Valsts pasūtījumiem sameklē nodokļu nemaksātājus

AR VIENU VIRVI SASIETIE – Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme un Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristians Godiņš © F64/Neatkarīgā

Satiksmes ministrijas jeb Jaunās konservatīvās partijas gribu pildošā Autotransporta direkcija (ATD) atņem tiesības pārvadāt autobusu pasažierus nodokļus maksājošām firmām un atdod nodokļus nemaksājošam firmām.

Nodokļus maksājošo autotransporta uzņēmumu izspiešana no valsts pasūtījumu sākās līdz ar to mirkli, kad satiksmes ministra krēslā 2019. gada sākumā iesēdās Jaunās konservatīvās partijas (JKP) deleģētais Tālis Linkaits. Iespējami drīz pēc tam ATD izsludināja konkursu par tiesībām uz valsts dotētiem pasažieru pārvadājumiem 2020.-2030. gadā. Citiem vārdiem sakot, to varēja nosaukt par tiesībām uz valsts dotācijām, kuru kopapjoms tika apsolīts mazliet virs pusmiljarda toreizējās vērtības eiro. Dažādu dīvainību pārpilns bija jau konkursa nolikums, kura mudžinājumu dēļ 2020. gadā solītie pasūtījumi nav līdz galam sadalīti arī tagad, kad 2022. gads jau pāri pusei. Vēl jo absurdāki ir konkursa rezultāti, kas vismaz piemēru vai priekšvēstnešu veidā tik tiešām sāka parādīties 2020. gada vidū. Neatkarīgā vērsa uz to uzmanību 2020. gada 1. jūnija publikācijā, ka “Latviju atdod maznodokļu maksātājam” uz normālā nodokļu režīmā strādājoša uzņēmuma rēķina:

- Ja konkursa rezultāti tiešām paliks spēkā, tad pazušanai lemta, piemēram, tik labi pazīstama pasažieru autobusu firma kā “VTU - Valmiera”. No nākamā gada Valmierā, Valkā un Smiltenē pasažieriem būšot daudz izcilāki autobusi, kādus nespējot sagādāt “VTU - Valmiera”, bet spējot sagādāt divu sīkfirmu “Sabiedriskais autobuss” un “Vlasava” apvienība. Tā vismaz saprotams no satiksmes ministra Tāļa Linkaita jūsmīgajiem izteikumiem par konkursa rezultātiem. “Pasažieriem tiks nodrošināti patīkamāki un ērtāki braucieni reģionālajā satiksmē. Tie tiks organizēti ar ievērojami jaunākiem (vidēji 4,7 gadi), videi draudzīgākiem autobusiem. Turklāt ar tiem varēs ērtāk pārvietoties cilvēki ar kustību traucējumiem, pasažieri varēs izmantot gan bezvadu internetu, gan arī citas mūsdienīga sabiedriskā transporta iespējas; autobusi būs aprīkoti ar drošības jostām un velosipēdu turētājiem,” ministru citē aģentūra LETA. Visus šos uzlabojumus Ziemeļvidzemei spēšot sagādāt divu sīkfirmu apvienība - “Sabiedriskais autobuss” no Latvijas un “Vlasava” no Lietuvas. “Sabiedriskā autobusa” darbība atspoguļojas arī Valsts ieņēmumu dienesta (VID) publicētajā 2019. gada nodokļu maksātāju sarakstā. Šā saraksta 9663. vietas uzņēmums ar gada laikā valstij samaksātiem 73 tūkstošiem eiro ir valsts rīkotā konkursā pieveicis 714. vietas uzņēmumu, kas pērn valstij samaksājis 1,4 miljonus eiro. Pēc ATD jeb tās priekšnieka Kristiāna Godiņa un jau nosauktā ministra T. Linkaita domām, saņemt 73 tūkstošus eiro gadā valstij ir daudzkārt izdevīgāk nekā saņemt 1,4 miljonus eiro.

Par uzvarētājām atzīto sīkfirmiņu piedāvājums izskatījās un arī izrādījās tik neatbilstošs gan konkursa dokumentiem, gan faktiskajām iespējām veikt vismaz kaut kādus pasažieru pārvadājumus, ka reālais darbs līdz šā gada beigām tomēr atstāts “VTU - Valmiera”. Tālākais jau ir atkarīgs no 14. Saeimas vēlēšanu rezultātiem. Ja to ekspresnovērtējums izslēgs iespēju JKP iekļūt nākamajā valdošajā koalīcijā un cīnīties par Satiksmes ministriju, tad ļoti iespējama kļūs 2019. gadā izsludinātā konkursa rezultātu anulēšana ne tikai tajās pasažieru pārvadājumu sadaļās (lotēs), kuras līdz 1. janvāri vēl nebūs atdotas “Sabiedriskajam autobusam” un dažiem tā kompanjoniem.

Saeimas pārvēlēšanu tuvums spiež T. Linkaitu un K. Godiņu steigties, apdodot pārvadājumus dažām viņu projektā iesaistītajām firmām pretēji to iespējām reāli izpildīt pārvadājumus. Tā, lūk, nupat kā izcēlās skandāls ar lotes “Ogre, Aizkraukle” atdošanu Liepājas autobusu parkam (LAP). Tā nespēja no 1. jūlija nodrošināt valsts pasūtītos reisus novedusi līdz tam, ka Saeimā savākts pietiekams daudzums deputātu parakstu, lai sāktu procedūru T. Linkaita atlaišanai no valdības. Viņš taču tik daudz un tik dedzīgi reklamējis 2019. gada konkursu, ka nav iespējams noticēt atrunām, ka ATD kaut ko darījis bez ministra ziņas. Tas gan nedod garantiju T. Linkaita padzīšanai no valdības, jo to noteiks partiju priekšvēlēšanu apsvērumi un prognozes, nevis satiksmes vai kāda cita ministra nespēja veikt savus pienākumus.

LAP nespēj izpildīt nolīgtos reisus autobusu šoferu trūkuma dēļ, kas ļoti dīvaini tāpēc, ka uzņēmums pēdējos gados kļuvis no nodokļu maksātāja par nodokļu nemaksātāju:

Neatkarīgā

Tepat ieraudzīsim, ka LAP panākumi ATD konkursā izskaidrojumi ar to, ka LAP pārņēmis “Sabiedriskā autobusa” pieredzi nodokļu nemaksāšanā. Konkursa sākumā LAP vēl atpalika no “Sabiedriskā autobusa”, jo nebija apguvis “Sabiedriskā autobusa” shēmas, kā kopumā atgūt no valsts naudu, kas iztērēta sociālajām iemaksām par autobusu šoferu darbu:

Neatkarīgā

Tādu attiecību izveidošana ar VID, kuri rezultātā nodokļi faktiski nav jāmaksā, automātiski nodrošina uzvaru ATD konkursā par zemāko dotāciju uz katru pasažieru autobusu nobraukāto kilometru. Nodokļu slogam taču bija ļoti liels īpatsvars pārvadājumu pašizmaksas veidošanā, ko lieku reizi apstiprina tas, kādus nodokļus turpina maksāt “VTU - Valmiera” un līdzīgi vēl citi uzņēmumi, kurus ATD no pārvadājumu nozares padzen:

Neatkarīgā

Vēl viens ATD konkursa uzvarētājs “Nordeka” pilnīgi paralēli uzvarai ATD konkursā iemanījies kļūt no miljonus eiro nodokļos maksājoša uzņēmuma par uzņēmumu, kas ne tikai nemaksā valstij neko, bet pērn saņēmis no valsts 26,4 tūkstošus eiro. Turpretī CATA un citi nodokļu maksātāji tiek no pārvadājumu nozares padzīti.

Nodokļu nemaksāšanas kontekstā pēc liekulības izskatās partijas “Jaunā Vienotība” vakar paustais sašutums par ATD nespēju saglabāt reālus pakalpojumus autobusu pasažieriem. “Jaunā Vienotība" taču ir premjera un finanšu ministra partija, kas tieši atbildīga par VID. Un bez VID un tās ģenerāldirektores Ieva Jaunzemes atbalsta ATD nevarētu sadalīt valsts dotācijas starp valstij nodokļus nemaksājošiem uzņēmumiem. Jā, attiecības starp finanšu ministru Jāni Reiru un I. Jaunzemi tagad jau tiek kārtotas caur tiesu, taču kaut vai šeit apkopotie dati par nodokļu maksātājiem un nemaksātājiem pasažieru pārvadājumu nozarē ir iemesls uzdot I. Jaunzemei daudz nopietnākus jautājumus, nekā tas līdz šim darīts.

Izpēte

2024. gada 31. decembrī beigsies piecgades līgums starp Krievijas “Gazprom” un Ukrainas “Naftogaz” par gāzes transportēšanu caur Ukrainu. Pagājušā gada vasaras beigās Ukrainas valsts prezidents Volodimirs Zelenskis paziņoja, ka Ukraina neturpinās Krievijas gāzes tranzītu caur savu teritoriju. Maskava neslēpj interesi par tranzīta turpināšanu, taču Kijiva plāno atteikties no ne tikai gāzes, bet arī naftas transportēšanas no Krievijas un aicina ES nepirkt Krievijas energoresursus, par kuru līdzekļiem Vladimirs Putins turpina finansēt karu pret Ukrainu. Kādu vietu ieņems Ukraina globālajā gāzes un naftas tranzītā, “Radio Brīvība” studijā savus viedokļus pauda žurnālists Vitālijs Portņikovs, bijusī Ukrainas ārlietu ministra vietniece eirointegrācijas jautājumos Lana Zerkala un naftas un gāzes nozares analītiķis, austrumvalstu pētnieks Mihails Krutihins.