Lietuvas prezidents rosina ļaut bērniem bez maksas izmantot sabiedrisko transportu

© Depositphotos.com

Lietuvas prezidents Gitans Nausēda ierosinājis izmaiņas Sabiedriskā pasažieru transporta atvieglojumu likumprojektā. Viņa ierosinātais likumprojekts paredz bezmaksas sabiedrisko transportu bērniem līdz septiņu gadu vecumam, izmaiņas skartu arī brīvības cīņu dalībniekus un pensijas vecuma cilvēkus, raksta Lietuvas laikraksts "Respublika".

Bērni brauks bez maksas, citas grupas - ar atlaidēm

G. Nausēda norāda, ka bērni līdz trīs gadu vecumam (ieskaitot) ar atsevišķu sēdvietu vai guļamvietu, kā arī bērni no četru līdz septiņu gadu vecumam (ieskaitot) sabiedrisko transportu varētu izmantot bez maksas.

80% atlaide braucienam ar sabiedrisko transportu paredzēta personām, kuras piedalījās Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanā, bojāgājušo Lietuvas neatkarības aizstāvju ģimenēm, kā arī ģimenēm, kuras cieta no 1991. gada 11. līdz 13. janvārim un no sekojošās PSRS agresijas un pretošanās 1940.-1990. gada okupācijām dalībniekiem - brīvprātīgajiem karavīriem un brīvības cīņu dalībniekiem.

Tāda pati atlaide tiek piedāvāta 1939.-1990. gada okupāciju upuriem - politieslodzītajiem un trimdiniekiem, bijušajiem geto, koncentrācijas nometņu un cita veida piespiedu nometņu ieslodzītajiem, Lietuvas neatkarības aizstāvjiem, 1991. gada 11.-13. janvāra un tam sekojošās PSRS agresijas upuriem un personām, kuras dienestu Afganistānā pildīja obligātā militārā dienesta vai militāro mācību laikā padomju armijā.

Bērni vecumā no astoņiem līdz 18 gadiem braucieniem sabiedriskajā transportā arī var saņemt 80% atlaidi.

Visbeidzot, 50% atlaide pēc prezidenta ierosinājuma tiktu nodrošināta personām, kuras ir sasniegušas sociālās apdrošināšanas vecuma pensijas vecumu, kas noteikts Lietuvas likumā par sociālās apdrošināšanas pensijām, līdz brīdim, kad tās sasniegs 80 gadu vecumu.

Šāda atlaide attiektos arī uz vecākiem, adoptētājiem vai aizbildņiem (aprūpētājiem), kuri kopā ar saviem bērniem brauc brīvdienās (sestdienās un svētdienās) un svētku dienās.

Tiek ierosināts, lai šī tiesību aktu pakete stātos spēkā 2024. gada 1. janvārī, raksta “respublika.lt”.

Būs nepieciešami papildu līdzekļi no valsts budžeta

Lai īstenotu noteikumus par 50% transporta atlaides piešķiršanu visām pensijas vecuma personām līdz 80 gadu vecumam, saskaņā ar provizoriskām aplēsēm, 2024. gadā no valsts budžeta būtu nepieciešama papildu summa aptuveni 4,7 miljoni eiro.

Savukārt, lai īstenotu tiesības iegādāties sabiedriskā transporta biļeti ar 80% atlaidi iepriekš minētajām iedzīvotāju grupām, neatkarīgi no vecuma, provizoriski no valsts budžeta nepieciešams nodrošināt līdz 455 tūkstošiem eiro, neatskaitot pensiju kopējās izmaksas pensijas vecuma personām vai jau nodrošinātos pabalstus.

Tāpat norādīts, ka, ņemot vērā Lietuvas dzelzceļa sniegto informāciju par ģimenes karšu īpašniekiem piešķirto atlaižu gada cenu un izmaksām, var provizoriski paredzēt, ka gada laikā, lai realizētu 50% atlaidi vecākiem, adoptētājiem vai aizbildņiem (aprūpētājiem), kuri kopā ar saviem bērniem brauc brīvdienās (sestdienās un svētdienās) un svētku dienās, būtu nepieciešami aptuveni 50 tūkstoši eiro gadā.

Runājot par sabiedriskā transporta maksas atbrīvojuma piešķiršanu visiem bērniem, tiek uzskatīts, ka papildu nepieciešamību pēc valsts budžeta līdzekļiem 2024. gadā nav iespējams aprēķināt datu trūkuma dēļ. Nav zināms, cik bērnu izmanto sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumu, kādus maršrutus veic un cik tagad izmaksā atlaižu nodrošināšana.

Tomēr, ņemot vērā Lietuvas Pasažieru pārvadājumu asociācijas sniegtos provizoriskos aprēķinus likumprojektu saskaņošanas laikā ar institūcijām, atlaižu piešķiršana bērniem var prasīt no valsts budžeta 1,5-2,5 miljonus eiro, un ietekme uz pašvaldību budžetiem var būt ļoti atšķirīga.

Lietuvas prezidenta dāsnumu, iespējams, ietekmējusi trīspadsmit gadu prakse, piemēram, Rīgā. Tā ietverta Rīgas domes saistošajos noteikumos “Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā”. Tur teikts, ka braukt bez maksas Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā ir tiesīgi pirmsskolas vecuma bērni un noteiktu grupu invalīdi.

Pasaulē

Kur pazūd munīcija Ukrainas armijai; kādēļ F-16 karā netiek izmantoti lietderīgi; kā FPV dronu lietošana ietekmē kara gaitu; amatpersonu nodevības; vai karam paredzamas drīzas beigas; kas notiek ar gūstā saņemtajiem Ukrainas karavīriem un kādēļ Krievijas militāristi izvaro bērnus – intervijas turpinājums ar Ukrainas armijas kareivi Juriju Armašu, kurš septembrī viesojās Rīgā.

Svarīgākais