Beidzot pieejami devīto klašu eksāmenu rezultāti – par kļūmju iemesliem sola informēt

© Depositphotos.com

Pirms Jāņiem Latvijas izglītības sistēmā izveidojās paradoksāla situācija – tehnisku problēmu dēļ eksāmenu rezultāti nebija pieejami pirms 9. klases izlaiduma, un skolēni devās svinēt izlaidumu, nemaz nezinot, vai pamatizglītība iegūta. Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) un Valsts izglītības satura centram (VISC) kopā ar iesaistītajiem tehnisko risinājumu partneriem "RIX Technologies" un "Corporate Systems" svētdienas vakarā situāciju esot izdevies atrisināt, un kopš pirmdienas rīta privātpersonas caur portālu “latvija.lv” varot ieiet un iepazīties ar eksāmenu rezultātiem.

IZM komunikācijas vecākā konsultante Ance Jaka "Neatkarīgajai" pastāstīja, ka kopš svētdienas vakara un pirmdien no rīta vēlreiz pārbaudot, privātpersonām caur portālu “latvija.lv” ir pieejami visu 9. klases centralizēto eksāmenu rezultāti.

A. Jaka apstiprināja, ka par sistēmas uzturēšanu ir atbildīgi abi informācijas tehnoloģiju uzņēmumi - "RIX Technologies" un "Corporate Systems", no kuriem viens sistēmu izstrādāja, bet otrs apkalpo. Par kļūdām, kā tās aizkavēja rezultātu saņemšanu un kāpēc tās radās, IZM pārstāve solīja informēt paziņojumā presei.

Uz jautājumu, vai radusies situācija varētu būt ietekmējusi skolēnu uzņemšanu vidusskolās un ģimnāzijās, A. Jaka atbildēja: "Bija vērojama liela vecāku neapmierinātība, ka viņi nevarēja pagājušajā nedēļā iesniegt dokumentus, kā vēlējās. Bet tā, ka kāds tāpēc nav uzņemts vidusskolā vai ģimnāzijā, nav bijis."

IZM atvainojas par neērtībām, VISC sūta vēstuli

IZM 22. jūnijā savā mājaslapā atvainojās par neērtībām, kas radušās tehnisko problēmu dēļ, bet VISC vadītāja Liene Voroņenko skolu direktoriem izsūtīja šādu e-pasta vēstuli:

"Labdien, cienījamie kolēģi, skolu vadītāji!

Man ir ļoti skumji, ka šo vēstuli nevaru iesākt ar teikumu, ka visas tehniskās problēmas ir atrisinātas un eksāmenu rezultāti visiem ir pieejami, jo problēmu risināšana joprojām ir procesā.

IZM un VISC kopā ar iesaistītajiem tehnisko risinājumu partneriem: "RIX Technologies" un "Corporate Solutions" turpina risināt radušās problēmas, un šobrīd situācija ar 9. klašu CE rezultātu pieejamību ir sekojoša:

Skolām jau ir pieejami sertifikāti par matemātikas un latviešu valodas CE rezultātiem, kā arī par otrajām svešvalodām - franču, vācu u.c.;

angļu valodas pārbaudījuma rezultāti būs skolām pieejami šīs dienas laikā;

datu sinhronizācija ar portālu latvija.lv notiek - ziņosim, tiklīdz rezultāti būs pieejami lietotājiem. Tomēr vēršam uzmanību, ka latvija.lv ir alternatīvs informācijas avots - primāri CE rezultāti ir pieejami savās skolās.

Tas, kas šobrīd vecākus un skolēnus satrauc visvairāk, ka viņiem nebūs iespējas pieteikt skolēnus mācībām nākamajā posmā izvēlētajās vidusskolās vai ģimnāzijās, tāpēc aicinām vidējās izglītības iestādes šobrīd pieņemt vecāku iesniegumus. Plānots, ka nākamajā nedēļā VIIS sistēmā būs iespēja redzēt visu skolēnu eksāmenu sertifikātus, lai jau tālāk izvērtētu un pieņemtu lēmumu par skolēnu uzņemšanu izglītības iestādē.

Visas skolas ir informētas par tiem saviem skolēniem, kuriem šajā gadā kādā no eksāmeniem nav izdevies sasniegt 10% vērtējumu.

Es gribu pateikt arī personisku paldies visām skolām par sadarbību, kas man šogad ir ar jums katras problēmas risināšanā - katras ģimenes vajadzības, katrs eksāmena vērtējums un katra skola, kas šobrīd saskaras ar eksaminācijas jautājumiem, ir mana un kolēģu prioritāte jau visu gadu un arī turpmākās nedēļas līdz sesijas pabeigšanai."

Cer uz vidusskolu elastību

IZM izteica cerību uz vidusskolu elastību, pieņemot pieteikumus uzņemšanai vidusskolas posmā, saistībā ar tehniskiem traucējumiem, kas radījuši problēmas piekļuvei 9. klašu centralizēto eksāmenu rezultātiem. Liela daļa vidusskolu lēmušas līdz 25. jūnijam pieņemt dokumentus par uzņemšanu 10. klasē. “Neraugoties uz datu sinhronizācijas problēmām, vidusskolas un ģimnāzijas var pieņemt pieteikumus uzņemšanai izglītības iestādēs. Tāpat visas skolas ir informētas par tiem saviem skolēniem, kuriem šajā gadā kādā no eksāmeniem nav izdevies sasniegt 10% vērtējumu,” sacīja IZM Informācijas tehnoloģiju departamenta direktore Inguna Kampāne. Ceturtdienas pievakarē darbi nebija pabeigti un datu pārnese joprojām turpinājās, bet vecāki tika aicināti saglabāt mieru. Vairāki sociālo tīklu lietotāji un vecāki pauduši savu neapmierinātību par to, ka eksāmenu rezultāti netika paziņoti pirms 9. klases izlaiduma, novēroja aģentūra LETA. Tas nozīmē, ka skolēni devušies svinēt izlaidumu, nemaz nezinot, vai pamatizglītība iegūta. Vecāki arī norādīja, ka atsevišķi skolēni ir saņēmuši informāciju, ka neesot sasniegts nepieciešamais procentu apjoms sertifikāta saņemšanai, taču, pārbaudot informāciju, izrādījies, ka tā bija kļūdaina. Ministrijas komunikācijas konsultante A. Jaka apstiprināja, ka ir bijuši 34 šādi gadījumi, piebilstot, ka nav zināmi notikušā iemesli. Datu sinhronizācijā starp platformām, kam būtu jānodrošina iespēja piekļūt centralizēto eksāmenu rezultātiem, trešdien bija vērojami tehniski traucējumi. Lai novērstu tehniskos traucējumus, tika iesaistīti četri tehniskie dienesti un pakalpojumu sniedzēji. Līdz trešdienas pievakarei skolām tika nodoti dati par matemātikas eksāmenu. Šis ir pirmais gads, kad 9. klašu absolventiem visos valsts pārbaudes darbos vērtējums tiks izteikts procentos. Ja skolēns kādā no eksāmeniem nav ieguvis vismaz 10%, tad skolēns šajā mācību gadā saņems liecību un atkārtoti kārtos noslēguma pārbaudījumus nākamā mācību gada noslēgumā.

Izglītība

Skolu tīkla sakārtošana tiek viļāts kā karsts kartupelis – lai arī lēmumu par skolu slēgšanu vai reorganizēšanu pieņem pašvaldība, tomēr Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) lēmumi rada apstākļus, lai tās rīkotos veicīgāk, ja vēlas no valsts saņemt finansiālu atbalstu. Mērķis jau ir saprotams – tiek solīts taisnīgs atalgojums pedagogiem un izglītības kvalitātes latiņas celšana. Taču katras skolas likvidācija atstāj negatīvas sekas uz konkrētās apdzīvotās vietas attīstību. Un statistika vēsta: 1998./1999. mācību gadā Latvijā bija 1074 vispārizglītojošās skolas, bet šajā mācību gadā 605.

Svarīgākais