Igauņi ar savām tālvadības automašīnām jau iemēģina Helsinku ielas

© Publicitātes foto

Kopš pagājušās ceturtdienas Somijas galvaspilsētas Helsinku satiksmē iespējams redzēt igauņu automašīnas bez šoferiem pie stūres. Pagaidām juridisku apsvērumu dēļ tās vienkāršiem lietotājiem ikdienā liegts izmantot, jo tās reģistrētas Igaunijā, ne Somijā.

Somijas sabiedriskās televīzijas portāls “yle.fi” informē, ka igauņu jaunās tālvadības automašīnas somi pagaidām nevarēs lietot. Jāatrisina vairāki juridiskie jautājumi. Attālināti vadāmās automašīnas maksimālais ātrums ir 22 kilometri stundā. Pakalpojums joprojām ir testēšanas fāzē.

Pa ielām brauc, bet lietot vēl nevar

"Somijā likums nosaka, ka transportlīdzeklim ir jābūt vadītājam. Tomēr nekur nav prasīts, lai vadītājs atrastos transportlīdzeklī," Somijas Transporta un komunikācijas aģentūras "Traficom" galvenais speciālists Reijo Jelko šādi skaidro, kāpēc Igaunijas auto nomas pakalpojuma "Elmo" jaunajām ar tālvadību vadāmajām automašīnām tagad ir atļauts pārvietoties pa Helsinku ielām, nevienam neatrodoties automašīnā.

Lai gan automašīna pārvietojas pa ielām, tās stūre tiek pagriezta un pedāļi tiek nospiesti attālināti no biroja Helsinkos. Automašīnas ir aprīkotas ar sešām kamerām ar 360 grādu skatu, kas ļauj tālvadības vadītājam novērot satiksmi.

"Šī varētu būt pirmā reize, kad uz Somijas ceļiem var izmantot attālināti vadāmas automašīnas," saka R. Jelko.

Pakalpojuma ideja ir tāda, ka, piemēram, jūs varat pasūtīt automašīnu līdz jūsu namdurvīm. Pēc pasūtīšanas lietotnē "Elmo" apmācītais tālvadības vadītājs attālināti pieslēdzas tuvākajai pieejamajai "Elmo" automašīnai un attālināti vada to pie klienta.

Pēc automašīnas saņemšanas klients to var normāli vadīt un atstāt gandrīz jebkurā vietā, un tālvadības vadītājs nodod automašīnu nākamajam klientam.

Vai atteiksies no drošības vadītājiem?

Somijas Transporta un sakaru ministrija un Somijas policija atļāvusi attālināti vadāmām automašīnām piedalīties satiksmē. Šādu lēmumu somi pieņēmuši, pamatojoties uz to, ka automašīnas jau ir pārbaudījusi Igaunijas Transporta ministrija. Somijas uzņēmums “Tracicom” vairāk nekā sešus mēnešus Igaunijā veicis attālinātu autoservisu ar aptuveni 100 elektromobiļiem. Helsinkos testēšana sākusies ar divām automašīnām.

Saskaņā ar R. Jelko teikto, "Elmo" vēl nav licences, lai nodarbotos ar nomas biznesu Somijā. "Traficom" apspriesta tikai automašīnas testa izmantošana.

Sākotnēji auto mēģināts vadīt attālināti ar ātrumu, kas pārsniedz 100 kilometrus stundā. Tomēr Igaunijas varas iestādēm tik straujas kustības šķitušas nepieņemamas un tās noteikušas maksimālo ātrumu 22 kilometri stundā. Igaunijā un Somijā šie ierobežojumi ir vienādi. "Ja mēs gribam palielināt ātrumu, mums tas būtu jāapspriež vēlreiz," saka R. Jelko.

Attālinātas braukšanas laikā automašīnā pagaidām sēž drošības vadītājs, kurš ārkārtas situācijā var pārņemt kontroli. Igaunijas un Somijas varas iestādes atļautu automašīnas tālvadību pat bez drošības vadītāja, taču par automobiļiem atbildīgais uzņēmums vēlas paturēt autovadītājus kontrolierus.

"Mēs vēlamies vēl lielāku noteiktību gan autovadītājiem, gan produktam," saka "Elmo" izpilddirektors Enns Lānso. Pēc E. Lānso teiktā, uzņēmums vēlētos līdz gada beigām pakāpeniski atteikties no drošības autovadītājiem.

Somijā vēl nevar

Saskaņā ar "Traficom" informāciju, visas "Elmo" automašīnas ir reģistrētas Igaunijā. Tāpēc tām ir Igaunijas numura zīmes, un Somijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem nav atļauts tās vadīt. Šobrīd tikai igauņiem ir atļauja pārbaudīt pakalpojumu. Testos savāktie dati tiks nodoti "Traficom" tehnoloģijas pārdošanas sagatavošanai arī Somijā reģistrētiem automobiļiem. Šai automašīnu tehnoloģijai nav starptautiska sertifikāta, un tas nozīmē, ka šo tehnoloģiju nevar uzstādīt Somijā reģistrētās automašīnās. Pēc E. Lānso teiktā, starp tālvadības vadītājiem un kontrolēto automašīnu nav maksimālā attāluma. Savienojums darbojas 4G un 5G tīklos. "Esam vadījuši automašīnu Parīzē arī no Igaunijas," stāsta E. Lānso.

Pēc E. Lānso domām, tālvadības pults nākotnē var kļūt par parasto automašīnu pārvietošanas veidu. Cilvēkiem vienkārši vispirms jāpierod pie tā. "Atšķirībā no robotizētām automašīnām mūsu automašīnas tiek kontrolētas un lēmumus pieņem īsts cilvēks. Viņš vienkārši fiziski neatrodas automašīnā."

Izpēte

Kaitējums zemūdens interneta savienojumiem starp Vāciju un Somiju un starp Lietuvu un Zviedriju ir samazinājis datu pārraides ātrumu un izraisījis virkni starptautisku aizdomu. Tomēr līdz šim nav izšķirošas reakcijas uz šo notikumu. Šis nav pirmais gadījums, kad Baltijas jūrā tiek bojāta zemūdens infrastruktūra. Radušās pamatotas aizdomas par Krievijas iesaisti, ziņo Polijas medijs "wnp.pl".

Svarīgākais