Tallinā sākuši kursēt nakts autobusi

Igaunijas galvaspilsētā tagad autobusi ik pa pusstundai kursē arī naktīs, šie maršruti savieno Tallina centru ar “guļamrajoniem”.  © Postimees/Scanpix 

Kopš pagājušās nedēļas nogales Tallinā sākuši kursēt nakts autobusi, kuru četri maršruti dod iespēju nokļūt no pilsētas centra līdz vairākām apkaimēm, ko mēdz dēvēt par Tallinas “guļamrajoniem”. Pilsētas domes uzsāktais pilotprojekts tiks realizēts līdz 17. septembrim, bet pēc datu analīzes izlems, vai to ir lietderīgi turpināt.

Autobusu satiksme tiek nodrošināta trīs reizes nedēļā - naktīs uz piektdienu, sestdienu un svētdienu, un to kustības intervāls ir precīzi pusstunda, vēsta Igaunijas sabiedriskais medijs “ERR”. Visu četru maršrutu galapunkts ir pie Baltijas dzelzceļa stacijas (“Balti Jaam”), pēc tam autobusi met loku ap vecpilsētu, bet tālāk jau dodas uz attālākām apkaimēm Tallinas rietumos, austrumos un ziemeļrietumos.

Līdz šim Tallinas iedzīvotājiem un viesiem nācās rēķināties ar to, ka ap pusnakti sabiedriskais transports pārstāj kursēt, un, lai kaut kur nakts stundās nokļūtu, jāizmanto privātais transports, taksometrs vai elektroskrejritenis. Nakts autobusu ieviešanu pirms 2021. gada municipālajām vēlēšanām solīja sociāldemokrāti, kuri tagad kopā ar Centra partiju veido Tallinas valdošo koalīciju un beidzot ir tikuši līdz sava solījuma pildīšanai.

Naktī uz sestdienu, kad pulksten 00.30 tika uzsākti pirmie reisi, pie Baltijas dzelzceļa stacijas bija sastopamas vairākas Tallinas domes amatpersonas, vēsta “ERR”. Viena no viņām bija Natālija Metsa, kas pilsētas vadībai sniedz padomus par Tallinas naktsdzīves organizēšanu. Viņa atzinusi, ka pagaidām cilvēki pie jaunā pakalpojuma vēl nav pieraduši, tādēļ daudz pasažieru neesot, taču ar laiku situācija varētu mainīties. Būtiski ir tas, ka tagad vairākos mikrorajonos dzīvojošie skaidri zina - naktī ik pa pusstundai kursē autobuss uz viņu apkaimi.

Viens no pasažieriem, ko sastapa “ERR” filmēšanas grupa, bija Markuss. “Es jau biju pieteicis “Bolt” taksometru, kas tuvojās, taču pēkšņi pamanīju šo autobusu, kas mani nogādās faktiski līdz mājai. Tāpēc atteicu “Bolt” un sēdos autobusā, vienkārši ir lieliski, ka tas kursē naktīs,” viņš stāstījis. Jāpiebilst, ka Tallinā deklarētajiem iedzīvotājiem par nakts autobusu (tāpat kā citu sabiedrisko transportu) nav jāmaksā. Savukārt pilsētas viesiem kopš 1. maija braukšanas maksa ir nedaudz palielināta, un stundas biļete tagad maksā 2 eiro.

Tallinas mēra vietnieks Vladimirs Svets, kurš pārstāv Centra partiju, norādījis, ka nakts autobusu pasažieru plūsmas tiks rūpīgi analizētas, lai būtu saprotams, vai pēc šāda pakalpojuma ir pietiekami liels pieprasījums. Ja tāds būs, tad varētu tikt ierīkoti arī citi maršruti, piemēram, jau tagad daļa talliniešu interneta sociālajos medijos sūrojas, ka nakts autobusi nekursē uz pilsētas dienvidu apkaimēm. Svets arī uzsvēris - neraugoties uz degvielas cenu un nozares vidējā atalgojuma pieaugumu, pilsētas iedzīvotājiem sabiedriskais transports joprojām būs bezmaksas, pie kā tallinieši beidzamo desmit gadu laikā jau pieraduši.

Pasaulē

Pirms desmit gadiem šķita, ka pasaules kodolenerģijas nozare piedzīvo neatgriezenisku lejupslīdi. Tagad vairākas valstis, tostarp Apvienotā Karaliste, būvē jaunas atomelektrostacijas, ziņo Lielbritānijā bāzētais medijs "bbc.com". Ja pašreizējās tendences vēsta par jaunu kodolēru, ir kāda veca problēma – ko darīt ar uzkrātajiem radioaktīvajiem atkritumiem, no kuriem daži paliks bīstami simtiem tūkstošu gadu.