Sabiedriskais transports Rīgā: sola atslogot, bet nesola bez maksas

Lai sastrēgumstundās mazinātu pasažieru plūsmu visnoslogotākajos sabiedriskā transporta maršrutos, jau šovasar brauciens ar elektrovilcienu pilsētas robežās varētu kļūt par alternatīvu braucienam ar tramvaju vai autobusu.

Rīgas dome un Satiksmes ministrija parakstījušas nodomu protokolu, kas paredz ieviest etalonu sistēmu pasažieru vilcienos. Tas nozīmē, ka Rīgas teritorijā brauciens ar elektrovilcienu maksātu tik pat, cik brauciens ar trolejbusu vai tramvaju, turklāt, iekāpjot vilcienā, pasažierim būtu jāaktivizē etalons.

Lai gan galīgo lēmumu Rīgas pašvaldība pieņems tikai nākamnedēļ, visticamāk, rīdzinieki jau šovasar varēs elektrovilcienus izmantot kā alternatīvu citam sabiedriskajam transportam.

Rīgas domes pārstāvis Uģis Vidavskis sarunā ar Neatkarīgo atzīst, ka jaunā sistēma pilsētniekiem varētu būt parocīga, jo vilciens pilsētas robežās ir ātrākais sabiedriskais transports, to neietekmē sastrēgumi vai ielu slēgšana, tas spēj bez pārblīvēšanās pārvadāt lielu pasažieru skaitu. Plānots, ka ne vēlāk kā līdz 31. jūlijam vilcienos tiks ieviesti norēķini ar etalonu, kas darbosies maršrutos uz Zolitūdi, Ķengaragu, Vecmīlgrāvi u. c. Jāpiebilst, ka stacijas, līdz kurām darbotos jaunā sistēma, vēl precizē. Plānots, ka pasažieru vilcienos etalonu Jūrmalas virzienā varēs izmantot līdz Babītei, Jelgavas virzienā – līdz Tīrainei, Salaspils virzienā – līdz Dārziņiem, Siguldas virzienā – līdz Juglai. Savukārt skaidrības par Saulkrastu virzienu pagaidām nav, jo norit diskusija par Vecāķu iekļaušanu e-talona darbības zonā.

Jāatgādina, ka vēl viens jautājums, par kuru savās priekšvēlēšanu programmās runā visi Rīgas mēra amata kandidāti, ir kaimiņvalsts Igaunijas galvaspilsētas Tallinas piemērs ar bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanu. Gan Latvijas Zemnieku savienības izvirzītais mēra amata kandidāts Armands Krauze, gan Reformu partijas pārstāve Inga Antāne akcentē, ka Tallinas piemērs noteikti būtu apspriešanas vērts, jo īpaši tas aspekts, ka bezmaksas braukšana ir piešķirta tikai pilsētā deklarētajiem iedzīvotājiem. «Tas būtu papildu stimuls, lai cilvēki deklarētos galvaspilsētā, kas noteikti ir aktuāli Rīgai, jo deklarēto iedzīvotāju nomaksātie nodokļi nonāk pilsētas budžetā,» pauž I. Antāne. Tikmēr Latvijas Zaļās partijas nominants Guntis Belēvičs ir pārliecināts – visiem pasažieriem jāsniedz iespēja izmantot Rīgas sabiedrisko transportu bez maksas, jo uzturēt biļešu kontrolierus un dārgo

ekartes sistēmu nav efektīvi.

Mazāk cerīgs par bezmaksas transporta ieceri ir pašreizējais Rīgas domes vadītājs Nils Ušakovs, kurš akcentē, ka «Rīga seko līdzi Tallinas pieredzei, lai varētu spriest par šāda lēmuma dažādiem aspektiem. Tomēr pagaidām Rīga neplāno ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu». Līdzīgu uzskatu pauž arī Vienotības pārstāve Sarmīte Ēlerte, kura atzīst: «Esam skeptiski par bezmaksas transportu visiem, jo tas veicinātu sociāli un ekonomiski nepamatotu patēriņu.»

***

Vai pensionāru bezmaksas braukšanas tiesības sabiedriskajā transportā nebūtu jāierobežo līdz dažām stundām dienas vidū, lai atslogotu transportu darba dienu sastrēgumstundās? Vai jāreorganizē (jāsamazina, jāpalielina) pašlaik jau piešķirtās tiesības uz bezmaksas braukšanu dažādām iedzīvotāju grupām?

Inga Antāne (RP):

– Sabiedriskais transports nav tikai pārvietošanās veids, tas pilda arī sociālo funkciju: atslogo ielas no privātā transporta, uzlabo gaisa kvalitāti, veicina cilvēku mobilitāti. Vecāka gadu gājuma cilvēkiem ir jānodrošina iespēja tikt pie radiem, pie ārsta, uz veikalu. Bērniem jātiek uz skolu, pieaugušajiem – uz darbu. Ir jāsaglabā esošie atvieglojumi un jādomā, kuras grupas vēl gaida atbalstu.

Baiba Broka (VL!TB/LNNK):

– Pensionāriem, skolēniem un studentiem, kas deklarējuši savu dzīvesvietu Rīgā, arī turpmāk būs tiesības uz bezmaksas braukšanu sabiedriskajā transportā.

Guntis Belēvičs (LZP):

– Mūsu mērķis ir, lai drīzā nākotnē sabiedriskais transports Rīgā būtu par brīvu visiem. Jau pašlaik nav efektīvi uzturēt biļešu kontrolierus un dārgo ekartes sistēmu. Šo prioritāti realizēsim zaļi – vispirms bez maksas būs Rīgas elektriskais transports. Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā integrēsim elektrovilcienus. Būs jaunas tramvaja līnijas uz Purvciemu un Pļavniekiem.

Armands Krauze (LZS):

– Jānodrošina bezmaksas sabiedriskais transports Rīgā deklarētiem iedzīvotājiem, un visas iepriekš minētās iedzīvotāju grupas saglabās atlaides. Lai izmantotu bezmaksas transportu, deklarēsies līdz šim Rīgā dzīvojošie nedeklarētie iedzīvotāji, tādējādi Rīgas budžets iegūs papildu līdzekļus bezmaksas sabiedriskā transporta finansēšanai.

Nils Ušakovs (SC):

– Pensionāru tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportu nav jāierobežo. Tas ir mīts, ka nestrādājošie pensionāri bez vajadzības vizinās ar sabiedrisko transportu. Rīgas satiksmes aprēķini liecina, ka pensionāri transportu izmanto vienmērīgi visas dienas garumā.

Sarmīte Ēlerte (Vienotība):

– Nodrošināsim sabiedriskā transporta brīvbiļetes senioriem un skolēniem. Vēl vairāk – daļu no šīs brīvbiļetes vērtības (60 eiro mēnesī) varēs izlietot citām vajadzībām – mājoklim, veselībai, kultūrai vai pusdienām. Piemēram, seniori varēs izmantot 30 EUR braucieniem un 30 EUR – mājokļa maksājumiem vai skolēni brīvbraucienu vietā varēs saņemt brīvpusdienas skolā.