2026. gadā Eiropas Savienībā (ES) stāsies spēkā ES Atmežošanas regula par cīņu pret mežu izciršanu (EUDR), kas var samazināt kakao produktu pārstrādi Eiropas Savienībā par aptuveni 20%. Tas savukārt draud izraisīt šokolādes tāfelīšu cenu pieaugumu līdz pat septiņiem eiro. "Neatkarīgā" skaidroja, ko par regulas ieviešanu domā Latvijas ražotāji un tirgotāji.
Jaunā regula ir daļa no ES centieniem mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un veicināt ilgtspējīgu ražošanu, taču tās ekonomiskās sekas būs jūtamas gan uzņēmumiem, gan patērētājiem.
Jaunā regula prasīs, lai kakao produkti tiktu sertificēti atbilstoši stingriem ilgtspējības standartiem. Tas sarežģīs iepirkumu un ražošanu.
Daudzas uzņēmējsabiedrības, kas sadarbojas ar trešajām valstīm, varētu daļu no savām ražošanas jaudām pārvietot ārpus Eiropas, lai izvairītos no jauno prasību izpildes. Tas samazinātu ražošanu Eiropā, kā arī ietekmētu nodokļu ieņēmumus, padarot gala produktus dārgākus.
Pasaules kakao pupiņu krājumi jau šobrīd sarūk, kā rezultātā šokolādes cena veikalos ir pieaugusi. Saskaņā ar uzņēmuma "Panamir" vadītāju teikto, nākotnē sertificēta kakao apjomi varētu vēl vairāk samazināties, radot papildu izaicinājumus Eiropas šokolādes industrijai.
Kā informē Pasaules Dabas fonds, regulas tekstā ir iekļauti nozīmīgi aspekti, piemēram, prasība, ka visiem produktiem, ko ieved ES tirgū, jābūt ilgtspējīgiem (t. i., bez atmežošanas un mežu degradācijas) papildus tam, ka tie ir likumīgi saskaņā ar ražotājvalsts standartiem.
Turklāt regulas tekstā noteikts, ka visiem produktiem jābūt izsekojamiem līdz pat to izcelsmes vietai, t. i., vietai, kur tie ir ražoti vai novākti. Priekšlikumā paredzēti arī stingri pasākumi, lai nodrošinātu tiesību aktu izpildi visā ES, tostarp naudas sodi, kam jābūt proporcionāliem nodarītajam kaitējumam videi un tā vērtībai, un skaidrāka sistēma dalībvalstīm par to, kā veikt pārbaudes un kontroli.
Tomēr ierosinātajā tiesību aktā ir nepilnības, kas mazina ES izredzes nepieļaut dabas iznīcināšanu. Pasaules Dabas fonds (WWF) uzsver, ka regulējumā jau pašā sākumā būtu jāiekļauj ne tikai meži, bet arī citas ekosistēmas, kas pašlaik nav paredzēts. Turklāt uzņēmumiem, kas iepērk produkciju no "zema riska" valstīm, nav jāveic riska novērtējums, kas rada bažas, ka tiks izkropļots tirgus un radīta negodīga konkurence. Svarīgi ir arī tas, ka cilvēktiesību aspekta iekļaušana priekšlikumā ir pārāk ierobežota, tādējādi netiek efektīvi aizsargātas pirmiedzīvotāju un vietējo kopienu tiesības.
Saskaņā ar pētījuma datiem, 90% mežu izciršana pasaulē notiek lauksaimniecības ekspansijas rezultātā - tā ir daudz lielāka ietekme, nekā uzskatīts iepriekš. ES vien ir atbildīga par 16% tropu mežu izciršanu, kas saistīta ar tādu preču kā soja, palmu eļļa un liellopu gaļa starptautisko tirdzniecību.
Priekšlikumā nav iekļauts kaučuks un kukurūza, veidojot atsauci, ka tie rada tikai nelielu daļu no mežu izciršanas, atmežošanas, lai gan tie ir starp 10 visvairāk ES importētajām precēm, kas saistītas ar dabas iznīcināšanu. Lēmumam par preču, bet arī turpmāk pārstrādātu produktu (piemēram, šokolādes produktu) iekļaušanu jābalstās uz objektīviem un zinātniskiem kritērijiem. Tāpat būtu jāiekļauj paplašināts koksnes produktu klāsts, ko WWF jau ilgu laiku ir prasījis saskaņā ar EUTR (piemēram, papīrs ir iekļauts, bet grāmatas nav iekļautas).
Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs "Neatkarīgajai" atzina: "Grūti pateikt, jo vēl līdz galam nav zināmas reģistrācijas izmaksas, bet tiešajiem importētājiem tie varētu būt līdz 10% klāt pie cenām, bet vēl nav skaidrības, kā tas attieksies uz nākamajiem pircējiem.
Procedūra paredz apsekot piegādātājus, kas ir ārpus ES. Tāpat ārpus ES un ārpus meža iegūtiem produktiem būs nepieciešams pievienot informāciju par ģeolokāciju - visu to zemesgabalu ģeogrāfisko atrašanās vietu, kur preces ražotas, kas ir cirsts, ziņas par uzņēmumu, kā arī ziņas par to, cik uzņēmums ir sociāli atbildīgs pret vidi un saviem darbiniekiem. Tātad par katru ievesto produktu būs jāsavāc šādas ziņas.
Pašlaik pirmajā regulas interpretācijā vēl īsti nav skaidrs jautājums, ja es kā importētājs ievedu produktu un pārsūtu to tālāk jebkuram citam uzņēmumam, vai tam atkal visa šī informācija jāvāc par jaunu, vai varēs balstīties uz jau savāktajiem datiem. Vēl pirms mēneša nebija īsti skaidrs, kā notiks šī reģistrācija. Taču jebkuram uzņēmumam būs jāsaglabā pavadzīmes jebkurai precei, kas ievesta no valstīm, kas ir ārpus ES.
Tas draud ar to, ka ES tirgus var noslēgties plus vēl tarifu karš ar ASV. Jāorientējas uz pašpietiekamību, bet, kā zināms, Eiropā kakao neaudzē, un visticamāk, būs jāpāriet uz citiem dzērieniem.
Tā kā regula stāsies spēkā 2026. gadā, tad nākamajā gadā vēl nebūs nekādu izmaiņu, ja nu varbūt vienīgi no nākamā gada vidus. Par produktu cenām veikalos vēl nekas nav zināms, bet iesaku katrai precei pieskaitīt klāt 10%."
"Šobrīd neesam gatavi sniegt ļoti plašus komentārus un prognozes attiecībā uz jauno Atmežošanas regulu. Esam pašā ceļa sākumā, tiek apzinātas prasības, ko jaunā regula uzliks mums kā ražotājiem,” "Neatkarīgajai" atbildēja SIA "Pure Chocolate" kvalitātes vadītāja Zane Līce.
"Piedalāmies Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas (LPUF) un Zemkopības ministrijas rīkotajās apmācībās. Mūsu uzņēmums pēc kritērijiem tiek klasificēts kā mazais uzņēmums, līdz ar to arī prasības ir nedaudz atvieglotas.
Regulas galvenais mērķis ir novērst atmežošanu un nodrošināt izsekojamību visā piegādes ķēdē. Šādas prasības mums nav jaunums, jo mūsu uzņēmums ir sertificēts saskaņā ar RSPO un RA piegādes ķēdes standartiem, kuru pamatprasība ir izsekojamība visā piegādes ķēdē no plantācijas līdz mazumtirgotājam.
Protams, jaunā regula uzliks lielu administratīvo slogu mums kā ražotājiem un arī pārbaudošajām institūcijām, kas varētu kaut kādā veidā atstāt ietekmi uz gala cenu, bet vai 20%, nevaram apgalvot. Jau šobrīd šokolādes cena ir ļoti, ļoti augsta, un tās cenu kāpumam ir ļoti daudz iemeslu - neražas gadi, plantāciju samazināšanās, darbaspēka novecošanās un trūkums plantācijās, pienācīga un godīga darba samaksa plantācijās strādājošajiem un citi," turpināja Z. Līce.
"Cerams, ka bez šokolādes nepaliksim un katrs no šokolādes mīļotājiem tiks pie sava kārotā salduma!" piebilda "Pure Chocolate" kvalitātes vadītāja.