Latvijas iedzīvotāji arī šogad turpina saņemt valsts atbalstu, lai iegādātos jaunu vai lietotu elektroauto vai arī jaunu ārēji lādējamu hibrīdauto. "Neatkarīgā" pētīja, kādi ir auto iegādes un atbalsta nosacījumi un kāpēc valsts atbalsts ir, arī iegādājoties dārgu auto 75 000 –95 000 eiro vērtībā.
Ministru kabinets (MK) pērn decembrī apstiprināja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izstrādātos grozījumus MK noteikumos, kas paredz pagarināt atbalsta programmu vēl par gadu - līdz 2025. gada 31. decembrim. Kopējais atbalsta finansējums palielināts par četriem miljoniem eiro.
EKII ir Latvijas Republikas valsts budžeta programma, kuras mērķis ir veicināt globālo klimata pārmaiņu novēršanu, finansējot elektromobiļu un ārēji lādējama hibrīdauto iegādi. Plašāk ar atbalsta programmu "Emisijas kvotu izsolīšanas instruments" (EKII), var iepazīties mājaslapā www.ekii.lv.
Kopš atbalsta programmas uzsākšanas brīža, gandrīz trīs gadu laikā, Latvijā ar valsts atbalstu iegādāts 2861 videi draudzīgs auto par kopējo atbalsta summu 12,2 miljoni eiro. No kopējā Latvijā reģistrēto elektroauto skaita - 8374 jeb 34% auto īpašnieku auto iegādājušies ar valsts atbalstu, informē KEM.
Šobrīd transportlīdzekļu, kuru iegādei var saņemt valsts atbalstu, izvēle ir plaša - "ekii.lv" mājaslapa piedāvā izvēlēties no 1051 dažāda auto modeļa.
Mājaslapā "ekii.lv" alfabētiskā secībā minēti arī populārākie transportlīdzekļu modeļi, kurus izvēlas iedzīvotāji. Tie ir: "Audi E-tron"; "BMW i 3"; "Cupra Born"; "Dacia Spring"; "GWM Ora Funky Cat"; "Hyundai Ioniq"; "Hyundai Kona"; "Kia e-Niro";"Mazda MX- 30"; "Mini 3d Hatch"; "Nissan Ariya"; "Nissan Leaf"; "Opel Mokka"; "Peugeot e-2008"; "Škoda Enyaq"; "Tesla Model 3"; "Tesla Model Y"; "Toyota RAV 4"; "Volkswagen ID.3"; "Volswagen ID. 4" un "Volvo XC 40".
Arī auto tirgotāji savās mājaslapās internetā reklamē pieejamo EKII valsts atbalstu privātpersonām, tostarp ekskluzīviem un dārgiem auto modeļiem, piemēram, kādam "Mercedes-Benz," kuram tirgotājs SIA "Domenikss" norādījis cenu 95 450 eiro, bet iespējamo valsts atbalstu - līdz 6750 eiro.
Loģiski, ka turīgi cilvēki arī bez valsts atbalsta spējīgi iegādāties dārgākos elektroauto modeļus. KEM, atbildot uz "Neatkarīgās" jautājumu, kāpēc valsts atbalsts tiek piešķirts arī "premium" (luksusa) klases auto, informēja, ka "atbalsta programmas ietvaros ir noteikta elektromobiļa un ārēji lādējamā hibrīdauto maksimālā cena - 75 000 eiro (bez PVN) bāzes komplektācijā, kas ir noteikta, ņemot vērā nozares pārstāvju sniegto viedokli, ministrijas rīcībā esošo informāciju par pārdošanā esošo jaunu elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto cenu kategorijām, kā arī Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā ietverto nosacījumu par reprezentatīva automobiļa izmaksu slieksni".
KEM uzsver, ka "no atbalsta saņemšanas ir izslēgti "premium" (luksusa) segmenta elektromobiļi un ārēji lādējami hibrīdauto, kuru iegādi visticamāk izvēlas maksātspējīgākā sabiedrības daļa, kas principā šāda veida transportlīdzekļus varētu iegādāties arī bez valsts atbalsta. Atbalsta programmā ietvertie nosacījumi nodrošina lietderīgu finansējuma izmantošanu, lai virzītos uz klimata mērķu sasniegšanu".
Tāpat ministrija atgādina, ka "tirgū ir pieejams ļoti plašs elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto klāsts dažādām iedzīvotāju budžeta iespējām. Balstoties uz šī brīža datiem, atbalsta programmas ietvaros ir iegādāti 458 ārēji lādējami hibrīdauto, kas ir ap 15% no kopējā atbalstīto transportlīdzekļu skaita (3053).
Ārēji lādējamā hibrīdauto vidējā bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildu aprīkojuma), nepiemērojot EKII atbalstu, ir 40 497 eiro. Vienlaikus jāuzsver, ka aptuveni 70% no atbalsta programmas ietvaros iegādāto transportlīdzekļu tiek iegādāti, izmantojot operatīvā vai finanšu līzinga pakalpojumu."
Auto tirgotājs un Saeimas deputāts Andris Kulbergs sarunā ar "Neatkarīgo" pauda savu viedokli par auto cenām un EKII atbalstu. Viņš pastāstīja, ka, skatoties pēc Latvijas pirktspējas, elektromobiļu vidējās cenas ir augstākas nekā auto ar iekšdedzes dzinējiem un tās vidēji ir 50 000-55 000 eiro.
"Busiņš bāzes komplektācijā var maksāt arī 75 000 eiro. Tā kā šī atbalsta programma paredzēta arī daudzbērnu ģimenēm, kurām nepieciešams iegādāties auto ar lielāku sēdvietu skaitu, tad bieži vien nevar iekļauties 55 000-65 000 eiro robežās, bet ar papildaprīkojumu auto cena var sasniegt līdz 75 000 eiro.
Es pats sevi reizēm pieķeru, ka dzīvoju vēl vecajās cenās, kas bija kovida laikā un tad, kad sākās Ukrainas karš. Auto tirdzniecības industrijā tagad cenu inflācija ir sasniegusi 43%, un, ja agrāk elektroautomašīnu varēja nopirkt par 25 000-35 000 eiro, tad tagad atsevišķs "Volvo" modelis maksā ap 70 000 eiro, un pat "Volkswagen" modeļi var sasniegt 90 000-95 000 eiro cenu," skaidroja A. Kulbergs.
Viņš pastāstīja, ka Saeimā bijusi diskusija par cenām un pieņemts kompromisa lēmums, lai ģimenes varētu iegādāties septiņvietīgus auto. Bet, lai nākotnē elektroauto varētu iegādāties ne tik turīgi cilvēki, šīm jaunajām mašīnām ir jānonāk Latvijas tirgū, jāiekustina tirgus, un ar laiku, kļūstot par lietotām, tās varēs iegādāties par pieejamākām cenām. Pēdējos trīs gados ir palielinājies lietotu elektroauto piedāvājums, un tos otrreizējā tirgū var iegādāties par pieejamākām cenām.
A. Kulbergs arī piebilda, ka EKII Eiropas Savienības nauda, kuru apgūst Latvija, ir paredzēta energoefektivitātes uzlabošanai transportā un to nevar izmantot citiem mērķiem, piemēram, pabalstiem ģimenēm ar bērniem.
"Iedzīvotāji, īpaši daudzbērnu ģimenes, aktīvi izmanto iespēju aizstāt savu veco iekšdedzes dzinēja auto ar ilgtermiņā ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu transportlīdzekli. Vislielākā interese iedzīvotāju vidū ir tieši par jaunu elektroauto iegādi - īpašs prieks, ka pēc programmas pilnveidošanas jūlijā trešdaļa no saņemtajiem pieteikumiem atbalstam ir no daudzbērnu ģimenēm. Prognozējam, ka arī turpmāk interese iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus saglabāsies un būs augsta," paziņojumā plašsaziņas līdzekļiem norādījis klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis.
Projekta mājaslapā "ekii.lv" pieejamā informācija daļēji apstiprina ministra sacīto. Tur lasāms, ka projekta gaitā iegādāti 1697 jauni elektromobiļi par vidējo cenu 36 585 eiro. Savukārt Latvijas Goda ģimenes gan labprātāk izvēlas lietotus elektromobiļus - kopā iegādāti 155.
Līdz ar atbalsta programmas izmaiņām tiek paplašināts atbalsta saņēmēju loks, proti, paredzot iespēju saņemt augstāku atbalstu ne vien daudzbērnu ģimenēm, bet arī ģimenēm, kurās ir bērns ar invaliditāti.
Atbalsta programmas jaunums ir iespēja ar valsts atbalstu fiziskai personai iegādāties vairāk nekā vienu videi draudzīgu transportlīdzekli, ko līdzšinēji šādu priekšrocību atbalsta programma nesniedza.
Prognozēts, ka ar papildu finansējumu varēs iegādāties ap 730 līdz 960 videi draudzīgus transportlīdzekļus, tādējādi samazinot siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas par 4,8-6,3 tūkstošiem tonnu CO 2. Pieņemot, ja emisijas kvotas cena ir 64,4 eiro, veidojas 309 tūkstošu līdz 405 tūkstošu eiro izmaksu ietaupījums.
EKII programmas ietvaros var saņemt atbalsta finansējumu jaunam M1 un N1 kategorijas elektroauto (lietots mazāk par 6 mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 km):
4500 eiro
6750 eiro (auto ar vismaz piecām sēdvietām aprīkotajam transportlīdzeklim, ja to iegādājas fiziska persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un personai ir piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība).
9000 eiro (auto ar vismaz septiņām sēdvietām aprīkotajam transportlīdzeklim, ja to iegādājas fiziska persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un personai ir piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība).
Lietotam M1 un N1 kategorijas elektroauto:
3350 eiro
5000 eiro (auto ar vismaz piecām sēdvietām aprīkotajam transportlīdzeklim, ja to iegādājas fiziska persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un personai ir piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība).
6750 eiro (auto ar vismaz septiņām sēdvietām aprīkotajam transportlīdzeklim, ja to iegādājas fiziska persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un personai ir piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība).
Jaunam M1 un N1 kategorijas ārēji lādējamam hibrīdauto:
4500 eiro
6750 eiro (auto ar vismaz piecām sēdvietām aprīkotajam transportlīdzeklim, ja to iegādājas fiziska persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un personai ir piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība).
9000 eiro (auto ar vismaz septiņām sēdvietām aprīkotajam transportlīdzeklim, ja to iegādājas fiziska persona, kuras aprūpē ir trīs bērni vai vairāk, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un personai ir piešķirta Latvijas Goda ģimenes apliecība).
Papildus 2000 eiro var saņemt par esošā M1 vai N1 kategorijas transportlīdzekļa norakstīšanu (ja iegādājas jaunu vai lietotu transportlīdzekli). Šo atbalstu var saņemt tikai kopā ar citu atbalsta aktivitāti un ne vēlāk kā 12 mēnešu laikā pēc apstrādes uzņēmuma transportlīdzekļa likvidācijas sertifikāta izdošanas.
EKII mājaslapā arī sniegta informācija par komersantiem (projekta īstenotājiem), kas ir noslēguši līgumus par bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu tirdzniecību ar EKII atbalstu, iegādei pieejamajiem transportlīdzekļiem un līzinga devējiem, kas var finansēt transportlīdzekļa iegādi.
Līgums par atbalsta saņemšanu būs jāslēdz pēc transportlīdzekļa iegādes, un pieteikumu atbalstam aizpilda tikai pēc tam, kad pircējs ir vienojies gan ar līzinga devēju par transportlīdzekļa iegādes finansēšanu, gan transportlīdzekļa pārdevēju, un ja transportlīdzeklis jau ir atvests Latvijā.
Svarīgs nosacījums ir, ka ar iegādāto transportlīdzekli vismaz piecus gadus pēc transportlīdzekļa iegādes vai līdz brīdim, kad nobraukti 52 000 km, netiks veikta saimnieciskā darbība. Ja šī prasība netiks ievērota, tad visa saņemtā atbalsta summa būs jāatmaksā.
EKII programmas mājaslapā ir informācija, ka, iespējams, var nākties gaidīt līdz pat sešiem mēnešiem, kamēr auto tiks atvests Latvijā, uz ko A. Kulbergs norāda, ka šādi bijis tikai programmas sākumā. Tagad situācija ir mainījusies uz otru pusi. Visā Eiropā kritusies pirktspēja, izveidojušies auto krājumi, un automašīnas tiek piegādātas ļoti ātri.
Jāpiebilst, ka uzņēmējiem KEM top jauna programma, kur juridiskās personas varēs saņemt atbalstu gan elektroauto un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, gan saules paneļu uzstādīšanai. Pēc A. Kulberga sacītā, uzņēmēji ļoti gaida šo programmu, jo privātpersonas ir tikai 33% no Latvijas auto tirgus.