Barselonas centrā kruīzu kuģi vairs nepiestās

Kruīzu kuģu pasažieriem, kuri ieradušies Barselonā, turpmāk līdz pilsētas centram būs jāmēro tālāks ceļš.  © AFP/Scanpix

Kruīzu kuģu pasažieriem, kuri apmeklē Barselonu, turpmāk būs jārēķinās ar to, ka nokļūšana pilsētas centrā prasīs krietni vairāk laika. Pēc nepilnas nedēļas – 22. oktobrī oficiāli tiks slēgta kuģu piestātne Barselonas ziemeļu dokos (“Muelle Barcelona Norte”), taču pēdējo kuģi tā jau uzņēmusi šā mēneša sākumā, vēsta “Euronews”.

Katalonijas galvaspilsēta sekojusi vairāku citu Eiropas valstu ostu piemēram - lielie kruīzu kuģi vairs nav gaidīti ar Venēcijas, Santorinas, Dubrovnikas un Amsterdamas ostās, kas atrodas pilsētu centros, un sagaidāms, ka jau tuvākajā laikā līdzīga kārtība tiks noteikta Marseļā.

Atslogot Barselonu no kruīzu kuģu pasažieriem pirms vairākiem gadiem ierosināja toreizējā mērijas vadītāja Ada Kolū. Intervijā laikrakstam “El Pais” viņa norādīja, ka ar kruīzu kuģiem ceļojošo tūristu pienesums pilsētas un reģiona ekonomikai ir niecīgs. Statistika liecina, ka aptuveni 40% kruīzu kuģu pasažieru Barselonā neuzturas ilgāk par četrām stundām. Šajā īsajā laikā viņi spēj radīt vien pamatīgu drūzmu pilsētas centrā, masveidā steidzoties apskatīt tās vietas, kas pieminētas kruīzu bukletos.

“CNN” ziņo, ka lielie kruīzu kuģi tagad pasažierus izlaidīs Barselonas dienvidos - piestātnē “Moll d’Adossat”. No turienes līdz pilsētas centram ar autobusu jābrauc aptuveni 30 minūtes. Lai mazinātu piesārņojumu, ko rada kruīzu kuģi, kas piestātnēs turpina darbināt dzinējus, lai nodrošinātu visu sistēmu funkcionēšanu, nolemts, ka ik dienas Barselonas ostā drīkstēs ienākt vairs ne 10 kuģi, kā bija līdz šim, bet tikai septiņi.

Līdz šim gadā ziemeļu dokos, kas tiek saukti arī par “Pasaules tirdzniecības centra” piestātni, vidēji pietauvojās aptuveni 340 kruīza kuģu un prāmju. Nākotnē vairāk nekā 600 metrus garo piestātni, kuras platība ir aptuveni 13 600 kvadrātmetru, plānots apzaļumot un pielāgot pilsētnieku vajadzībām, paziņojusi Barselonas ostas pārvalde.

Jau no nākamā gada Barselonas mērija plāno ieviest jaunu nodokli kruīzu kuģu saimniekiem - 6,25 eiro par katru pasažieri, kurš pilsētā uzturas mazāk par 12 stundām, raksta “Business Insider”. Tāpat tiek plānots līdz 7 eiro diennaktī paaugstināt nodokli tiem tūristiem, kuri apmetas īslaicīgās īres apartamentos. Ne tikai Barselonā, bet arī daudzās citās Eiropas dienvidu pilsētās ar lielu tūristu skaitu, šāda prakse kļuvusi par nopietnu problēmu, jo mājokļu īres cenas uzlēkušas debesīs, un daudziem vietējiem iedzīvotājiem ir problēmas atrast piemērotu dzīvokli.

Pilsētas varasiestādes uzsver, ka to mērķis nav pilnībā apturēt tūristu plūsmu, bet censties sakārtot šo nozari tā, lai tā neradītu neērtības Barselonas iedzīvotājiem. Pērn tikai ar kuģiem vien Katalonijas galvaspilsētā ieradās vairāk nekā 2,7 miljoni cilvēku, un tik lielu viesu skaitu Barselona vienkārši neesot spējīga uzņemt.

Pasaulē

Eiropas Savienībā (ES) ir nobriedis plāns nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas vārdā izveidot visu cilvēku aktīvu superreģistru, kurā cilvēkiem pastāvīgi jāreģistrē visu savu aktīvu faktiskais statuss. Jau šajā pavasarī tika pabeigts pētījums, kura mērķis bija atrast veidus, kā izveidot Eiropas iedzīvotāju aktīvu superreģistru, ziņo Igaunijas medijs "Postimees".