Rīgas tilti: Kuru remontēs pirmo?

IR LAIKS. Rīgas tilti vizuāli biedē gājējus, un arī tehniski ir pienācis laiks tos remontēt vai pat renovēt. Gaisa tilts, Deglava tilts, Brasas pārvads – šo tiltu remonti jau ir Rīgas domes Satiksmes departamenta darba kārtībā. Deglava tiltu un Brasas pārvadu remontēs jau šogad. Gaisa tilta pārbūve sāksies pēc tam, kad būs pabeigta projektēšana. Savukārt Brasas pārvadu sāks remontēt pēc dziesmu svētkiem, lai netraucētu gājiena dalībniekus un viņi – būvniekus © F64

Vairāku Rīgas tiltu remonti sāksies šogad un, vēlākais, nākamā gada pavasarī. Deglava tiltu, Brasas pārvadu pārbūvēs jau šogad, plānota iepirkuma procedūra Gaisa tilta pārbūves projektēšanai. Savukārt Vanšu tilta rekonstrukcija sāksies, vēlākais, nākamgad pavasarī. Tāpat kā rekonstrukcijas laikā notika satiksmes organizācija pa Salu tiltu, arī Vanšu tiltu slēgs daļēji. Bet sastrēgumi būs neizbēgami. Taču vismaz Dziesmu svētku laikā šovasar tiltu remonta dēļ satiksmes sabiezējumu nebūs, jo Brasas pārvadu sāks sakārtot tikai pēc simtgadei veltītajiem Dziesmu svētkiem.

Vakar intervijā LTV raidījumam Rīta Panorāma Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs sacīja, ka Vanšu tilta kapitālie remontdarbi varētu sākties pēc tam, kad būs pabeigts Salu tilta remontdarbu otrais posms. Iespējams, jau rudenī. Rīgas domes Satiksmes departamentā informē, ka, vēlākais, nākamā gada pavasarī, tiklīdz laikapstākļi ļaus, remonts tiks sākts. Vanšu tilta atjaunošana ir noteikta kā augstākā prioritāte.

No Vanšu tilta kāpnēm (lejteces pusē, labajā krastā) nesen atdalījās un nokrita kāpņu margu sānu nosedzošais dzelzsbetona bloks. Kāpņu sānu bloks ar kāpņu konstrukciju ir savienots ar metāla ieliekamajām detaļām un savā starpā sametināts. Ilgstošas ekspluatācijas gaitā mezgls ir korodējis un straujas gaisa temperatūras izmaiņu dēļ (dažu stundu laikā temperatūra izmainījās no mīnus 15 grādiem pēc Celsija līdz nullei grādu), zaudēja noturību, un lielā pašsvara dēļ atdalījās no kāpņu konstrukcijas. Tilta pamata konstrukcijas ir drošas un izturīgas, uzsver Satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola. Vienkārši runājot, laikapstākļu ietekmē bojātas ir tikai tās konstrukcijas, kas ir pievienotas, piemēram, sametinātas, tilta galvenajām konstrukcijām.

Satiksmes departaments steidzamības kārtā veic kāpņu konstrukcijas tehnisko inspekciju, un tā noslēgsies 9. martā, vēsta aģentūra LETA. Līdz slēdziena saņemšanai abas Vanšu tilta kāpnes Daugavas labajā pusē tiks slēgtas. Gājēju plūsma pa Vanšu tiltu tiks novirzīta pa labā krasta estakādi, kā arī drīkst izmantot Vanšu tilta pacēlājus. Līdz slēdziena saņemšanai tiks daļēji ierobežota arī gājēju plūsma 11. novembra krastmalā zem Vanšu tilta.

Reizi piecos gados Rīgas tiltiem veic pamatīgāku detalizētu konstrukciju pārbaudi, un iepriekšējā no tām konstatēts, ka Vanšu tilta tehniskā stāvokļa dēļ tam 2017.-2018. gadā nepieciešama pārbūve. Vanšu tilta pārbūvi pašvaldība veiks par saviem līdzekļiem, izmaksas varētu būt apmēram desmit miljoni eiro, sacīja N. Ušakovs.

Ahuna-Ozola skaidro, ka uzturēšana vecam tiltam ir dārgāka un sarežģītāka. Vanšu tilts kopš uzbūvēšanas pirms 36 gadiem ne reizi nav kapitāli remontēts. Taču ar uzturēšanu vien tiltu saglābt nevar. Tāpēc atsevišķas konstrukcijas (kā kāpnes) nav noturīgas. Būvniecības valsts kontroles birojs (BVKB) norādījis, ka Vanšu tilta daļēji nobrukušo kāpņu, kā arī kāpņu, kas atrodas krastmalas pusē, turpmāka ekspluatācija nav pieļaujama. BVKB vērtējumā, atsevišķiem tilta nesošajiem konstruktīvajiem elementiem ilgākā laika posmā nav veikti nepieciešamie kopšanas, radušos bojājumu novēršanas un atjaunošanas būvdarbi, kas arī ir bijis viens no galvenajiem iemesliem kāpņu daļas nobrukumam. Var pieļaut, ka konstrukcijas no tilta atdalīsies arī turpmāk. Tāpēc bīstamās daļas nedrīkst tikai apsegt ar audumu un uzstādīt pagaidu norobežojumu uz zemes, cilvēku drošībai ar tādiem pasākumiem ir par maz.

Neatkarīgā jau rakstīja, ka par Vanšu tilta atjaunošanu aktīvi sāka runāt 2015. gadā, uzskaitot veicamos darbus: novērst ūdens iekļūšanu konstrukcijās un salabot vanšu aizsargpārklājumu, atjaunot iekšējo apgaismojumu tilta konstrukcijās, ietves, margas. Jānodrošina arī nepieciešamā infrastruktūra gājēju un velobraucēju satiksmei un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Bija paredzēts uzstādīt videonovērošanas kameras un prettrokšņu sienu gar Rīgas pili.

Latvijā

Autotransporta direkcija (ATD) ir noslēgusi līgumu ar "Pasažieru vilcienu", kas pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu Latvijā veic ar zīmolu "Vivi", par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos līdz 2032.gada 31.decembrim, līgumā paredzot iespēju pagarināt tā izpildi līdz 2034.gada 31.decembrim.

Svarīgākais