Pērn Rīgas lidostas tuvumā – Imantā, Zolitūdē un Panorama Plaza rajonā – aktivizējušies lāzera spīdinātāju uzbrukumi lidmašīnām.
Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs norāda, ka Latvijas aviācijas vēsturē ir septiņi šādi gadījumi un visi 2010. gadā. Gaisa satiksmes traucētāju ķeršanā iesaistīta arī Drošības policija.
Aviācijas eksperti uzsver, ka šādi uzbrukumi ir ārkārtīgi bīstami. Apžilbinātie piloti var izraisīt avāriju. Šā iemesla dēļ pat izskanējis aicinājums spēcīgas lāzeriekārtas klasificēt kā ieročus.
"Šī problēma ir aktualizējusies visā Eiropas Savienībā. Decembrī Ķelnē nacionālo aviācijas aģentūru pasākumā lēma, kā samazināt lāzera staru izmantošanu. Ir valstis, kur gada laikā saņemti vairāki simti ziņojumu, ka nolaišanās laikā pilota kabīnē speciāli iespīdināts lāzera stars," stāsta CAA direktors.
Viņš norāda, ka CAA sadarbībā ar Rīgas lidostu, Latvijas gaisa satiksmi un Drošības policiju sākusi darbu, lai likumdošanā noteiktu šāda veida administratīvos pārkāpumus. CAA izveidojusi sistēmu, kā, lidmašīnai vēl gaisā esot, tiesībsargājošās iestādes ķers spīdinātājus. "Agrāk likumdošanā bija sods līdz 250 latiem. Tagad paredzēts iestrādāt vairāku tūkstošu latu sodus. Darīsim visu, lai lidmašīnu traucētāju rīcība būtu demotivējoša," norāda M. Gorodcovs.
Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja direktors Ivars Alfrēds Gaveika uzsver, ka "lielākoties bērni niekojas ar to [spīdināšanu]. Pieaugušie jau to nedara".
M. Gorodcovs atminas situāciju, ka 20 sekunžu garumā abiem pilotiem mērķtiecīgi raidīts lāzera stars.
Austrālijā Jaundienvidvelsas štats aizliedzis lāzeru tēmētājus pēc vairākiem gadījumiem, kad, vēršot lāzera starus pret lidmašīnām, apžilbināti piloti. Par tādas ierīces glabāšanu bez atļaujas tur draud līdz 14 gadu cietumsods.