Darba tirgus pieprasa – jāmācās atkal

© Pixabay

Santa Paula strādā bērnudārzā par audzinātāju, viņas otra sirdslieta ir ainavu dizains, kas hobija līmenī interesēja jau kopš pusaudzes gadiem. Santa nolēma šo aizraušanos papētīt dziļāk un pieteicās pieaugušo izglītības projektā, kura galvenais mērķis ir veicināt strādājošo konkurētspēju. Tagad Santai savā ziņā jau ir divas profesijas un pirmie klienti dārzu izveidē.

Profesija brīvajā laikā

Santa apguva izglītības programmu “Dārza ainavu plānošana”. “Jau pirms diviem gadiem biju noskatījusi šos kursus, bet par vēlu pieteicos un paliku, tā teikt, aiz strīpas, jo mācīties gribētāju bija vairāk nekā brīvo vietu. Mani pieteikties motivēja ģimene un draugi, kuri zināja, cik ļoti mani aizrauj manis izvēlēto kursu tēma,” stāsta Santa.

Mācības (piedāvāja Ogres tehnikums) norisinājās attālināti nepilnus četrus mēnešus, izmantojot platformu “Zoom”. “Mācībās liela loma bija ne vien teorijas apgūšanai, bet arī praktiskajiem darbiem. Šajā programmā papildināju zināšanas ainavu dizainā un projektēšanā, apstādījumu veidošanā un kopšanā, tāpat ieguvu pilnīgi jaunas zināšanas datorgrafikā, strādājot ar programmām “Photoshop” un “Sketchup 3D”,” atceras Santa.

Lai arī viņa neplāno mainīt esošo profesiju, “apgūto ainavu plānošanu vēlētos kā papildu profesiju brīvajam laikam - kļūt par dārza ainavu dizaineri. Jaunās zināšanas es izmantoju, lai plānotu pašas dārzu, kā arī lai palīdzētu ar dārza iekārtošanu draugiem. Tā kā esmu aktīva sociālā tīkla “Twitter” lietotāja, esmu ieguvusi jau vairākus klientus, kuriem uzzīmēju augu plānojumu ar “Sketchup” programmas palīdzību un izveidoju augu dobju vizualizācijas. Tāpat savus darbus esmu publicējusi savā dārza blogā “manadarzapieraksti.lv”,” stāsta Santa.

Padziļina zināšanas

Pilnveidot profesionālo kompetenci nolēma arī Jekaterina Černobrovaja. Viņa nolēma izzināt inovāciju komunikāciju.

“Mūsdienās, lai būtu profesionālis savā jomā, visu laiku jāapgūst jaunas iemaņas un zināšanas. Pati strādāju mārketingā, kur visu laiku notiek kaut kas jauns. Man patīk piedalīties produktu izstrādē, izzināt cilvēku vajadzības un radīt viņiem piemērotus risinājumus, tāpēc mērķtiecīgi paplašinu savas zināšanas tieši inovāciju un produktu vadībā. Izvēlējos biznesa augstskolas “Turība” organizētās mācības, jo, manuprāt, tā ir augstskola, kas veiksmīgi apvieno teoriju un praksi,” ir pārliecināta Jekaterina. Mācības ilga 4,5 mēnešus un norisinājās tikai attālināti, taču “kursu norise bija ļoti labi noorganizēta, un lektore pasniedza ļoti aizrautīgi. Īpaši novērtēju pasniedzējas ieinteresētību, piemēram, katru mājas darbu analizējām kopā ar kursabiedriem un pasniedzēju. Man bija sajūta, ka viņai ir svarīgi mums pastāstīt, parādīt un pārliecināties, ka mēs mākam šīs zināšanas pēc tam izmantot dzīvē. Izvēlējos kursa laikā strādāt ar reālu produktu. Rezultāts man noderēja, veidojot ne tikai šī produkta mārketinga stratēģiju, bet arī strādājot pie tā satura. Es arī sapratu, ka produktu vadība un produktu mārketings ir tas, kas mani saista un ar ko gribu nodarboties arī turpmāk,” secina Jekaterina.

Ikviens no 25 gadu vecuma

Kopumā pieaugušo izglītības projektā “Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide” jau ir iesaistījušies un mācības noslēguši 43 tūkstoši nodarbināto. Tūliņ “gaisā ies” jau 7. kārta - mācībām var pieteikties līdz 24. februārim mājaslapā “www.macibaspieaugusajiem.lv”, izvēloties kādu no 800 izglītības programmām. Mācību auditorija - strādājošie no 25 gadu vecuma.

Šajā kārtā pilnveidot esošās vai iegūt jaunas zināšanas, pārkvalificēties vai iegūt augstāku kvalifikāciju var kopumā 10 darba tirgū pieprasītās nozarēs - uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības un administrēšanas; elektronisko un optisko iekārtu ražošanas un informācijas tehnoloģiju; būvniecības; metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību; transporta un loģistikas; enerģētikas; kokrūpniecības; drukas un mediju tehnoloģiju; ķīmiskās rūpniecības nozarē; mākslas nozares dizaina un radošo industriju sektoros.

“Izglītošanās mūža garumā ir darba tirgus diktēta nepieciešamība, un mūsu uzdevums ir nodrošināt, lai profesionālās izaugsmes iespējas būtu pieejamas ikvienam. Iepriekšējā uzņemšanas kārtā saņēmām vairāk nekā 20 tūkstošus mācību pieteikumu, un tas apliecina, ka iedzīvotāju interese par jaunu zināšanu un iemaņu apguvi un savas profesionālās kvalifikācijas celšanu saglabājas ļoti augsta,” stāsta Valsts izglītības attīstības aģentūras (projekta īstenotājs) direktore Dita Traidās.

Lai motivētu Latvijas strādājošos iedzīvotājus pieteikties izglītības programmām, lielāko daļu mācību izmaksu sedz ES fondi un valsts (90-95%). Nodarbinātajiem no maznodrošinātām vai trūcīgām mājsaimniecībām mācības ir bez maksas.

Šajā kārtā mācības notiks gan attālināti, gan klātienē.

Mācību grupu komplektēšana un mācību uzsākšana plānota no šī gada marta līdz maija beigām.

Izglītība

Skolu tīkla sakārtošana tiek viļāts kā karsts kartupelis – lai arī lēmumu par skolu slēgšanu vai reorganizēšanu pieņem pašvaldība, tomēr Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) lēmumi rada apstākļus, lai tās rīkotos veicīgāk, ja vēlas no valsts saņemt finansiālu atbalstu. Mērķis jau ir saprotams – tiek solīts taisnīgs atalgojums pedagogiem un izglītības kvalitātes latiņas celšana. Taču katras skolas likvidācija atstāj negatīvas sekas uz konkrētās apdzīvotās vietas attīstību. Un statistika vēsta: 1998./1999. mācību gadā Latvijā bija 1074 vispārizglītojošās skolas, bet šajā mācību gadā 605.