"airBaltic" skubina savus darbiniekus balsot, ka Martinam Gausam jāsaņem 69 084 eiro alga mēnesī

© Romāns KOKŠAROVS, F64 Photo Agency

Portāls “nra.lv” šonedēļ piedāvā lasītājiem piedalīties balsojumā par tēmu “Vai atbalstāt, ka valstij piederošo un no valsts budžeta dotēto “airBaltic” turpina vadīt Martins Gauss, saņemot atalgojumu mēnesī vidēji 69 084 eiro?”.

Lasītājiem tiek piedāvātas divas iespējas - atbildēt “jā” vai “nē”.

Vakar pulksten 15.00 rezultāts bija 21% “jā” (2179 respondenti) un 79% “nē” (7963 respondenti). Tas, ka daudziem lasītājiem Gausa alga šķiet pārmēru liela, ir saprotami - cilvēki paskatās savā maciņā, pārskaita banknotes un monētas, cik palikušas līdz algai, un mazliet tā kā sašūt. Lielais “nē” teicēju skaits nepārsteidz... Pārsteidz lielais “jā” cipars. 2179 (!) respondenti uzskata, ka 69 084 eiro mēnešalga ir, kā latvieši saka, “okej”.

Nejauši atklājās kur tas suns aprakts! “airBaltic” Korporatīvās komunikācijas departaments 30. janvārī ir izsūtījis kompānijas darbiniekiem skubinājumu angļu valodā solidarizēties ar Martinu Gausu un NRA aptaujā balsot “jā”.

Ekrānšāviņš

“Dārgie kolēģi! Nesen ir sākusies un, iespējams, pieaugs spēkā “airBaltic” un mūsu vadītāja Martina Gausa nomelnošanas kampaņa. Šāda rīcība un šādi materiāli nav pieļaujami, jo tie diskreditē mūsu uzņēmumu un to darbu, ko mēs katrs darām. Šādu situāciju nedrīkst tā atstāt. Pēdējais “meistarstiķis” ir aptauja ziņu portālā NRA.lv, kas aicina balsot par jautājumu, vai valsts subsidētās aviokompānijas vadītājam Martinam Gausam jāsaņem tik liela alga - 69 084 eiro. Iespējams, aptaujas rezultāti būs falsificēti, tomēr aicinām jūs nodemonstrēt kolektīva spēku un solidaritātes pozīciju, nobalsojot šajā aptaujā “jā”,” aicina “airBaltic” Korporatīvās komunikācijas departaments.

Te tomēr mazliet šis tas jāpaskaidro un jāiebilst. Nekādas speciālas kampaņas, un kur nu vēl “nomelnošanas” nav. NRA interesē savu lasītāju viedoklis par sabiedrībā aktuāliem jautājumiem, un aviokompānijas vadītāja alga ir pietiekami interesants jautājums, par kuru noskaidrot, kādā proporcijā sadalās viedokļi. Vēl jo vairāk tādēl, ka šī alga faktiski teik maksāta no šo viedokļu paudēju, nodokļu maksātāju naudas.

Nekāda falsificēšana nav iespējama, jo aptaujas rīka programmētāji ir parūpējušies par aizsardzību no “robotiem”. Tiesa gan, tagad ir tā, ka ar falsificēšanu un mākslīgu rezultāta pielabošanu nodarbojas tieši “airBaltic” departaments - kvēlā ierosme aviokompānijas darbaļaudīm balsot “jā” nozīmē, ka viena persona teorētiski var nobalsot vairākkārt - no sava tālruņa, no darba datora un no mājas datora. Iespējams, ne visi “airBaltic” darbarūķi ir priecīgi par sava šefa algu, bet varbūt baidās, ka, izrādot nelojalitāti viņam, var tikt kaut kādā veidā represēti. Vismaz balsojumus no darba datoriem uzņēmuma IT speciālisti droši vien var kontrolēt un pastāstīt par tiem augstākai priekšniecībai.

Taču par galveno. Aptaujas iemesls - nacionālā aviosabiedrība “airBaltic” pēdējos gados regulāri saņem desmitos un simtos miljonu eiro lēšamas “iešprices” pamatkapitāla palielināšanai un pandēmijas seku pārvarēšanai. Teikt, ka kompānija strādā veiksmīgi, būtu ļoti pārspīlēts - kompānija 2021. gadu noslēdza ar 135,7 miljonu eiro zaudējumiem. Pozitīvi ir vien tas, ka zaudējumi bija par 41% mazāki nekā 2020. gadā.

Martins Gauss ir pilots un uzņēmējs no Vācijas. Viņš strādā “airBaltic” kopš 2011. gada un pašlaik ieņem uzreiz divus amatus - ir gan izpilddirektors, gan valdes priekšsēdētājs, kas, iespējams, ir apšaubāmi arī no likuma viedokļa. Jo ir valsts uzņēmumi, kuros par tieši šādu amatu apvienošanu personas nonāk KNAB kabinetos.

Atšķirībā no sava priekšgājēja Bertolda Flika, kurš iemācījās runāt perfekti latviski ar nelielu akcentu, Martins Gauss joprojām latviski nerunā. Visa tauta 2011. gadā šausminājās, ka Flika alga gadā bijusi 240 tūkstoši latu. Bet Gausa alga šogad būs 829 008 eiro. Fliks blakus Gausam izskatās gana nabags, pat ņemot vērā naudas vērtības zudumu 11 gados.

Nebūtu ne vainas, ja viens kārtīgs ārzemju top menedžeris saņemtu pieklājīgu atalgojumu par izciliem uzņēmuma sasniegumiem. Taču “airBaltic” sasniegumi nav izcili. Nav izslēgts, ka uzņēmuma vadība jau drīz līdīs uz Ministru kabinetu un Satiksmes ministriju izdīkt atkal jaunu subsīdiju jeb, kā to eifēmiski dēvēt, “pamatkapitāla palielināšanu”.

Vakar NRA uzdeva “airBaltic” Korporatīvās komunikācijas departamentam jautājumus par dižo ierosmi - aicinājumu kompānijas darba kolektīvam balsot aptaujā ar “jā”. Tika saņemta šāda rakstiska atbilde:

***

Sveicināti!
Jā, airBaltic darbinieku vidū ir novērojama liela atsaucība, piedaloties šajā aptaujā, tādējādi solidarizējoties ar savu darba vietu un tās vadību. Kā jau demokrātiskā procesā, kāda, protams, ir arī šī aptauja, dalība tajā ir brīvprātīga, tostarp mūsu rīcībā nav ziņu par konkrētu izvēles “Jā” vai “Nē” balsu sadalījumu.

Tomēr airBaltic ir viens no starptautiski visatpazīstamākajiem Latvijas uzņēmumiem, un vairāk nekā 2000 cilvēki, kuri šeit strādā, lidsabiedrībai uzticas un dara visu iespējamo, lai to atbalstītu. Domājams, tā rīkotos jebkurš lojāls, arī cita uzņēmuma darbinieks.

Ar cieņu

airBaltic Korporatīvās komunikācijas nodaļa

Izpēte

Ilona Maska vārds un viņa kompāniju tehnoloģiskie izstrādājumi nav sveši Latvijas iedzīvotājiem. Ņemot vērā Ilona Maska saikni ar atkārtoti ievēlēto ASV prezidentu Donaldu Trampu pasaules sabiedrībā uzvirmojusi diskusija par to kā attiekties pret talantīgā amerikāņu uzņēmēja radītājām lietām.

Svarīgākais