Linda Baltiņa pēc zaudējuma svin uzvaru apsardzes biznesā

© F64 Photo Agency

Latvijas ceļa, LPP/LC, Šlesera Reformu partijas un vairāku citu partiju aktīvistes Lindas Baltiņas atkalparādīšanās politisko uzņēmumu vadībā «reformu un tiesiskuma» koalīcijas laikā daudziem bija pārsteigums.

Atgādinām: pagājušo ceturtdien L. Baltiņa SIA LDz Apsardze valdē nomainīja ģenerāli, bijušo Iekšlietu ministrijas valsts sekretāru, Latvijas Zaļās partijas biedru Aivaru Straumi. SIA LDz Apsardze ir lielākā valstij pastarpināti piederošā apsardzes kompānija Latvijā ar attīstītu un pa visu valsti sazarotu infrastruktūru.

Līdz Zatlera Reformu partijas (ZRP) dibināšanai pagājušā gada vasarā netika dzirdēts, ka apsardzes bizness interesētu politiskās aprindas. Turpretī kopš ZRP dibināšanas apsargi politiku ietekmē pavisam tieši. Apsardzes kompānijas TM Security īpašnieks Mārtiņš Tenbergs aizdeva savu firmu darbiniekus ZRP dibināšanas sapulces noturēšanai un vajadzīgā rezultāta panākšanai; TM Security personāla daļas vadītājs Gunārs Rusiņš kļuva par Saeimas deputātu un šobrīd ir viens no aktīvākajiem satiksmes ministra politiskajiem uzraugiem. Pats M. Tenbergs regulāri tiekas ar ietekmīgiem politiķiem un tādā veidā ir iekūlies pat dažos miniskandāliņos; vairāki kompetenti, savstarpēji nesaistīti avoti ir apstiprinājuši, ka tieši TM Security cilvēki ir izlolojuši ideju par visas transporta sistēmas apsardzes kompā niju apvienošanu zem vienotas vadības, kas būtu saistīta ar TM Security. Šīs idejas īstenošanai neapšaubāmi nepieciešams izvietot savus cilvēkus satiksmes jomas apsardzes kompāniju vadībā.

Fotogrāfija izskaidro

Protams, nekāds pārsteigums nav tas, ka «reformu un tiesiskuma» koalīcijai savējo izvietošana uzņēmumu vadībā (partijas pabarošana) ir tikpat svarīga kā visām citām koalīcijām. Galīgi nav pārsteigums, ka šīs koalīcijas solījumi, ka tagad būs citādi, ir bijusi tikai tāda politiski liekulīga vāvuļošana.

Bet daudziem pārsteigums bija tieši L. Baltiņas kandidatūra – koalīcijas taču cīnoties pret oligarhu partijām! Turklāt L. Baltiņas vārds – pamatoti vai nepamatoti – tomēr ir izskanējis arī t.s. Daimler kukuļošanas lietā. Proti, tad, kad Rīgas domes veica Mercedes autobusu iepirkumu, par kuru koncerns Daimler esot maksājis kukuļus, L. Baltiņa bija Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītāja, bet viņas protežētājs Andris Bērziņš – Rīgas domes priekšsēdētājs.

Tomēr visu, šķiet, izskaidro dažas dzeltenās preses fotogrāfijas un komentāri par šajās fotogrāfijās atainoto notikumu. Proti, uz L. Baltiņai un viņas meitai Malvīnei piederošā pārtikas veikala Tirgus galerija Rīgā, Stabu ielā, atklāšanu 2009. gada vasarā bija ieradies pats Valsts prezidents Valdis Zatlers ar kundzi. Dzeltenā prese tolaik sāka taujāt – vai tas ir cienīgi, ka Valsts prezidents apmeklē pārtikas veikalu atklāšanu? Vai V. Zatlers tagad nāks arī uz visu citu pārtikas veikalu atklāšanu?

Atbilde bija vienkārša – kā izlasāms šajās publikācijās, Zatleri un Baltiņi esot ģimenes draugi. Lindas meita Malvīne Baltiņa draudzējas ar toreizējā Valsts prezidenta dēlu Kārli, kurš, piemēram, nācis apsveikt Malvīni viņas izlaiduma dienā.

Apsardze Baltiņa

Šajā vietā jautājums par ģimeņu draudzību saslēdzas ar politizētā apsardzes biznesa jautājumu. Proti, otrs V. Zatlera dēls Gustavs kopā ar TM Security īpašnieku M. Tenbergu 1999. gadā beidzis Nacionālo aizsardzības akadēmiju. Tieši šis faktors presē ticis minēts kā noteicošais, kāpēc TM Security apsargi fiziski un materiāli nospēlēja nozīmīgu lomu ZRP dibināšanā.

Pati L. Baltiņa sarunā ar Neatkarīgo noliedza, ka pazītu kādu no TM Securi ty, savukārt attiecības ar V. Zatleru skaidroja kā divu uzņēmīgu cilvēku nenovēršamu pazīšanos. Vaicāta, kurš Latvijas dzelzceļa (LDz) vadībai rekomendējis viņas kandidatūru SIA LDz Apsardze valdes locekļa amatam, L. Baltiņa teica, ka neviens viņu neesot rekomendējis. LDz viņa strādājot desmit gadus, un visi viņu pazīstot kā pieredzes bagātu, enerģisku un produktīvi strādājošu speciālisti. Taujāta, vai, kandidējot uz amatu, viņa izklāstījusi savu koncepciju par apsardzes uzņēmuma turpmāko attīstību, L. Baltiņa teica, ka koncepcija vēl tikšot izstrādāta: «Latvijas dzelzceļa valde nāca klajā ar ļoti nopietniem uzstādījumiem un deva man laiku tos īstenot.»

Runājot par attiecībām ar V. Zatleru, L. Baltiņa skaidroja: «Jā, es viņu pazīstu. Esam beiguši vienu skolu – Rīgas 50. vidusskolu, bet mana mamma bija viņa skolotāja.» L. Baltiņa uzsvēra, ka «šajā valstī enerģisku un uzņēmīgu cilvēku nav pārāk daudz, tāpēc nav brīnums, ka viņi cits citu pazīst».

L. Baltiņa neslēpa, ka rūpīgi lasījusi Neatkarīgās publikācijas par SIA LDz Apsardze vadības maiņu un laikrakstā pausto versiju, kādēļ šādas izmaiņas notiek. Viņa kategoriski noliedza, ka LDz Apsardze vadības maiņas saistītas ar TM Security interesēm: «Es no kompānijas TM Security nepazīstu nevienu cilvēku.»

Runājot par iespējamo visu transporta nozares drošības dienestu apvienoša nu, L. Baltiņa norādīja, ka dzelzceļa un lidostas drošības dienestu apvienošana esot grūti iedomājama lidostas dienesta specifikas dēļ. Taču dzelzceļa un ostas dienestu apvienošana viņai izklausoties pieņemama. «Šī varētu būt laba ideja diskusijām,» atzina L. Baltiņa.

Ietekmīgā sieviete

«Esmu gatava zaudēt, lai pēc tam uzvarētu,» kādā intervijā 1998. gadā sevi raksturoja L. Baltiņa, un kopš tā laika zaudējusi viņa ir varbūt tikai 2009. gadā, kad tika likvidētas lielo uzņēmumu politiskās padomes. Tobrīd viņa zaudēja LDz padomes priekšsēdētāja un Autoceļu uzturētāja padomes locekļa amatu.

Savas karjeras sākumā L. Baltiņa izauga no vienkāršas zeķbikšu tirgotājas līdz Latgales priekšpilsētas tirgus vadītājai. 1997. gadā viņa iegāja politiskajā apritē, Rīgas pašvaldības vēlēšanās startējot Imanta Geidāna vadītās Nacionālā progresa partijas (NPP) sarakstā un iekļūstot domē. Nedaudz vēlāk NPP mēģināja apvienoties ar Armanda Stendzenieka Tautas varas partiju, un L. Baltiņa tika minēta kā jaunās apvienotās partijas biedre. Tomēr vēl pēc neilga laika viņa izdarīja krietni nopietnāku politisko izvēli un ar Rīgas domes priekšsēdētāja Andra Bērziņa rekomendācijām iestājas Latvijas ceļā.

No tā laika L. Baltiņa specializējās satiksmes jomā, arī vadot lielus uzņēmumus, piemēram, a/s Pasažieru vilciens. 2009. gadā viņa zaudēja politiskos amatus un atgriezās tirgotājas biznesā. Kā tagad izrādās, ap šo pašu laiku viņa ir sākusi apgūt arī apsardzes biznesa nianses, kas tagad var izrādīties ļoti veiksmīga izvēle.

Svarīgākais