Ieteikumi, kā atstāt par sevi labu iespaidu darba intervijā

© Pixabay

Iespējas iegūt kāroto darbu ietekmē ne vien CV un motivācijas vēstules saturs un noformējums, bet arī prezentācijas prasmes, kuras viņi demonstrē darba intervijas laikā. Jaunieši savas nezināšanas un stresa dēļ darba pārrunās nereti pieļauj daudz kļūdu, tāpēc dažādu jomu ekspertu iniciatīvas “Jauno talantu dienas” ietvaros apkopoti ieteikumi jaunajiem profesionāļiem, kā veiksmīgi prezentēt savas stiprās puses darba intervijā un arī tālākajās profesionālajās gaitās.

Darba pārrunās darba devējam rodas pirmais iespaids par kandidātu, kam nereti ir izšķiroša nozīme, izvērtējot viņa atbilstību amatam, uzņēmuma vērtībām.

Biežāk pieļautās kļūdas - nebrīdina, ja kavē interviju, ģērbjas neatbilstoši, nespēj atbildēt, kāpēc vēlas stādāt konkrētajā uzņēmumā, kā arī pārliecinoši paust savu viedokli u.tml.

Nenoliedzami, viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka jauniešu rīcību darba intervijās, kā arī ietekmē viņu atbildes uz jautājumiem, ir stress. Lai to mazinātu, eksperti iesaka gatavoties darba pārrunām, kā arī jebkurai publiskai prezentācijai laikus un rūpīgi.

  • Pirms doties uz darba pārrunām, ir vērts izpētīt publiski pieejamo informāciju gan par uzņēmumu, gan kāroto amatu. Tas ļaus izvairīties no neveikliem brīžiem, ja darba devējs vaicās par uzņēmuma vērtībām, dažādām aktivitātēm, kā arī kandidāta pieredzi noteiktu darba uzdevumu veikšanā.
  • Tāpat digitālajā vidē pieejama plaša informācija par biežāk uzdotajiem jautājumiem darba pārrunās, attiecīgi - jaunieši var ne vien laikus sagatavot atbildes uz šiem jautājumiem, bet arī izmēģināt sniegt uz tiem atbildes, piemēram, telefona kameras priekšā. Proti, ierakstot savas atbildes video, tās ir vieglāk izanalizēt - piefiksēt kļūdas un uzlabot sakāmo.
  • Viņa arī piebilst, ka darba intervijā, līdzīgi kā jebkurā prezentācijā, ļoti nozīmīga loma ir mijiedarbībai ar auditoriju, kas var būt arī viena persona - uzņēmuma personāla speciālists vai tavs potenciālais vadītājs.

Taču ar darba devēja pārliecināšanu par to, ka esi labākais no kandidātiem; ka tieši tev ir jābūt viņa komandā, nekas nebeidzas - profesionāls iespaids par sevi ir jāspēj radīt un uzturēt arī darba ikdienā. Tādējādi prezentēšanas prasmes lieti noder gan piedāvājot savas idejas un atskaitoties par paveikto vadībai, gan piesaistot jaunus klientus un sadarbības partnerus un uzturot attiecības ar esošajiem, gan arī daloties zināšanās ar kolēģiem, gan pārstāvot uzņēmumu dažādos pasākumos u.tml. Turklāt, lai arī kas būtu tava mērķa auditorija, ir jāņem vērā, ka klausītāju uzmanības piesaiste un noturēšana ir ļoti grūts uzdevums, turklāt neatkarīgi no jomas, kurā darbojies.

  • Lai tavs vēstījums sasniegtu mērķa auditoriju - darba devēju, kolēģi, klientu vai sadarbības partneri u.tml., ir svarīgi atcerēties, ka cilvēku uztvere ir ļoti atšķirīga. Arī viņu interešu jomas ir dažādas.
  • Tāpēc, runājot ar auditoriju, ir jāfokusējas uz katru cilvēku individuāli.
  • Savukārt, lai noturētu auditorijas uzmanību, ir jāveido saruna ar klausītājiem pat, ja viņiem vārds netiek dots. To ļauj panākt piemēroti retorikas elementi, aktīva neverbālā komunikācija un melodiska balss, kas izceļ būtiskāko.

Eksperti ir apkopojuši būtiskākos ieteikumus, kurus ir vērts ņemt vērā:

• Veiksmīgas prezentācijas galvenais priekšnosacījums - laicīga un rūpīga gatavošanās.

• Definē prezentācijas (piemēram, darba intervijas) mērķi un vēlamo rezultātu (vēlams - izmērāmu).

• Definē savu vēstījumu - tam jābūt izstāstāmam 30 sekundēs!

• Apaudzē šo vēstījumu ar stāstu, kuram ir jaudīgs ievads un konkrēts nobeigums. Taču nemācies savu runu no galvas! Jo brīvāka, dabiskāka būs uzstāšanās, jo veiksmīgāk tev izdosies piesaistīt un noturēt auditorijas uzmanību.

• Ja vēlies papildināt savu stāstījumu ar digitālu prezentāciju, sāc ar plānu - uzraksti uz papīra, kādu informāciju vēlies iekļaut slaidos. Taču neaizraujies ar tekstu - ar atbilstošām bildēm, video materiāliem vēstījumu var nodot daudz efektīvāk.

• Izmēģini savu prezentāciju, interviju mājās - spoguļa vai telefona kameras priekšā, kopā ar draugiem vai vecākiem, lai vari laikus identificēt kļūdas un novērst tās.

• Izdomā, kādus auditorijas iesaistes mehānismus izmantosi. Efektīvs veids ir noorganizēt nelielu aptauju, kuru nav obligāti sasaistīt ar prezentācijas tēmu. Te lieti noder mūsdienu tehnoloģijas. Piemēram, interneta vietnēs mentimetr.com un slido.com pieejamie rīki ļauj sekot līdzi aptaujas rezultātiem tiešsaistē - komentēt tos, diskutēt par tiem ar auditoriju.

• Neaizmirsti par savu vizuālo tēlu - pielāgo to situācijai, savai mērķa auditorijai.

• Atceries par smaidu, pozitīvu attieksmi un patiesu interesi.

• Attīsti sevī attieksmi: “Man patīk uzstāties!”

Dzīvo gudri!

Tādā laikā kā šobrīd prasīt prasās, lai mājas būtu siltas. Ja ārā aiz loga valda aukstums un mājās esošie radiatori slikti silda, tad nepieciešams tērpties kārtu kārtās, lai justos labi. Pieredzējis santehniķis atklāj trīs padomus, kā rīkoties situācijā, ja mājās esošie radiatori slikti silda.

Svarīgākais