Atklāts, kurā klašu grupā bērni visbiežāk piedzīvo mobingu

© unsplash.com

Latvijas skolās ar mobinga situācijām, proti, regulāru iebiedēšanu, ietekmēšanu un izsmiešanu, saskaras vidēji trīs no 20 skolēniem pirmajās klasēs, bet piektajā un sestajā klasē šis skaits ir divkārt lielāks, aģentūru LETA informēja "Swedbank" pārstāvji, atsaucoties uz sociālā uzņēmuma "EMU" aptaujas datiem.

Pirmajās četrās klasēs ar mobinga situācijām regulāri ir saskārušies no 12% līdz 14% skolēnu, piektajā klasē tie ir 27% bērnu, bet sestajā - 24% bērnu.

Nodibinājuma "Fonds Plecs" un "EMU" vadītājs Jānis Erts skaidro, ka 5. un 6. klasē ir būtiski vairāk ilgstošu konfliktu, kas potenciāli jau identificējami kā mobings. Tas ir skaidrojams ar agrīno pubertāti un būtiskiem papildu skolas stresoriem - grūtākiem mācību priekšmetiem, pāriešanu uz citu vērtēšanas sistēmu, arī lielāku skolotāju maiņu.

Salīdzinot pagājušā mācību gada rudens un pavasara aptaujas datus, secināts, ka 30-40% no 5. un 6. klašu skolēniem mobinga situācijas piedzīvo atkārtoti (no tiem skolēniem, kuri ar mobingu bija saskārušies arī iepriekš). Pirmajās klasēs atkārtoti piedzīvotas mobinga situācijas ir novērojamas retāk - tās piemin aptuveni 20-30% aptaujāto skolēnu.

Lai atbalstītu vecākus un bērnus mobinga situācijās, kā arī sniegtu praktiskus padomus šādu konfliktsituāciju risināšanā, "Fonds Plecs" sadarbībā ar "Swedbank" ir izstrādājis atbalsta platformu ģimenēm, kas tostarp paredz arī iespēju nepieciešamības gadījumā saņemt profesionālu speciālistu konsultācijas mobinga situācijās. Atbalsts mobinga situācijās ir bezmaksas pakalpojums "Swedbank" dzīvības apdrošināšanas klientiem.

"Swedbank" dzīvības apdrošināšanas eksperts Andris Būmanis informē, ka šī pakalpojuma ietvaros divu gadu laikā jau desmitiem ģimeņu ir vērsušās pēc palīdzības un bērni ir saņēmuši palīdzību. Sarežģītākās situācijās ģimene var saņemt vairāk nekā 10 konsultācijas pie speciālistiem.

"EMU" ir skolēnu labbūtības vadības un monitoringa rīks ar reāllaika vadības paneļiem, palīdzot skolai īstenot likumā un vadlīnijās definētās rekomendācijas un algoritmus. "EMU" 2023./2024. mācību gadā izmantoja 56 402 skolēnu anketas labbūtības un atbalsta nodrošināšanai. "EMU" monitoringa anketu mērķis ir padziļināti izprast skolas vidi un skolēnu labbūtību, lai uzlabotu mācību procesa kvalitāti. Anketas ietver jautājumus par skolēnu attiecībām, drošību, piederību skolai un mācību vidi, palīdzot skolai iegūt datus par aktuālām problēmām.

Anketēšana tika veikta 2023. gada rudenī un 2024. gada pavasarī, tajā katrā semestrī piedalījās vairāk nekā 56 000 skolēnu, kā arī skolēnu vecāki un skolotāji.

Svarīgākais