Mobings nav izskausts: Katrs desmitais Latvijas jaunietis skolā jūtas slikti

© Pixabay

Katrs desmitais Latvijas jaunietis 14 - 16 gadu vecumā skolā jūtas slikti, liecina Samsung "Solve for Tomorrow" konkursa ietvaros veiktā aptauja.* Ja kopumā šādi savas sajūtas novērtē 10% aptaujāto, tad Rīgā pat 15% skolēnu ikdienā skolā nejūtas labi. Lai gan ilgstoši skolās notiek cīņa ar mobingu, tas joprojām nav izskausts. Skolēnu savstarpējo attiecību uzlabošanai veltītas dažādas iniciatīvas, taču attiecību uzlabošana ir arī pašu jauniešu rokās.

Vissvarīgākās - attiecības ar skolotājiem un vienaudžiem

Visvairāk skolēnu pašsajūtu skolā ietekmē savstarpējās attiecības ar draugiem, klases biedriem, citiem skolas biedriem un skolas personālu, kā arī ar vecākiem. Vislielākā daļa (81%) skolēnu norāda, ka pašsajūtu skolā veido attiecības ar skolotājiem un skolas personālu. Nedaudz mazāka, bet tomēr ļoti liela loma ir attiecībām ar draugiem (76%). Tam seko attiecības ar klases biedriem (75%), bet attiecības ar citiem skolas biedriem kā nozīmīgas novērtētas retāk. Tātad galvenā jauniešu ikdienas un savstarpējo attiecību dinamika veidojas tieši ar savas klases skolēniem.

Labsajūtu ietekmē pamatvajadzības, skolas inventārs, telpas - mazsvarīgs faktors

Dati liecina, ka jauniešu pašsajūtu skolās ietekmē arī tas, vai viņu pamatvajadzības ikdienā tiek nodrošinātas. 3/4 skolēnu labsajūtu skolā ietekmē tas, vai jaunietis ir paēdis, izgulējies, atpūties un fiziski jūtas labi, kā arī ģērbies atbilstoši laikapstākļiem. Tajā pašā laikā tādi praktiski aspekti kā skolas inventārs, telpas un apkārtējā vide vai attālums no skolas līdz mājām jauniešiem ir mazāk svarīgi. Vismazākā nozīme ir pulciņu un ārpusstundu aktivitāšu pieejamībai - tikai 34% jauniešu norāda, ka iespēja apmeklēt sev interesējošos pulciņus ietekmē viņu pašsajūtu skolā.

Aicina jauniešus piedāvāt savus risinājumus

"Dažāda veida vardarbība un savstarpēja apcelšana skolās ir joprojām aktuālas problēmas. Reizēm šīs situācijas jāļauj risināt ekspertiem, taču reizēm labākos risinājumus var ieteikt paši skolēni. Konkursa iepriekšējos gados jaunieši ir nākuši klajā ar vērtīgiem risinājumiem dažādām sabiedrībā aktuālām problēmām. Šogad mēs dodam skolēniem iespēju izstāstīt, kas viņiem traucē skolās justies labāk, un saņemt finansējumu savas idejas realizēšanai," stāsta Samsung "Solve for Tomorrow" iniciatīvas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte.

Lai uzlabotu gan praktisko, gan emocionālo vidi skolās, Samsung "Solve for Tomorrow" jauniešu ideju konkursā 9.-12.klašu skolēni aicināti iesniegt idejas, kā ar tehnoloģiju palīdzību padarīt skolas vidi skolēniem draudzīgāku un skolas dzīvi - priekpilnāku. Dalība konkursā notiek 3-5 skolēnu komandās, un reģistrēšanās atvērta līdz 5.oktobrim tīmekļa vietnē www.solvefortomorrow.lv. Vērtīgākās idejas autori saņems 5000 EUR savas idejas realizēšanai, tādējādi gūstot iespēju uzlabot savas skolas vidi. Galvenās balvas ieguvēji saņems arī 5000 EUR Samsung ierīču iegādei.

Latvijā

Piektdien, 22. novembrī, izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša kopā ar padomnieci Edīti Kanaviņu un Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktora vietnieku izglītības kvalitātes vadības un digitālās transformācijas jomā Edgaru Plētienu reģionālā vizītē apmeklēja Smilteni un tikās ar novada domes vadību, Izglītības pārvaldes pārstāvjiem, Smiltenes vidusskolas un Smiltenes tehnikuma vadību un pedagogiem, kā arī apmeklēja Demokrātijas simpozīju.