Rīgas domē plāno sabiedriskā transporta pieturvietu iepirkumu no, iespējams, jau sarunāta pretendenta

Sabiedriskā transporta pieturvietas Rīgā pagaidām ir vienkāršas un nepievilcīgas. Taču pašvaldība ir iecerējusi nākotnē rīdziniekus iepriecināt, un tiks būvētas jaunas pieturvietas, kas būs viedas, ar saules paneļiem un ziediem izrotātas. Varētu iet vēl tālāk un ierīkot tādas pieturvietas, kur var skatīties kino, spēlēt spēles, vērot, kā pa liānām lēkā dzīvi mērkaķi... Bet, lai vai kā, jaunās, par 5 000 000 eiro uzbūvētās pieturvietas būs skaistas. © Gints Ivuškāns/F64

Rīgas domes Satiksmes departaments un SIA “Rīgas satiksme” abi kopā kā pasūtītājs ir nolēmuši iepirkt jaunas Rīgas sabiedriskā transporta pieturvietas, Rīgas domei par to izsludinot atklātu konkursu, kurā uzņēmējiem līdz šī gada decembra beigām ir iespējams iesniegt piedāvājumus.

Viedas pieturvietas ar augiem un saules paneļiem

Dome lūdz piedāvāt īpaši pilsētas prasībām pielāgotas pieturvietas, kas sastāv no metāla un stikla konstrukcijām, apgaismojuma, pieslēguma vietām elektroniskam tablo un viedajiem risinājumiem, modificējamām sienām un jumtiem (piemēram, ar iespējām uz jumta stādīt augus vai izmantot jumtus ar saules paneļiem u.c.). Citiem vārdiem - dome vēlas iegādāties nestandarta produkciju, un līguma izpildes laikā piegādājamās preces modifikācija mainās atkarībā no katrā pasūtījumā definētām domes prasībām.

Iepirkums par pieciem miljoniem

Plānotā iepirkuma līgumcena ir pieci miljoni eiro bez PVN. Tātad plānots apjomīgs iepirkums, kurā, ņemot vērā iepirkuma pieredzes prasības, visdrīzāk varētu piedalīties lieli ārvalstu uzņēmumi, kuriem ir iepriekšēja pieredze prasītā apjoma sabiedriskā transporta pieturvietu piegādē.

Iepirkums paredz, ka gan Rīgas domes Satiksmes departamentam, gan SIA “Rīgas satiksme” katram atsevišķi ir tiesības līguma četru gadu darbības laikā pasūtīt pieturvietas pēc nepieciešamības, tomēr pieturvietu pasūtīšana nav obligāts pienākums. Tātad, ja nu gadījumā domei nemaz tik daudz - par pieciem miljoniem - pieturvietas nevajag, dome var iepirkuma uzvarētājam pasūtīt, piemēram, 10 pieturvietas (vai, piemēram, nepasūtīt vispār).

Tik tālu skaidrs - katrs komersants izvērtē riskus, izmaksas un rēķinās, ka pasūtījuma apjoms var arī nebūt tik liels, kā cerēts. Attiecīgi saprātīga komersanta rīcības modelis, plānojot pieturvietu piegādi Rīgas domei, būtu - sagaidīsim domes pasūtījumu (cik nu liels tas katrā reizē būs) un pēc pasūtījuma saņemšanas saražosim tieši domes vajadzībām nepieciešamās pieturvietu konstrukcijas. Otra, tikai teorētiskā versija būtu četrus gadus noliktavā turēt visu nepieciešamo apjomu cerībā, ka SIA “Rīgas satiksme” pilsētas vajadzībām saražotos krājumus par pieciem miljoniem eiro tomēr kādreiz pasūtīs, bet skaidrs, ka neviens saprātīgs tirgus dalībnieks tā nerīkotos. Tātad atliek “saprātīgais” biznesa modelis - sagaidi pasūtījumu un saražo nepieciešamo apjomu.

Kam nav domē draugu, tam nav ko piedalīties iepirkumā

Tomēr konkursā līdztekus cenai tiek vērtēts arī piegādes laiks. Tas uzņēmējs, kurš visīsākajā termiņā apņemas izpildīt “Rīgas satiksmes” brīvi izvēlētā laikā, brīvi izvēlētā apjomā un dažādā modifikācijā iesniegtu pasūtījumu, saņem augstāku punktu skaitu. Pasūtījums var būt, piemēram, 500 EUR un var būt 5 000 000 EUR. Viens komersants var piedāvāt pieturvietu ar puķēm vai saules paneļiem uzražot 35 dienās, bet kāds cits, saprātīgi izvērtējot riskus, saprot, ka nu nekādi mazāk par 65 dienām nezināma pasūtījuma ražošanai piedāvāt nevar. Bet tad pirmais par piedāvātām 35 dienām saņems augstāku novērtējumu un noslēgs līgumu, pat ja piedāvātā cena būs augstāka nekā pretendentam, kas piedāvāja ražošanu un piegādi veikt 65 dienās pēc katra pasūtījuma saņemšanas.

Kādēļ Rīgas domei, kas jau ilgus gadus iztiek ar pašreizējām pieturvietām, pēkšņi ir tik svarīgi saņemt jaunu pieturvietu maksimāli īsā laikā pēc pasūtījuma veikšanas?

Pasūtījums, kā minēts, var tikt veikts, piemēram, līguma darbības trešajā gadā vai var tikt neveikts vispār. Tāds pasūtītājs, kas vēlas efektīvi izmantot līdzekļus, visticamāk, ar šādu modeli (četru gadu laikā pieturas pasūtu, kad gribu un cik gribu vai nepasūtu vispār) būtu gatavs piegādi gaidīt arī kaut vai 90 dienas, lai tikai saņemtu kvalitātes kritērijiem atbilstošu preci par zemāko cenu.

Pašreizējos tirgus apstākļos ražotājiem nav vienkārši nodrošināt izejmateriālu (metāla, saules paneļu u.c.) piegādi īsos termiņos. Visticamāk, īsāko termiņu Rīgas pieturvietu iepirkumā piedāvās kāds, kas jau šobrīd ir labos draugos ar pasūtītāju un cer, ka šobrīd nezināmos piegādes grafikus un apjomus varēs draudzīgi saskaņot neoficiālā ceļā un attiecīgi laikus nodrošināt izejmateriālu krājumu papildinājumus noliktavā. Neviens ražotājs, kam šādu īpašu attiecību nav, neuzņemsies risku īsā laikā saražot nezināma apjoma un modifikācijas konstrukcijas. Komersantu aprindās jau ir izskaitļots, kurš gatavojas kļūt par laimīgo konkursa uzvarētāju. Var gadīties, ka tas būs kāds pretendents, kurš iepirkumā startēs ar “JCDecaux” produkciju.

Prātīgs uzņēmējs neriskēs “ieberzties” un 20 dienu dēļ zaudēt pusmiljonu

Tomēr “labākais” iepirkuma nosacījums, kas, visticamāk, paredzēts tieši nedraudzīgu pretendentu atturēšanai no piedalīšanās iepirkumā, ir līgumsods 500 000 EUR, kas maksājams, ja piegādes termiņš tiek nokavēts par 20 dienām. Iespējamā situācija - uzņēmējs piedalās iepirkumā, piedāvā īsāko piegādes termiņu, piemēram, 35 dienas, kā arī zemāko cenu un tehniskām prasībām atbilstošas pieturvietas, par ko noslēdz līgumu ar SIA “Rīgas satiksme”. Gadu pēc līguma noslēgšanas SIA “Rīgas satiksme” veic pasūtījumu - 10 pieturvietu jumti ar saules paneļiem. Iespējams, ka tirgū valda saules paneļu deficīts, tādēļ uzņēmējs nespēj nodrošināt jumta konstrukciju, kurā iebūvēti saules paneļi, ražošanu un piegādi solītajās 35 dienās un preci piegādā ar kavēšanos pēc 60 dienām. SIA “Rīgas satiksme” saka - paldies, līgumu izbeidzam, maksājiet sodu 500 000 EUR.

Tātad neviens saprātīgs uzņēmējs neuzņemsies šādas nesamērīgas saistības, šādā modelī saredzot pasūtītāja negodprātīgas rīcības iespējas. Piekrist slēgt līgumu ar šādiem sodiem var tikai pretendents, kurš ir pārliecināties, ka spēs izvairīties no līgumsoda par termiņa kavējumu, vienojoties ar pasūtītāju draudzīgā veidā.

Šie abi pieturvietu iepirkuma nosacījumi - papildu punkti par īsa piegādes termiņa apsolīšanu šobrīd nezināmam pasūtījumam un 500 000 EUR sods par piedāvātā piegādes termiņa 20 dienu kavējumu - rada šaubas par pasūtītāja rīcības motīviem. Maz ticams, ka kāds ar pasūtītāju nesaistīts pretendents būs gatavs šādas saistības uzņemties. Un atkal nodokļu maksātāju nauda tiks izmantota iespējami neefektīvā veidā, un atkal mūsu valsts par vienu soli kāpsies atpakaļ, salīdzinot ar kaimiņvalstīm.

Neesot bijis pretendentu

Šajā sakarā “Neatkarīgajai” radās virkne jautājumu Rīgas atbildīgajām amatpersonām, taču pagaidām atsaukusies ir tikai Rīgas domes Komunikācijas pārvaldes Ārējās komunikācijas nodaļa.

Atbilde skan tā: “Līdz šim pašvaldības departamenti un institūcijas vairākkārtīgi ir mēģinājušas iepirkt individuāla dizaina pieturvietas, izsludinot iepirkumus par pieturvietu nojumju izgatavošanu tieši Rīgai, lai varētu organizētu to iegādi un uzstādīšanu. Tomēr iepirkumi noslēdzās bez rezultātiem, jo neviens pretendents nebija iesniedzis piedāvājumu.

Šobrīd, apzinot ilgtermiņā vajadzības attiecībā uz attiecīgo iepirkuma priekšmetu (ņemot vērā plānotos un nepieciešamos finanšu līdzekļus, ko ir iespējams atļauties, uzņemoties attiecīgas saistības), ir izsludināts iepirkums par pieturvietu nojumju piegādi Rīgai. Tātad, atšķirībā no iepriekšējiem iepirkumiem, šis iepirkums paredz jau gatavu pieturvietu iepirkšanu un uzstādīšanu, nevis jauna dizaina pieturvietu projektēšanu, izgatavošanu un uzstādīšanu. Informācija par minēto iepirkumu ir pieejama elektronisko iepirkumu sistēmā.

Saskaņā ar minētā konkursa nolikumu pasūtītājam ir nepieciešama sabiedriskā transporta pieturvietu nojumju ražošana un piegāde pēc nepieciešamības, saskaņā ar tehnisko specifikāciju/tehnisko piedāvājumu un līgumprojektu. Tas nozīmē, ka pretendentam ir jāspēj saražot, piegādāt, izpildīt un nodrošināt pasūtītāju ar tādu standarta nojumi, kas atbilst tehniskajā specifikācijā/tehniskajā piedāvājumā norādītajām, izvirzītajām minimālajām prasībām, kā arī attiecīgajam aprakstītajam papildmodelim (tipam), papildus nodrošinot iespēju attiecīgai tipa nojumei veikt modulāro elementu variācijas.

Pasūtītājs iepirkuma līguma projekta izpildes laikā, un iepirkuma līguma projektā noteiktajā kārtībā, ir paredzējis pasūtīt pēc nepieciešamības gan veicot, noformējot un komplektējot atsevišķos preču partijas pasūtījumus.

Atbilstoši konkursa nolikumā noteiktajam, pretendentam, sagatavojot piedāvājumu, piegādātājiem ir jāņem vērā konkursa nolikums, līguma noteikumi, t.sk., konkrēto preču tirgus svārstību īpatnības, kā arī citi riski, kas varētu ietekmēt līguma izpildi, un jāiekļauj savā piedāvājumā. Savukārt pretendentu un to piedāvājuma atbilstības konkursa nolikuma prasībām izvērtēšana var tik veikta konkursa nolikumā noteiktajā kārtībā pēc piedāvājumu iesniegšanas.”

Atbilde ir izsmeļoša, un paldies Ārējās komunikācijas nodaļai par to, taču te netiek kliedētas bažas par iespējamu iepriekš sarunātu iepirkuma konkursa uzvarētāju. Var atgadīties tā, ka viens būs vinnējis, bet citi tiek “atšūti”. Turklāt “atšūšana” notiek jau pirms sacensības, jo risks piedalīties ir pārāk liels.

Komentāri

Eiropas mājdzīvnieku produktu izplatītāju un ražotāju asociācija FEDIAF veikusi pētījumus par kaķu skaitu Eiropas valstu mājsaimniecībās. Pētnieki secinājuši, ka Latvijā kaķi dzīvo 37% no visām mājsaimniecībām. Tas ir trešais augstākais rādītājs Eiropas valstīs. Pirmajā vietā ar 48% ir Rumānija, otrajā ar 41% atrodas Polija. Kā izskaidrot to, ka esam tik ļoti pieķērušies šiem mīļajiem mājdzīvniekiem; kas mums tik ļoti patīk kaķos – pētījumu rezultātus “Neatkarīgajai” skaidro dzīvnieku mājvietas “Ulubele” saimniece Ilze Džonsone un sociologs Aigars Freimanis.