Rīgas domnieki klātienē iepazīstas ar "Rīgas satiksmes" darbu

© Dāvis ŪLANDS, F64 Photo Agency

Vakar Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas izbraukuma sēde norisinājās RP SIA Rīgas satiksme (RS). Uzņēmuma pārstāvji iepazīstināja domniekus gan ar pasažieru pārvadājumu tendencēm galvaspilsētā, gan RS jaunumiem, tostarp gaidāmajām rekonstrukcijām un autoparka pilnveidi.

Neskatoties uz nelielu Rīgas iedzīvotāju skaita kritumu pēdējo sešu gadu griezumā (Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka sarukums ir 2,7%), galvaspilsētas sabiedriskajā transportā pārvadāto pasažieru skaits uzrāda augšupeju - pieaugums par 1,5%. «Tas ļauj secināt, ka sabiedriskais transports un tā izmantošana iedzīvotāju vidū kļūst arvien populārāka. Domājam, kā arī šogad līkne pasažieru pārvadājumu statistikā ies augšup,» prognozē Rīgas satiksmes preses sekretārs Viktors Zaķis.

Viņš arī stāsta, ka RS biļešu kontrolieri gada griezumā ir veikuši pārbaudes 10% reisu (citviet Eiropā pārbaudīto reisu skaits ir 2-3% robežās). Statistika arī rāda, ka sarūk sodīto pasažieru skaits - 2016. gadā tika sodīti

26% pasažieru, pērn - 16%. Kontrolieru darbu, viņu drošību, kā arī pasažieru drošību pēdējos gados nenoliedzami uzlabojušas videonovērošanas kameras - gan salonos, gan tās, kas piestiprinātas pie kontrolieru darba apģērba. Savu artavu, protams, dod arī apsardzes darbinieku klātbūtne un uzņēmuma sadarbība ar Rīgas pašvaldības policiju. «Videoieraksti ļoti palīdz noskaidrot konkrētās situācijas patiesos apstākļus, un jāteic, ka līdz ar kameru ieviešanu sūdzību skaits ievērojami sarucis,» norāda V. Zaķis.

Saskaņā ar Rīgas domes noteikumiem gandrīz puse pasažieru brauc bez maksas jeb viņiem piešķirta 100% atlaide, piemēram, nestrādājošiem vecuma un izdienas pensionāriem līdz 75 gadu vecumam, skolēniem, kas deklarējušies Rīgā. 26% pasažieru ir piešķirtas atlaides, piemēram, studentiem, tikpat - 26% - pasažieru brauc par pilnu cenu.

«Esam salīdzinājuši pašizmaksas vienam pasažierim starppilsētu pārvadājumos un Rīgas sabiedriskajā transportā. Ņemot vērā Autotransporta direkcijas sniegtos datus par 2017. gadu, viena pārvadātā pasažiera pašizmaksa starppilsētu pārvadājumos ir 2,60 eiro (bez PVN), mums - 1,05 eiro. Piemēram, arī degvielas pašizmaksas Rīgas satiksmei ir piecas reizes mazākas nekā reģionālajos maršrutos. Arī [RS] administrācijas izmaksas veido vien 2,8% no kopējām izmaksām,» skaidro V. Zaķis.

Atšķiras arī dotāciju apmēri - dotācija vienam pasažierim reģionālajos maršrutos 2017. gadā bija 1,44 eiro, RS - 0,67 eiro.

Arī autobusu vecumos redzamas būtiskas atšķirības - reģionālo maršrutu autobusu vidējais vecums ir 11,3 gadi, RS - 7,6 gadi.

RS pārstāvis arī norāda, ka uzņēmuma autoparka atjaunošanas process turpinās. Piemēram, turpinās iepirkuma līguma izpilde, un katru gadu uzņēmums saņem 25 jaunus zemās grīdas trolejbusus. Iecerēts, ka rudenī Rīgas ielās sāks kursēt pirmais ar ūdeņradi darbināmais trolejbuss. RS nākotnes plānos ietilpst iegadāties arī ar ūdeņradi darbināmus autobusus.

Starp citu, lai nodrošinātu efektīvāku energoresursu izmantošanu un veicinātu bezizmešu transporta ieviešanu, Rīgā tiek īstenots starptautisks projekts, kurš paredz ūdeņraža ražošanas, uzpildes un uzglabāšanas stacijas celtniecību. Šobrīd būvniecība turpinās. Jaunais objekts tiks izmantots privātā un sabiedriskā transporta uzpildei.

Pēc RS prezentācijas Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas pārstāvji devās ekskursijā pa 5. tramvaju depo, kas tuvākajā nākotnē tiks rekonstruēts atbilstoši zemās grīdas tramvaju prasībām. Šobrīd tikai viena ēka pielāgota tieši zemās grīdas tramvajiem - pirms dažiem gadiem atklātais Apkopes cehs.

***

Klientu aptaujas (2017. gada dati)

77% ir apmierināti ar RS sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti

91% uzteic e-talona lietošanas ērtumu

92% apmierināti ar RS klientu apkopšanas centru darbu

***

Uzziņai!

Rīgas satiksme ir sestais lielākais darba devējs Latvijā, kopā ar darbu nodrošinot ap 4100 strādājošo.

Rīgas satiksmei ir četri darbības virzieni:

• Vienota maršrutu tīkla uzraudzīšana;

• Pasažieru pārvadāšana;

• Autostāvvietu apsaimniekošana - šobrīd galvaspilsētā uzņēmuma pārraudzībā ir ap 6000 autostāvvietu;

• Transporta noma, piemēram, retro tramvaja iznomāšana.

Vienotā maršrutu tīklā ietilpst 8 tramvaju (pērn pārvadāto pasažieru skaits tajos - 132 miljoni), 17 trolejbusu (42,5 miljoni) un 56 autobusu maršruti (67,6 miljoni). Vēl ir arī paaugstināta servisa pakalpojuma maršruti - 8 nakts satiksmes maršruti un 20 minibusu maršruti.

Klienti ik gadu RS ar dažādiem jautājumiem vēršas aptuveni 471 000 reižu - 95% gadījumu tie ir dažādi jautājumi par kustību sarakstiem, e-taloniem u.tml., 3-4% gadījumu tās ir sūdzības, visbeidzot priekšlikumi un pateicības.



Svarīgākais