MORE

*Apmeklētāju temperatūras kontrole.

* Ik pēc divām stundām tiek veikti dezinfekcijas pasākumi (īpaša uzmanība tiek pievērsta dažādām virsmām, rokturiem, kāpņu un eskalatoru margām, groziem u.c.).

* Iepirkšanas centrā ir izvietoti vairāki dezinfekcijas līdzekļu dozatori.

* Tirdzniecības vietās tiek ievēroti divu metru sociālās distancēšanas noteikumi.

* Ik pēc 15 minūtēm tiek atskaņots Ekonomikas ministrijas sagatavotais audio materiāls.

Citro

* Vairākas reizes dienā notiek veikalu telpu (grīdas, plauktu un virsmu), kā arī iepirkumu grozu un ratu dezinfekcija.

* Pie veikalu ieejas ir pieejams dezinfekcijas līdzeklis un vienreizlietojamie cimdi veikalu apmeklētājiem, kā arī atkritumu urnas, lai pircēji pēc veikala apmeklējuma varētu droši izmest izlietotos cimdus un tie nebūtu izmesti pilsētvidē vai dabā, tādējādi radot papildu piesārņojumu dabai.

* Ar speciālām norādēm un darbinieku iesaisti tiek kontrolēts pircēju skaits veikalos, lai neveidotos drūzmēšanās.

* Mazākos veikalos samazināts iepirkumu grozu skaits, lai veikala darbiniekiem būtu iespējams ērtāk sekot līdzi pircēju skaitam veikalos un nepieciešamības gadījumā atgādināt par distances ievērošanu un piesardzības pasākumiem.

* Papildus pircēju informēšanai veikala radio skaļruņos regulāri tiek sniegta informācija un skan paziņojums par piesardzības pasākumiem, kas jāievēro veikalos.

* Darbinieku drošībai nodrošināti vienreizlietojamie cimdi, dezinfekcijas līdzekļi, sejas aizsargvairogi, pārdevēju drošībai pie kasēm uzstādīti aizsargstikli. Papildus visiem darbiniekiem ir sagatavots informatīvs rīcības dokuments ikdienas drošības normu ievērošanai un nemitīgi tiek sniegta informācija par jaunākajiem drošības pasākumiem, kas jāievēro.

Elvi

* Pie ieejas un izejas Elvi veikalos ir izvietoti roku dezinfekcijas līdzekļi, lielākajā daļā veikalu cilvēki iepirkšanās laikā var izmantot vienreizējās lietošanas cimdus.

* Kasu zonā veikalos ir uzstādītas aizsargbarjeras.

* Veikalu vidē izvietoti brīdinājumi par piesardzības pasākumiem un grīdas apzīmējumi, kas palīdz ievērot 2 m distanci visā iepirkšanās laikā. Tāpat kasu monitoros ir redzama atgādinoša informācija par piesardzību un Elvi audio sistēmā regulāri tiek atskaņoti ieraksti ar aicinājumiem ievērot distanci un iepirkties apdomīgi.

* Veikalos regulāri tiek veikta dezinfekcija un papildu uzkopšana - tiek mazgāti iepirkumu grozi un rati, ar dezinfekcijas līdzekļiem apstrādātas kases zonas, grozu un ratu rokturi un dažādas koplietošanas virsmas.

* Veikalu tīklā Elvi tiek izmantoti divu veidu rati - vienos monētas nav jāievieto vispār, otri ir izmantojami tikai ar monētu. Tā kā pircēji ratos liek savas personīgās monētas un blakus ratiem ir pieejami dezinfekcijas līdzekļi, ar ko pircēji var apstrādāt visas nepieciešamās ratu virsmas, izvērtējot epidemioloģiskos riskus, iepirkumu ratu lietošanas sistēma nav mainīta.

K-Senukai

* Regulāri tiek veikta intensīva telpu un biežāk skarto virsmu, kā arī veikala aprīkojuma dezinfekcija.

* Visu veikalu kases zonas un informācijas centri ir aprīkoti ar organiskā stikla aizsargbarjerām.

* Drošības pasākumi, kā vienreizlietojamie cimdi, roku dezinfekcijas līdzekļi, tiek nodrošināti gan veikalu darbiniekiem, gan apmeklētājiem.

* Iepirkumu ratiņi pieejami bez monētām.

* Ikvienu veikalu apmeklētāju aicinām izturēties atbildīgi un ievērot 2 metru distanci - šī noteikuma ievērošanai seko līdzi arī veikala darbinieki.

* Ieteikumi par personīgās un darba telpas higiēnas ievērošanu ir ieviesti kā obligātas prasības visiem darbiniekiem. Veikala un labierīcību telpās izvietoti papildu informatīvie materiāli, kas atgādina par higiēnas prasībām un drošības ieteikumiem.

Avots: Maxima Latvija, Rimi Latvia, Sky&More, Latvian Retail Management, Elvi

Latvijā

Pedagogi no visas Latvijas iezīmē vairākas būtiskas problēmas, kas saistītas ar mācību līdzekļu pieejamību un kvalitāti. Neraugoties uz centieniem nodrošināt pilnvērtīgu izglītības procesu, vairums pedagogu saskaras ar to, ka pieejamie resursi neatbilst ne mūsdienu vajadzībām, ne skolēnu attīstības prasībām, secināts izdevniecības “Skolas Vārds” īstenotajā pedagogu aptaujā.