Cenšas rast kopīgu valodu ar dzīvokļu īpašniekiem

11 MĀJAS. Šobrīd Daugavpilī energoefektivitātes uzlabošana un renovācija veikta vienpadsmit daudzdzīvokļu mājām. DDzKSU valdes loceklis Aleksandrs Samarins un uzņēmuma tehniskais  direktors Raitis Ķikusts redzams pie vienas no tām © Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Par kvalitatīvu dzīvojamo māju apsaimniekošanu Daugavpilī jau kopš 2004. gada rūpējas Daugavpils dzīvokļu un komunālās saimniecības uzņēmums (DDzKSU). Saimniecība liela – apsaimniekošanā vairāk nekā 800 ēku.

Darba daudz, jautājumu daudz, likumdošana mainās, tāpēc, lai ar klientiem veidotos pilnvērtīga komunikācija, regulāri tiek rīkotas kopsapulces, piemēram, iepriekšējā gadā tādu bija vairāk nekā 1000. Uzņēmumā strādā 470 darbinieku - dažādu jomu speciālisti. DDzKSU ir arī diennakts avārijas dienests, kas gadā saņem aptuveni 23 000 iesniegumu.

Pārvaldīšanas līgumi

Kā skaidro DDzKSU valdes loceklis Aleksandrs Samarins, dome ir pilnvarojusi uzņēmumu apsaimniekot konkrētās ēkas, bet tas nav bijis pašu iedzīvotāju lēmums. Lai arī iedzīvotāji paustu savu akceptu, ka savu māju uztic pārvaldīt DDzKSU, viņi tiek aicināti noslēgt pārvaldīšanas līgumu. 2016. gadā šādi rīkojās 47 dzīvojamo māju īpašnieki, 2017. gadā 6 māju īpašnieki un šā gada 5 mēnešos - 28 ēku iemītnieki. Viens no iemesliem intereses pieaugumam saistāms ar jaunajiem pašvaldības saistošajiem noteikumiem, kas paredz - ja iedzīvotāji ir parakstījuši pārvaldīšanas līgumu, viņi var saņemt līdzfinansējumu mājas remontdarbiem, sakopšanai, piemēram, jumta, logu nomaiņai, renovācijai.

Atbalsts avārijas situācijās

A. Samarins stāsta, ka apsaimniekošanā ir gan mājas, kur iedzīvotāji jau laikus veic uzkrājumus remontdarbiem un daļai jau ir izveidojies liels uzkrājumu fonds, taču ir arī daļa dzīvokļu īpašnieku, kas par šo jautājumu aizdomājas vien tad, kad remontdarbi ir steidzami un tos vairs nevar atlikt. Bet iekrājumu nav. Šādos gadījumos ir divi scenāriji: pirmais - iedzīvotāji kopsapulcēs pieņem lēmumu ņemt kredītu bankā, otrais - palīgā nāk DDzKSU, proti, veic remontdarbus, vienojoties ar iedzīvotājiem par pakāpenisku naudas atmaksu līdz 12 mēnešiem, summu iekļaujot ikmēneša rēķinā. Uzņēmums arī operatīvi palīdz novērst avārijas situācijas. «Izdarām darbus, tad tiek rīkota kopsapulce, turklāt informējam par iespēju pieteikties Daugavpils pilsētas domes līdzfinansējuma programmai,» skaidro A. Samarins.

Labie piemēri

Dome palīdzīgu roku sniedz gan gadījumos, kad ēkā ir avārijas situācijas, gan tad, kad dzīvokļu īpašnieki nolemj ēku renovēt, uzlabot tās energoefektivitāti. Otrajā gadījumā pieejams arī Eiropas Savienības fondu atbalsts. Un iedzīvotāji to izmanto. Šobrīd Daugavpilī energoefektivitātes uzlabošana un renovācija veikta vienpadsmit daudzdzīvokļu mājām, un divas ēkas ir pieteiktas konkursam Energoefektīvākā ēka 2018. Vēl divas ir ceļā uz to, un ar vairākām notiek sarunas. DDzKSU tehniskais direktors Raitis Ķikusts uzskata, ka renovētās mājas kalpo kā labs piemērs pārējiem. «Viena no tām jau ir atmaksājusi kredītu, kas tika ņemts uz pieciem gadiem. Tolaik gan domes līdzfinansējums bija 80%, šobrīd līdzfinansē AS Attīstības finanšu institūcija Altum 50% apmērā. Bet iedzīvotāji ar paveikto ir apmierināti - rēķini samazinājušies uz pusi,» norāda A. Samarins, piebilstot, ka iedzīvotājiem jāatceras - ES atbalsts nebūs mūžīgs. Viņš arī novērojis, ka mājas apsaimniekošanā vislabākie rezultāti ir tur, kur ir uzņēmīgi mājas vecākie vai iniciatīvu grupas. «Pērn mums bija 480 māju vecākie un 56 iniciatīvu grupas,» stāsta A. Samarins.

Darbs ar parādniekiem

DDzKSU valdes loceklis atzīst, ka līdzīgi kā visur Latvijā, arī Daugavpilī ir parādnieki, kas rēķinus neapmaksā laikus. Kopš 2004. gada kopējā parada summa ir 1 700 000 eiro. Ar parādniekiem tiek strādāts - ja cilvēks sadarbojas ar DDzKSU, tiek noslēgta vienošanās par pakāpenisku parāda atmaksu. Ja parādnieks nav ieinteresēts vienoties, parāds tiek piedzīts tiesas ceļā. Piemēram, 2017. gadā tiesā tika iesniegtas 172 prasības un no parādniekiem piedzīti 244 000 eiro. Savukārt ar 86 parādniekiem tika parakstīta vienošanās par pakāpenisku parāda atmaksu.

Par atklātību

Klientu ērtībām darbojas portāls mans.ddzksu.lv - tur var, piemēram, apmaksāt rēķinus, nodot skaitījuma radījumus. Starp citu, uzņēmums ir ieviesis jaunu pakopojumu - tas sūta atgādinājuma īsziņas, piemēram, gadījumos, ja persona aizmirsusi iesniegt skaitītāju rādījumus.

«Esam par atklātību, tāpēc savā mājaslapā www.ddzksu.lv esam publicējuši karti, kur pa gadiem redzams, cik lielu līdzfinansējumu katra dzīvojamā māja no domes saņēmusi, kad veikti remonti, kas tur darīts, kādas bija summas. Redzam, ka cilvēkus šāda informācija interesē - karte skatīta jau 20 000 reižu. Tāpat katru otro nedēļu mums ir tikšanās domē ar žurnālistiem, lai informētu par aktuālāko un atbildētu uz jautājumiem. Protams, pie sevis gaidām arī iedzīvotājus - mūsu klientus,» akcentē A. Samarins.



Latvijā

Daudziem Latvijas un ārvalstu iedzīvotājiem no 1. janvāra iznāks saskarties ar pārsteigumu, ka valsts pārvaldes pakalpojumu portālam “latvija.lv” vairs nevarēs piekļūt ar populāro autentificēšanās metodi, izmantojot internetbanku. Tāpēc labāk laikus saprast, kas notiek, un rīkoties tā, lai rodas mazāk neērtību.

Svarīgākais