Tikko kā atviegloti nopūtāmies, saņemot ziņu, ka vismaz senioriem jaunās elektroniskās identifikācijas kartes nav steidzami nepieciešamas, jo rindas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nodaļās joprojām ir garas un pieraksts aizpildīts mēnešiem uz priekšu. Bet velti!
Tomēr šogad Latvijā mainīsies braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas kārtība un jaunās eID noteikti būs vajadzīgas. Jo ātrāk, jo labāk. Tas pirmām kārtām attiecas uz Latvijas iedzīvotājiem ar invaliditāti un daudzbērnu ģimenēm. “Ažiotāžas nav, bet ļoti aicinām neatlikt uz pēdējo brīdi un saņemt eID karti savlaicīgi,” “Neatkarīgajai” saka Autotransporta direkcijā.
Par nepieciešamību iegūt personas identifikācijas karti, turklāt elektronisku, “Neatkarīgā” uzzina no kāda mazpilsētas kunga cienījamos gados. “Skrienu pieteikt “īdē” karti, visiem tagad tādas obligāti vajag, ja ir invaliditāte un ja ir braukšanas atvieglojumi,” saka 95 gadus vecais kungs. Viņš par jauno kārtību informējis jau vairākus citus līdzpilsoņus, kas nav zinājuši, ka jau šogad bez šīs kartes nevarēs saņemt braukšanas atvieglojumus. Vienīgā problēma, ka mazpilsētā nav nodaļas, kur šo karti pieteikt, tāpēc jābrauc uz attālo rajona pilsētu ar cerību izstāvēt rindu.
Citi “Neatkarīgās” aptaujātie ļaudis, kuriem arī ir saistoša jaunā kārtība, sacīja, ka par izmaiņām neesot dzirdējuši, bet ID kartes pagatavošanu esot atlikuši uz nākamo gadu, cerot, ka “pārskries” ažiotāža un varēs bez rindas pieteikt gan pasi, gan jauno karti. “Neatkarīgā” noskaidroja, kāpēc nepieciešamas jaunās eID kartes un vai tiešām tas darāms tik steidzami.
Ziņa par to, ka būs nepieciešamas eID kartes, ir patiesa, un tas ir saistīts ar valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas kārtības reģionālajā sabiedriskajā transportā vienkāršošanu un modernizēšanu. Šis process notiek 2023. gadā, un plānots, ka pēc sistēmas modernizācijas valsts noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus reģionālajos starppilsētu un vietējās nozīmes autobusu un vilcienu maršrutos pasažieri varēs izmantot, reģistrējot tikai derīgu eID karti. Citas apliecības, piemēram, invalīdu, daudzbērnu ģimeņu, represēto personu un citas, reģionālās nozīmes sabiedriskajā transportā vairs nebūs nepieciešamas. Un ne tikai nebūs nepieciešamas, bet ar tām braukšanas atvieglojumus saņemt faktiski vairs nebūs iespējams.
Plānotās izmaiņas attieksies uz personām ar 1. un 2. grupas invaliditāti, personām līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, apliecības “Goda ģimene” īpašniekiem, politiski represētajām personām, nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem, bērniem bāreņiem un bez vecāku apgādības palikušiem bērniem, kas braukšanai reģionālajā sabiedriskajā transportā izmanto valsts noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus. Kopumā valsts noteiktie atvieglojumi braukšanai reģionālajā sabiedriskajā transportā pienākas aptuveni 280 000 iedzīvotāju, “Neatkarīgajai” skaidro Autotransporta direkcijā.
“Jaunā sistēma vienkāršos pasažieriem atlaides izmantošanu, jo cilvēkiem būs nepieciešama tikai eID karte, kura būs jāreģistrē biļešu tirdzniecības vietā vai pie vadītāja,” jaunās sistēmas priekšrocības uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš. “Visu pārējo paveiks pati sistēma, tostarp nolasīs, kāda tieši atlaide personai pienākas. Pasažierim vairs nebūs jāinformē transporta vadītājs par pienākošos atlaidi un nevajadzēs arī uzrādīt citas apliecības, kas nereti pazūd, izbalē un ir grūti salasāmas.”
Par to, ka viena karte, kas izmantojama dažādiem mērķiem, ir izdevīgāka nekā simt citu, šaubu nav, jo pašlaik, piemēram, daudzbērnu ģimenēm ir jāuzrāda vismaz divas kartes, lai saņemtu braukšanas atlaidi - gan pase vai ID, gan “Goda ģimenes” karte. Jautājums ir par iespējām saņemt jauno eID, ja joprojām ir tik garas rindas uz nodaļām. Autotransporta direkcijas speciālists Viktors Zaķis “Neatkarīgajai” stāsta, ka izmaiņas notiks šā gada laikā un jaunā sistēma arī sāks darboties šā gada laikā. Tomēr, ņemot vērā gan rindas pasu nodaļās, gan to, ka izmaiņas attiecas uz cilvēkiem ar invaliditāti, process notiks pakāpeniski, ar pārejas periodu, kurā darbosies abas sistēmas. Kad tieši sāks darboties jaunā kartība, V. Zaķis vēl atturējās konkretizēt, bet noteikti par to plaši tiks izziņots visai sabiedrībai, kā arī tas, kad turpinās darboties tikai un vienīgi jaunā sistēma ar eID. Viņš arī sacīja, ka direkcija seko līdzi informācijai un redz, ka pašlaik jaunās eID ir izņēmuši tikai 27 procenti to cilvēku, kuriem ir tiesības uz braukšanas atvieglojumiem. “Vajadzētu, lai vismaz 75 līdz 80 procentu lietotu šīs jaunās kartes,” saka V. Zaķis.
Tā ir tiesa, jo ne visas ID kartes ir ar jauno funkcionalitāti, proti, visas nav eID. Autotransporta direkcijā skaidro, ka pēc jaunas kartes jādodas arī tiem eID kartes īpašniekiem, kuriem karte ir izsniegta līdz 2019. gada 1. septembrim. Šajās kartēs nav pieejama autorizētās identifikācijas sīklietotne, tāpēc ir nepieciešams saņemt jaunu eID karti.
Ja eID karte ir izsniegta laikposmā no 2019. gada 2. septembra līdz 2021. gada 27. decembrim, tajā nepieciešams aktivizēt braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanas funkcionalitāti. Ņemot līdzi eID kartes PIN kodus, to ir iespējams izdarīt gan Ceļu satiksmes drošības direkcijas klientu apkalpošanas centros, gan Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē. Ja eID kartes PIN kodi ir nozaudēti, tad karti būs iespējams aktivizēt tikai kādā no pārvaldes nodaļām.
Braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanai pilnībā gatavas ir visas eID kartes, kas ir izdotas kopš 2021. gada 28. decembra. Šo karšu īpašnieki varēs saņemt visus pienākošos braukšanas atvieglojumus.
UZZIŅA
Lai saņemtu braukšanas atvieglojumus reģionālajā sabiedriskajā transportā (autobusos, vilcienos), jābūt atbilstošai eID kartei:
- ja vēl nav Latvijā izdotas eID kartes - Autotransporta direkcija aicina doties uz PMLP un šādu karti saņemt;
- ja ir laika posmā no 2019. gada 2. septembra līdz 2021. gada 27. decembrim Latvijā izdota eID karte - ir nepieciešams aktivizēt tā funkcionalitāti, un to var veikt PMLP, CSDD klientu apkalpošanas centros, līdzi ņemot eID karti un tās PIN kodu;
- ja ir no 2021. gada 28. decembra Latvijā izdota eID karte, nepieciešamā funkcionalitāte jau ir - aicinām sekot publiskajai informācijai par jaunās sistēmas spēkā stāšanās datumu.
Kādas pasažieru grupas var izmantot braukšanas maksas atvieglojumus reģionālajā sabiedriskajā transportā?
Avots: Autotransporta direkcija