Liepājā velkonis "Namejs" iejuties nenogurstoša ledlauža lomā

Liepājas ostas pārvaldes velkoņa kapteinis Valerijs Zinovjevs ieskatījās kalendārā. Tur viņam viss esot atzīmēts. "Jā, tieši tā arī ir. Kopš 2. janvāra "Namejs" ir iejuties ledlauža lomā."

Tā vēsta "liepajniekiem.lv".

"Taču ar katru dienu šī uzdevuma veikšanai mums nākas atvēlēt aizvien vairāk stundu. Sākumā pietika, ka ledu skaldījām divas līdz trīs stundas diennaktī, tagad jau nākas strādāt trīspadsmit un pat vairāk stundu," viņš pastāstīja, vadot velkoni cauri prāvākajiem ledus sablīvējumiem. Kad šķērsojām vietas, kur tie bija biezāki, "Namejs" drebēja un likās, ka tas brauc pa bruģi," stāsta V.Zinojevs.

Pagājušās nedēļas nogalē, kad gaisa temperatūra naktī bija noslīdējusi līdz mīnus 16 grādu atzīmei un brīžiem pat zemāk, ledus garozas biezums ostas akvatorijā sasniedza 20 līdz 25 centimetrus. Tāds šķērslis velkonim, kura svars ir 450 tonnu, ir pa spēkam. Kapteinis esot kuģojis arī Barenca un Beringa jūrās, kur redzējis, kā darbojas ledlauži, kuri spējot pieveikt līdz 2 metriem biezu ledus kārtu.

Raksturojot laika apstākļu situāciju, Liepājas kuģu satiksmes kontroles dienesta vadītājs Ansis Daizis atzina, ka tā esot vidēji smaga. Ledus sega veidojas ne tikai ostā, bet arī gar piekrasti un sniedzas aptuveni 7 jūdžu attālumā. Tādēļ zvejnieki aizvadītajā ceturdienā izņēmuši tīklus un pašlaik jūrā vairs neejot. Taču kuģu satiksme ostā notiekot un, pateicoties "Nameja" apkalpei, šoziem neesot kavējusies ne uz brīdi. Taču, lai tā būtu, apkalpei esot jāstrādā dūšīgi, un viņš jau devis komandu, lai tā pārvācas uz kuģi. Tad vajadzības gadījumā turpat izvietotajās kajītēs varētu arī pārnakšņot. Ar ledu nākas cīnīties arī hidrogrāfijas dienesta ļaudīm, kas, ņemot talkā kuģi "Kapteinis Grants", cenšas atbrīvot no sala apskāvieniem akvatorijā izvietotās bojas.

Tiklīdz ir saņemts signāls, kas vēsta, ka kāds kuģis vēlas ienākt pa jūras vārtiem vai arī atstāt piestātni, velkonis steidzas sagatavot tam ceļu. Kad divkārši plata vaga ledū iziešanai jūrā bija izcirsta tankkuģim, bija cerība, ka velkonim būs iespēja izbaudīt atelpu un pa to laiku varēsim piestāt pie krasta. Taču, kas to deva! "Tagad atkal mēs izmainām maršrutu un dodamies uz Brīvostu, jo kuģim, kas piekrauts, nevar likt gaidīt," uzklausījis kārtējo ziņojumu no kuģu satiksmes dienesta, sacīja A. Daizis.

Latvijā

Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm ir jāļauj ieviest atšķirīgus un konkrētās valsts klimatiskajiem apstākļiem atbilstošus pasākumus, aģentūrai LETA pauda biedrības "Zemnieku saeima" ārpolitikas eksperts un Apvienības par ilgtspējīgu lauksaimniecību un lauku vidi valdes loceklis Valters Zelčs.