Ieteikumi elektroauto iegādei ar valsts atbalstu

© Publicitātes foto

Ministru kabinetā ir apstiprināta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādātā atbalsta programma elektroauto iegādei fiziskām personām, kas paredz par jaunu elektroauto iegādi piešķirt 4500 eiro, bet lietotu – 2250 eiro, lai veicinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.

Par to, kas jāņem vērā, lai varētu saņemt valsts atbalstu, un kā izvēlēties elektroauto, varēja uzzināt “Elektrum” Energoefektivitātes centra rīkotajā vebinārā “Ieteikumi elektroauto iegādei ar valsts atbalstu”.

KAM UN KĀ PIEŠĶIRS ATBALSTU?

SIA “Vides investīciju fonds” finanšu vadītājs Gints Kārkliņš skaidroja, ka ir izsludināta atbalsta programma bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei ar kopējo finansējuma apjomu 10 miljoni eiro.

Šajā programmā atbalsts paredzēts elektroauto un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei. Maksimālais atbalsts 5500 eiro, no kuriem 4500 eiro paredzēts tieši auto iegādei, bet 1000 eiro kā papildu atbalsts, norakstot līdz šim lietoto transportlīdzekli.

Atbalstam var pretendēt fiziskas personas - Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji, un pieteikties var līdz 2023. gada 31. decembrim vai kamēr beidzas finansējums. Noteikumos ir iekļauti arī konkrēti nosacījumi, kādos gadījumos pretendēt uz atbalsta saņemšanu nav iespējams, piemēram, ja ir nodokļu parādi, ja pretendents ir reģistrēts kā parādnieks vai tam ir piemērotas sankcijas u.c.

Tāpat pretendenti ar atbalstu iegādāto elektroauto nedrīkst izmantot saimnieciskajā darbībā un tiem būs noteikts arī piecu gadu monitoringa periods.

JAUNS UN LIETOTS ELEKTROAUTO

Tāpat Ministru kabineta noteikumu Nr. 896 noteikts, ka:

  • Jauns elektroauto - rūpnieciski ražots M1 un N1 kategorijas elektroauto, kurā vienīgais dzinējspēks ir tajā uzglabātā elektroenerģija. Siltumnīcas efekta gāzu (SEG) emisija ir nulle. Nobraukums starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 kilometru (norādīts atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu). Maksimālais braukšanas ātrums ir vismaz 90 km/h, pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 000 eiro (bez PVN), tas nopirkts no projekta īstenotāja, lietots mazāk par sešiem mēnešiem un nobraucis mazāk par 6000 kilometriem.
  • Lietots elektroauto - ir spēkrats ar tādiem pašiem parametriem, vien tas nav reģistrēts Latvijā ilgāk par sešiem mēnešiem un pārdošanas cena nav zemāka par 5500 eiro (bez PVN).
  • Ārēji lādējams hibrīdauto - šīm automašīnām kopējās SEG emisijas ir līdz 50 g CO2/km atbilstoši WLTP kombinētajam ciklam un nobraukums tikai ar transportlīdzeklī glabāto elektroenerģiju starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 50 kilometru. Pārējie parametri ir līdzīgi uzskaitītajām elektroauto prasībām.

PAPILDU ATBALSTS

Atbalsta programma paredz papildu 1000 eiro atbalstu par viena M1 un N1 kategorijas transportlīdzekļa norakstīšanu. Šim auto ir jābūt aprīkotam tikai ar iekšdedzes dzinēju, ciklā starp pēdējām trijām pamatpārbaudes apskatēm ir nobraucis vidēji vismaz 5000 km gadā, ir nodots CSDD reģistrētam apstrādes uzņēmumam un saņemts apstrādes uzņēmuma transportlīdzekļa likvidācijas sertifikāts (kopija).

Jāņem arī vērā, ka pēdējos trīs gadus transportlīdzeklis ir izmantots ceļu satiksmē, tam bija derīga pielaide ceļu satiksmei, transportlīdzeklis bija reģistrēts uz atbalsta saņēmēja vārdu 2021. gada 28. decembrī un likvidācijas sertifikāts nav vecāks par sešiem mēnešiem.

Noteikumi arī paredz, ka auto pārdevējs piedāvā papildu atlaidi vai citu stimulējošu risinājumu finansiālā ekvivalenta apmērā:

  • vismaz 1000 eiro (bez PVN) apmērā jaunu mašīnu iegādei,
  • vismaz 500 eiro (bez PVN) apmērā lietotu mašīnu iegādei.

TRANSPORTLĪDZEKĻA IEGĀDES KĀRTĪBA

Pieteikties atbalsta saņemšanai no 2022. gada marta vidus varēs elektroniski interneta vietnē www.ekii.lv, sadaļā “konkursi”, veicot šādas darbības:

  1. Fiziskā persona aizpilda pieteikumu atbalsta saņemšanai (elektroniska forma, parakstot ar elektronisko parakstu).
  2. Pārdevējs to 5 darbadienu laikā izvērtē, un, ja atbilst prasībām, tad tiek slēgts līgums par atbalsta saņemšanu.
  3. Fiziskā persona vai līzinga devējs samaksā pārdevējam pirkuma summu, atskaitot pārdevēja atbalstu (ja tāds bija) un EKII finansējumu.

TRANSPORTĪDZEKĻA EKSPLUATĀCIJAS NOSACĪJUMI

Piecu gadu laikā kopš transportlīdzekļa iegādes brīža ir jāsasniedz 52 000 km nobraukums, un līdz brīdim, kad ar transportlīdzekli sasniegts noteiktais nobraukums (no brīža, kad transportlīdzeklis reģistrēts atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā):

  • jānodrošina transportlīdzekļa pastāvīga reģistrācija Latvijas Republikas teritorijā, fiziskā persona ir iegādātā transportlīdzekļa turētājs, aizliegts ir pārdot, mainīt, ieguldīt kapitālsabiedrībā un nodot bez atlīdzības;
  • netiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai;
  • jānodrošina transportlīdzekļa ekspluatācija atbilstoši normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa;
  • transportlīdzekļa apdrošināšana pret bojāejas riskiem.

ATBALSTĀMO AUTO MODEĻU SARAKSTS

Konkursā kopā piedalās 59 auto tirgotāji, kuri piedāvā 288 dažādu elektroauto modeļu mašīnas. Zemākā jauna modeļa cena 13 990 eiro, bet vidējā cena - 37 909 eiro.

  • Cenu diapazonā līdz 20 000 eiro - divu ražotāju (Dacia, Hyundai) 7 modeļi.
  • Cenu diapazonā no 20 000 līdz 30 000 eiro - 12 ražotāju (Volkswagen, Fiat, Nissan, Opel, Hyundai, Renault, Peugeot, BMW, Citroen, DFSK, Mazda, Honda) 55 modeļi.
  • Cenu diapazonā no 30 000 līdz 40 000 eiro - 16 ražotāju (Peugeot, Opel, Cupra, Honda, Nissan, Citroen, BMW, Hyundai, Škoda, Volkswagen, KIA, Renault, Tesla, Toyota, Audi, Volvo) 111 modeļi.
  • Cenu diapazonā no 40 000 līdz 50 000 eiro - 13 ražotāju (BMW, Tesla, Audi, Peugeot, Volkswagen, Škoda, Lexus, Hyundai, Citroen, Mercedes-Benz, Toyota, Opel, KIA) 308 modeļi.
  • Cenu diapazonā no 50 000 līdz 60 000 eiro - 8 ražotāju (Audi, Mercedes-Benz, Hyundai, Peugeot, Tesla, Citroen, Ford, Jaguar) 38 modeļi.

AUTO IZVĒLE UN BRAUKŠANAS PARADUMI

Šobrīd novērojam strauju elektroauto modeļu skaita pieaugumu visos segmentos. Turklāt visi vadošie autoražotāji ir paziņojuši par ambicioziem plāniem attīstīt dažādu elektroauto ražošanu - no neliela pilsētas auto līdz pat sporta modeļiem.

Kā elektroauto izvēli ietekmē mūsu pārvietošanās paradumi? Pirms izdarīt izvēli, ieteikums pašam sev godīgi atbildēt uz vairākiem jautājumiem par esošajiem pārvietošanās ieradumiem:

  • Cik bieži izmantojat auto?
  • Cik lielu attālumu veicat tipiskā darba dienā?
  • Cik bieži un tālu veicat garākus braucienus?
  • Kad, kur un cik ilgi auto tiek atstāts stāvēšanai?

Vajadzību un paradumu apzināšana ļauj ne tikai sagatavoties pārejai no iekšdedzes dzinēja auto uz elektroauto, bet arī izvēlēties savām vajadzībām piemērotāko elektroauto modeli. Ne visiem ir nepieciešams bezceļiem piemērots auto, un ne visiem der kompaktās klases automašīna. Ja ikdienā pārvietojaties pilsētas robežās, iespējams, piemērotāks būs neliels elektroauto, savukārt gadījumā, ja to izmanto visa ģimene, - elektrisks sporta apvidus auto (SUV).

Elektroauto modeļa izvēlē būtiska ir arī piemērotas ietilpības akumulatora izvēle, kas nodrošina autonomiju jeb kopējo nobraukumu ar vienu pilnu uzlādi. Lielāka baterija nozīmē lielāku nobraukumu starp uzlādes reizēm, taču arī augstāku iegādes cenu un otrādi. Ja ikdienā braucam īsus attālumus un mājās vai darbavietā ir pieejama uzlāde, liels akumulators nav nepieciešama, tādējādi arī elektroauto iegādes cena būs zemāka.

Pirms elektroauto iegādes ir noderīgi ieskatīties datu bāzē par elektroauto testiem, ko izveidojuši “Elektrum” elektromobilitātes eksperti un kas Baltijas mērogā ir unikāla. Tajā ir apkopoti jau 24 Latvijā nopērkami elektroauto modeļi, kuru efektivitāti tieši Latvijas klimata apstākļos un satiksmē praksē ir pārbaudījuši “Elektrum” eksperti. Testējot automašīnas, katalogā ir pieejami dati par to maksimālo nobraukumu, vidējo patēriņu dažādos braukšanas režīmos, kā arī pieejama plaša uzlādes informācija un 50 kW līdzstrāvas uzlādes stacijas jaudas grafiks, kas ikvienam Latvijas ātrās uzlādes stacijās sniegs iespēju ekonomēt uzlādes laiku. Elektroauto testu katalogu atradīsiet šeit.

Tikpat svarīgi būtu noskaidrot, kur veiksim auto uzlādi. Automašīnas 95% laika pavada stāvot, šīs laiks arī būtu jāizmanto uzlādei.

  • Ja dzīvojat privātmājā, jāsaprot, cik ātri būs nepieciešams uzlādēt elektroauto, kāda ir mājoklī pieejamā jauda un kāds uzlādes iekārtas risinājums būs piemērotākais mūsu vajadzībām.
  • Savukārt daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem uzlāde mājās šobrīd ir izaicinājums. Ja īpašumā ir autostāvvieta, var izskatīt iespēju tajā uzstādīt uzlādes iekārtu. Ja autostāvvieta nav pieejama vai uzstādīšanas process ir sarežģīts, jāizpēta alternatīvas uzlādes iespējas, piemēram, elektroauto uzlādes iespēja darbavietā vai publiskā tīkla uzlādes stacijās, kas ir pieejamas ikdienas maršrutā, tuvumā darba vai dzīvesvietai.

UZLĀDES STACIJU VEIDI

Ir lēnās, vidējās un ātrās elektroauto uzlādes stacijas. Privātmājā visbiežāk ir iespējams ierīkot lēnās un vidējās uzlādes iekārtas, savukārt ātrās uzlādes stacijas tiek izmantotas, kad īsā laikā nepieciešams uzlādēt lielāku enerģijas apjomu. Elektroauto, protams, iespējams uzlādēt no parastas kontaktligzdas, taču šāda uzlāde būs ļoti lēna un neefektīva. Daudz ātrāk to varēs paveikt, uzstādot mājās mājas elektrotīkla jaudai atbilstošu elektroauto uzlādes iekārtu.

Auto izdevīgumu nosaka nevis pirkuma cena, bet lietošanas izmaksas: iegādes maksa un līzinga procenti, apdrošināšana, nodokļi, degvielas izmaksas, stāvvietas, tehniskās apkopes un pārējās ar auto uzturēšanu saistītās izmaksas. Tāpat jāņem vērā, ka elektroauto īpašniekiem ir vairākas priekšrocības:

  • nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis;
  • mazākas uzturēšanas un apkopoju izmaksas;
  • zemākas banku līzinga procentu likmes, piemēram, videi draudzīgu auto iegādei aizdevuma procentu likme bankā ir ap 1,5%, savukārt iekšdedzes dzinēja 2,3%;
  • bezmaksas “Rīgas satiksmes” autostāvvietas;
  • iespēja braukt pa sabiedriskā transporta joslām;
  • bezmaksas iebraukšana Jūrmalā;
  • c. priekšrocības.

Neatkarīgi no izvēlētā elektroauto modeļa tam ir jāatbilst jūsu ikdienas vajadzībām, tādēļ, iegādājoties elektroauto, jāņem vērā ne tikai automašīnas estētika, bet arī izpētītie ikdienas pārvietošanās paradumi un uzlādes iespējas.

ELEKTROAUTO IZMAKSU KALKULATORS

Sadarbojoties ar AS “Swedbank”, izstrādāts arī elektroauto izmaksu kalkulators, kas ļauj jums salīdzināt elektroauto ekspluatācijas izmaksas ar iekšdedzes dzinēju darbināmas automašīnas izmaksām, ņemot vērā katra autovadītāja braukšanas paradumus. Kalkulators pieejams “Swedbank” blogā.

PĒC NAUDAS UZ BANKU

Lai iegādātos elektroauto, visbiežāk nevarēs iztikt ar paša līdzekļiem vien, pat ņemot vērā valsts atbalstu. Kādas ir videi draudzīgāka auto finansēšanas iespējas, to skaidroja AS “Swedbank” Patēriņa un auto finansēšanas jomas vadītājs Sergejs Romaņuks.

Speciālists uzsvēra, ka pērn Lietuvā un Igaunijā finansēts uz pusi vairāk videi draudzīgu auto iegādes gadījumu, jo šajās valstīs agrāk sākās valsts atbalsts šādu auto iegādei. 25% no visiem Latvijā “Swedbank” līzingā iegādātajiem jauniem pasažieru transportlīdzekļiem ir videi draudzīgākie. Elektroauto TOP 3 ir šāds: BMW i3/i3S, “Nissan Leaf” un “Škoda Enyaq”.

“Piemēram, iegādājoties jaunu “Nissan Leaf”, kura cena ir 29 690 eiro, izmantojot bankas finansējumu uz pieciem gadiem ar 15% pirmo iemaksu, kurā ir arī valsts atbalsts, un procentu likmi 1,49%, finanšu līzingā ikmēneša maksājums ir 437 eiro un kopējā atmaksājamā summa ir 31 101 eiro, savukārt operatīvajā līzingā ikmēneša maksājums ir 295 eiro, kopējā atmaksājamā summa ir 22 516 eiro, atlikusī auto vērtība - 30%,” skaidro Sergejs Romaņuks.

KĀDAS IESPĒJAS AUTO UZLĀDĒT MĀJĀS?

Šajā jautājumā vebināra dalībniekiem skaidrību viesa AS “Latvenergo” Energovadības un mobilitātes daļas vadītājs Deniss Kiseļovs.

“Lai kā censtos standartizēt visus risinājumus, tie ne vienmēr ir pilnībā piemēroti konkrētajam auto. Ir nepieciešama inženiera konsultācija, lai izvēlētos piemērotāko uzlādes risinājumu,” uzsver Deniss Kiseļovs. Piemēram, “vidējā” ātruma uzlāde patērē 22 kW (32 A), tādējādi viena uzlādes iekārta patērē vairāk nekā jebkura cita mājsaimniecības iekārta. Tā patērē vairāk nekā visas pārējās iekārtas, kad tās ieslēgtas vienlaikus, un bieži vien esošā mājas sadale tam nav gatava un tajā nepieciešamas izmaiņas. Taču tieši 22 kW iekārta arī ir mājsaimniecībām piemērotākais risinājums.

Svarīgi ir sabalansēt enerģijas izlietojumu, lai iztiktu bez ļoti lielām investīcijām. Šādu manuālu balansēšanu, ierobežojot uzlādes iekārtas patērēto jaudu, ļauj ieprogrammēt 80-90% uzlādes iekārtu. Ir arī iekārtas, kas mājoklī neizmantoto jaudu spēj dinamiski novirzīt uzlādei un līdz ar to darbojas daudz efektīvāk, izmantojot visu konkrētajā brīdī pieejamo strāvu.

elektrumveikals.lv ir pieejams liels uzlādes iekārtu klāsts. Iespējams saņemt konsultācijas, kura būs vispiemērotākā konkrētajā mājsaimniecībā. Tāpat arī iespējams iegādāties uzstādīšanas pakalpojumu. Mājsaimniecībai piemērotas ir AC jeb maiņstrāvas uzlādes iekārtas, kas maksā no 150 līdz 3500 eiro. Piedāvājumā ir modeļi ar uzlādes kabeli vai rozeti, iespēju uzlādēt vienu vai divas automašīnas, ierīkot uzlādes iekārtu pie sienas vai pagalmā.

Izvēloties uzlādes risinājumu, svarīgi saprast, cik kilometru braucienam automašīnu varēs uzlādēt vienas stundas laikā un cik bieži auto būs jālādē. Lādējot no rozetes vai ar speciālo kabeli, vairāk par 20 kilometriem vienas stundas laikā uzlādēt nevarēs un būs jāiegādājas uzlādes iekārtas, kas ļauj uzlādēt ievērojami lielāku enerģijas daudzumu tālākam braucienam tās pašas uzlādes stundas laikā.

Izvēloties pašu iekārtu, jāpievērš arī uzmanība cenai, aizsardzībai pret noplūdstrāvu, aizsardzībai no nokrišņiem un vandalisma: IP/IK klase, ērtai aplikācijai, iespējai balansēt iekārtu, citām papildu iespējām.

IZGLĪTOJOŠI PASĀKUMI

“Elektrum” Energoefektivitātes centrs ar vairāk nekā 24 gadus uzkrāto pieredzi izglīto par daudzveidīgiem risinājumiem energoefektivitātes paaugstināšanā, regulāri rīkojot bezmaksas vebinārus un pasākumus, sniedzot konsultācijas.

“Elektrum” Energoefektivitātes centra rīkoto pasākumu video arhīvs, arī vebinārs “Ieteikumi elektroauto iegādei ar valsts atbalstu” ikvienam interesentam ir pieejams šeit.

Tāpat arī aicinām pieteikties nākamajam bezmaksas vebināram “Vai tavs nākamais auto būs elektrisks?”, kas paredzēts šā gada 25. maijā no plkst. 10.00 līdz 13.00.

elektrumveikals.lv

Lasāmgabali

Kultūrvietā “Hanzas perons” pagājušās nedēļas nogalē norisinājās “Austras balvas 2024” pasniegšanas ceremonija, kas beidzās ar nelielu (daudziem pat lielu) pārsteigumu – par prestižās balvas ieguvējiem kļuva jau daudzus gadus nepastāvošā grupa “kuba”, kura šovasar izdeva pirms diviem gadu desmitiem radītus ierakstus. Kā tā? Pavērsim priekškaru.

Svarīgākais