Tapusi filma, kurā mēģina atbildēt uz jautājumu, kas notiks, ja "Rail Baltica" netiks realizēts

© Dmitrijs Suļžics/MN

Tapusi dokumentālā filma "Nord Express" par dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecību, aģentūru LETA informēja filmas veidotāju pārstāvji.

"Nord Express" ir dokumentāls detektīvs par 870 kilometrus garās ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecību, kas "aizsākās ar sapni atkal savienot Baltijas valstis ar pārējo Eiropu, kad 1991.gadā Igaunija, Latvija un Lietuva atguva neatkarību no Padomju Savienības".

Filmas režisors Kārlis Lesiņš uzsāk izmeklēšanu, lai noskaidrotu, kāpēc "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas projekta attīstība ievērojami atpaliek no grafika un izmaksas krietni pārsniedz plānoto budžetu.

Ceļojot cauri visām iesaistītajām valstīm, režisors tiekas ar amatpersonām, projektētājiem, būvniekiem, uzņēmējiem, militārpersonām un cilvēkiem, pār kuru īpašumiem nākotnē brauks "Rail Baltica" vilcieni.

"Ir daudz baumu un teoriju par to, kas vainīgs pie tā, ka projekts kavējas un Baltijas valstis riskē zaudēt Eiropas Savienības finansējumu. Iespējams, tā ir Krievija vai Ķīna, bet varbūt birokrātija vai Baltijas valstu nespēja vienoties par projekta pārvaldīšanu," spriež filmas autori.

Filma mēģina atbildēt uz jautājumu, kas notiks, ja šis gadsimta projekts netiks realizēts, jo īpaši laikā, kad Eiropā notiek karš un dzelzceļa infrastruktūrai ir milzīga nozīme Baltijas valstu un Eiropas Savienības aizsardzībā.

Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) katru gadu ir ministrija, kurai ir vislielākie pieprasījumi no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, kas rada situācija, ka jau gada sākumā iespējams paredzēt, ka nepietiks budžetā iezīmētā finansējuma, piemēram, pasta pakalpojumu dotācijām vai reģionālajiem autopārvadājumiem. Līdz ar to līdzekļu optimizācijas dēļ neizbēgami ir lēmumi, piemēram, reģionālo autotransporta pārvadājumu samazināšanu un maršrutu saīsināšanu, TV24 raidījumā “Ziņu TOP” atzīst satiksmes ministrs Kaspars Briškens (Progresīvie).