Latvija kļūst pamanīta uz pasaules mūzikas biznesa kartes

Viens no labākajiem piemēriem ietekmīgo mūzikas ierakstu koncernu sadarbībā ar jaunajiem un talantīgajiem māksliniekiem ir Patrishas un “Universal Music” gadījums – pāris gados jauniņā un iepriekš tikai šaurā lokā pazīstamā mūziķe ir izvirzījusies par vienu no latvju popdziedātāju topa dāmām © Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Šonedēļ bulvārpreses un izklaides ziņu jūklī teju nepamanīta palika kāda būtiska vēsts – varenais mūzikas ierakstu koncerns “Warner Music” parakstījis līgumu ar “Double Faced Eels” vokālistu Reini Straumi. Šis var kalpot kā signāls arī citiem mūziķiem – dariet un tiksiet pamanīti!

Pagājušā gada 15. oktobrī “Warner Music Baltics” paziņoja par biroja atvēršanu Tallinā un saviem plāniem aktīvāk pievērsties arī Baltijas mūziķu izdošanai savā paspārnē, kas pamazām rezultējas ar taustāmiem līgumiem: iesākumā klajā nāca informācija par turpmāko sadarbošanos ar Igaunijas mūziķiem NŌEP un “Gameboy Tetris”, kā arī lietuviešiem “The Roop” un DJ Jovani, bet nu kārta arī pirmajam mūziķim Latvijā - Reinim Straumem, kas turpmāk būs zināms ar skatuves vārdu Raum. “Mums tiešām ir paveicies jau ar pirmajām relīzēm no Baltijas reģiona. Visas bijušas veiksmīgas, mūziķi ir talantīgi un sadarbības ir produktīvas. Esmu pārliecināts, ka nākotnē savā paspārnē varēsim pulcēt vēl citus mūziķus no Latvijas,” tā Miko Manninens, “Warner Music Baltics” izpilddirektors. Ierastās pieklājības frāzes?

Izrādās, ka - nē. Piemēram, “The Roop” ar savu Eirovīzijai domāto dziesmu “Discoteque” tikai nedēļas laikā interneta vietnē “YouTube” savākuši 2,3 miljonus (!) skatījumu, cerīgi ir arī pārējie projekti. Tieši pateicoties digitālajai videi, Baltijas valstis kļuvušas interesantas pasaules mūzikas industrijai. “Digitālais tirgus ir izaudzis. Pasaulē redz datus, kas ienāk no Baltijas valstīm, un šajā ziņā nebūt neesam banānu republika,” norādīja “Warner Music Baltics” promocijas menedžere Latvijā Inese Saulāja. Kā piemēru viņa minēja DJ Tiesto nu jau pasaulslaveno hitu “The Business”, kurš sākumā savāca lielāko klausījumu skaitu tieši Lietuvā. “Mēs esam ielikti pasaules kartē,” apgalvoja Inese. “Turklāt Miko pieminētā veiksme nav tikai cipari. Katrs gadījums, protams, ir citādāks, bet Reiņa gadījumā veiksme ir tā, ka mums ir mākslinieki, kuri spēj radīt paši savas dziesmas, kas turklāt skan pasaulīgi, ne tikai lokāli.” Jāatgādina, ka Reinis Straume ir mūzikas un tekstu autors “Double Faced Eels” pēdējo gadu veiksmīgākajiem hitiem “Atspulgs”, “Liesma/Fire”, “Viņa nedejo”, “Kur esi tu?” un “Neformāts”, taču viņam esot arī ļoti veiksmīgi sologabali, kuru ierakstiem piesaistīta starptautiska komanda - mūziķi un studijas profesionāļi no Latvijas, Igaunijas un arī Somijas.

No mūzikas biznesa Latvija ir “pievienota” Somijai, kas ir pat ļoti labi. “Tā arī ir salīdzinoši maza valsts ar daudziem talantīgiem cilvēkiem, kuri vēlas sevi pierādīt,” piekrita Inese. Jāpiebilst, ka somi ir arī mūzikas ziņā demokrātiskāki un atvērtāki, piemēram, par kaimiņiem zviedriem, kuri lielākoties fokusējas uz Eirovīzijai un tamlīdzīgam formātam derīgu popa meldiņu štancēšanu - somi pazīst drēbi arī rokmūzikā. Pašlaik pasaules mūzikas industrijā toni nosaka trīs lielie vaļi - “Universal”, “Warner” un “Sony”, no kuriem katram ir sava pārstāvniecība Baltijas valstīs un arī Latvijā, ar galvu Somijā. “Mūsu mērķis ir ieguldīt naudu vietējā tirgus izaugsmē, nevis tikai nopelnīt uz konkrētiem projektiem,” norādīja Inese.

Ja jāmin starptautiskajam tirgum potenciāli interesantākie vārdi, uzreiz nāk prātā Patrisha, kura 2019. gada sākumā kļuva par pirmo dziedātāju no Latvijas, kas noslēgusi sadarbības līgumu ar “Universal Music”.

Viņa tika pamanīta sociālajos tīklos, kur Patrisha bieži vien publicē savu mūziku, bet pēc tam “Universal” gādāja par iespējām meitenei ierakstīties studijā pie profesionāliem producentiem. “Pašlaik “Universal” ģimene Latvijā jau ir uzaugusi līdz pieciem cilvēkiem,” vēstīja “Universal Music Baltics” pārstāve Latvijā Sabīne Brice. Bez Patrishas šīs ģimenes sastāvā vēl ir arī reperi Prusax (nupat tika izdots minialbums), Rolands Če (“Viņš ir ļoti perspektīvs, mums ar viņu ir lieli plāni!”) un “Singapūras satīns”, kā arī pieredzējusī Aminata, kura pie UM pagaidām gan izdevusi tikai vienu singlu. “Iesākumā fokusējamies uz lokālajiem māksliniekiem lokālajā tirgū, taču tas neizslēdz iespēju nākotnē kādam nokļūt arī starptautiskajā apritē,” norādīja Sabīne. “Protams, visiem mērķis ir sagaidīt superstāru, taču mūsu uzstādījums ir tāds, ka vēlamies šeit augstāk celt arī industrijas latiņu.”

Kompānijas pārstāvji vēro vietējo mūziķu potenciālu, skatāmību un klausāmību vietnēs “Spotify” un “YouTube” utt., pēc tā visa izvērtējot, vai attiecīgajam mūziķim ir potenciāls. “Ja kāds var izpārdot koncertus arēnās, viņš, protams, piecreiz padomās, vai ir nepieciešams saistīties ar leiblu. Mēs strādājam komandā un darām visu, lai mūziķis ir redzams un dzirdams, bet vienatnē to ir grūti nodrošināt. Visiem mūsu mūziķiem ir iespējas augt, un tieši to leibls piedāvā, nodrošinot ar producentu piesaisti un investīciju ieguldīšanu izaugsmē. Šādas relīzes izskan ar daudz lielāku jaudu, savukārt tas, kā jau ir pierādījies, piemēram, “Singapūra satīna” gadījumā, uzšauj “Spotify” datus augšā kā raķeti. Mēs palīdzam attīstīt karjeru,” skaidroja Sabīne. Jāpiebilst, ka UM Igaunijā darbojas jau 12 gadus, tāpēc šajā valstī līgumi parakstīti ar vairāk nekā desmit māksliniekiem, savukārt lietuvieši pievienojās pavisam nesen, tāpēc ar UM sadarbības saitēm pagaidām var lepoties tikai viens vietējais mūziķis.

Savukārt “Sony Music” vārds publiskajā telpā saistībā ar Latvijas mūziķu virzību tālākajās gaitās līdz šim izskanējis diezgan negatīvās nokrāsās, kam par iemeslu ir muļļāšanās ar šova “X faktors” uzvarētāju singliem un albumiem. Piemēram, bārdainais rūjienietis Arturs Gruzdiņš uzvaras laurus šajā šovā plūca 2017. gada beigās, bet albums “Pa apli” klajā nāca tikai 2020. gada februārī, lietas uz priekšu nekust arī baltkrievietei Kattie, savukārt trešās sezonas uzvarētājai Elīnai Gluzunovai pagaidām izdoti vien divi singli (būšot arī albums). Tiesa, “Sony” pārstāvošās kompānijas Latvijā “Every Little Thing” vadītāja Guna Zučika gan aicināja nejaukt divas lietas: “Sony” ar starptautisko zīmolu “X faktors” ir līgums, kas paredz automātiski noslēgt sadarbības līgumu ar šī šova uzvarētāju katrā konkrētā tirgū, un pēc tam notiek darbs pie tā, lai kaut kas sanāktu, bet parastos apstākļos šāda līguma parakstīšana ir ilgs un laikietilpīgs process - notiek tirgus izvērtēšana, attiecīgā mākslinieka jaudas sociālajos tīklos un digitālajā vidē izskatīšana utt. Šāds rūpīgi izanalizēts un sagatavots līgums no mūsējiem šobrīd ir Chris Noah, kurš vienojies par sadarbību ar “Sony” apakšleiblu Igaunijā “Made in Baltics”.

Lielās mūzikas ierakstu kompānijas Baltijas valstu lokālā tirgus izpēti sākušas jau iepriekšējos gados, un “vietējā mākslinieku kontingenta parakstīšana ir tas, ko var sagaidīt jau tuvākajā laikā,” apstiprināja Guna, piebilstot: “Labi, ka šeit sāk rosīties lielās kompānijas, jo tas vietējiem dod papildu izpratni, kādam ir jābūt menedžmentam un “publishment” (publicēšanas darbībām - aut.), kas ir koncertaģentūras u. tml. Tas uzlabos mūzikas industrijas standartus.” Arī Inese Saulāja ieteica jaunajiem censoņiem mēģināt izprast mūzikas biznesa pamatus un pastudēt mūziku kā uzņēmējdarbību kaut vai no internetā pieejamajiem materiāliem. “Ir muļķīgi iet ielās ar karogu, ka šeit viss ir slikti un Latvijā nav mūzikas biznesa, bet pašam tikai sakrāmēt savas dziesmas vietnē “Bandcamp” un domāt, ka kaut kas sanāks. Vajag darīt savu lietu, bet darīt to labi!” - šiem Ineses vārdiem droši vien pievienotos arī abas pārējās.

Svarīgākais