2.lapa
Tuvojoties nozīmīgai mākslinieka, teorētiķa un Latvijas Mākslas akadēmijas profesora Andra Teikmaņa dzīves 56 gadu jubilejai, galerija “Art RC Gallery” organizē unikālu “3 gleznu stāsti” izstādi.
“3 gleznu stāsts” ir mini-izstāde, kas veltīta trim Andra Teikmaņa gleznām, kas ir tapušas pirms vairāk nekā 30 gadiem un nekad līdz šim nav publiskotas - “Dumpinieka kliedziens” (1985), “Panku deja” (1985) un “Dievi pamet Eiropu” (1993).
“Dumpinieka kliedziens” un “Pilsētas deja” - 1985. gadā padomju okupācijas posmā darinātās gleznas reprezentē Latvijas mākslā 80. gados praktiski nepārstāvēto “pank art” žanru, kuras viens no veidotājiem bija Andris Teikmanis.
“Dievi pamet Eiropu” ir lielisks piemērs 90. gadu sākuma vērtību orientācijas maiņu un krīžu laikam. Padomju Savienības sabrukums un Latvijas neatkarības atjaunošana radīja priekšnoteikumus iluzorai cerībai atgriezties zaudētajā Zelta laikmetā. Tomēr postmodernā neoliberālisma realitāte bija skarba. Ekonomisko sistēmu transformācija, kuru 90. sākumā tika dīvainā pseidomedicīniskā retorikā saukta par “šoka terapiju”, atstāja smagas sociālas un ekonomiskās sekas. Cerību pilnie Dievi, kuri bija atnākuši uz vienoto Eiropu, bija spiesti to pamest līdz citai reizei.
Kāpēc šobrīd ir svarīgi izlikt publiskā telpā darbus, kuri ir tapuši pirms vairāk nekā 30 gadiem un kuri nekad nebija tikuši izstādi?
“Gleznas ”Dumpinieka kliedziens” un “Pilsētas deja” tapa panku subkultūras idejiskajā telpā. Panku subkultūra veidojās kā tumšā atbilde civilizācijas nespējai izvairīties no nonākšanas kraujas malā. Tas bija aukstā kara laiks. Pasaule bija uz kodolkara sliekšņa. Visa civilizācijas līdzšinējā attīstība šķita liekulīga spēle, jo tā nespēja nekādā veidā pasargāt no totālās pašiznīcināšanās. Mūsu paaudzi neinteresēja aukstā kara ideoloģiskās sadursmes. Mēs neticējām ne komunismam, ne kapitālismam. Jo neviena no šīm ideoloģijām nespēja mūs nosargāt no iespējamās kodolkatastrofas,” Andris Teikmanis dalās savās pārdomās.
Viņš turpina: “Tad nāca Gorbačovs, Atmoda un notika neticamais - Latvija atguva neatkarību. Šķita, ka civilizācijai atkal ir cerība. Tomēr pārmaiņas neatnesa cerēto Jauno Renesansi. Postmodernie 90. pārvērtās dīvainā realitātes, cerību un sapņu mudžeklī. “Dievi pameta Eiropu”. Varbūt arī nemaz nebija plānojuši tajā atgriezties.
Kāpēc izstādīt šos darbus šobrīd? Kāpēc tie atkal ir aktuāli? Domāju, ka mēs emocionāli esam aukstā kara 1.5 vai 2.0 gaisotnē. Mēs atkal runājam par izdzīvošanu, globālām epidēmijām, klimata krīzēm un potenciālu kodolieroču pielietošanu. Mums ir laiks pateikt, ka arī mums ir tiesības un Eiropai, kurā neatgriezīsies metafizika, nav cerību izrauties no nolemtības cilpas.”
Izstāde “3 gleznu stāsts” ir aplūkojama “Art RC Gallery” (modes un izklaides centrā “Rīga Plaza”) līdz 25. februārim. Ieeja - bez maksas.