Iestrēgusi četru joslu šosejas būve no Tallinas Latvijas virzienā

© Depositphotos

Igaunijā izgāzies iepirkums par četru joslu šosejas posma pārbūvi 22 kilometru garumā no Tallinas uz Pērnavu. Pretendenti piedāvājuši pārāk augstu cenu. Tagad šī šosejas posma pārbūves darbus sadalīs četros mazākos iepirkumos, ziņo Igaunijas nacionālā raidorganizācija ERR savā interneta portālā "err.ee".

Iepirkumu 22 kilometru šosejas Tallina-Pērnava posmam no Libatse līdz Nurme izsludināja Transporta departaments. Maksimālais ieplānotais budžets šī šosejas posma būvniecībai bija 60 miljoni eiro, bet lētākais piedāvājums tika iesniegts par 69 miljoniem eiro. Daži no piedāvājumiem pārsniedza 100 miljonus eiro.

Pagājušajā vasarā Transporta departaments centās izsludināt iepirkumu 12 kilometru šosejas posmam Ave-Nurme, bet arī šis iepirkums izgāzās.

Tagad Transporta departaments plāno šosejas posma Libatse-Nurme būvniecību sadalīt četros gabalos un katram no tiem rīkot atsevišķu iepirkumu, kā arī samazināt šosejas platumu. Departaments uzskata, ka šādi kopumā varētu samazināt būvdarbu kopējo vērtību par 10 miljoniem eiro, tā kā mazākos iepirkumos var piedalīties vairāk būvniecības firmu.

Transporta departaments šā gada februāra beigās izsludināja šosejas no Tallinas uz Pērnavu iepirkumu septiņu kilometru posmam - apvedceļam pie Ares. Līdz ar ceļa - četru joslu šosejas posma - būvniecības darbiem iepirkuma nosacījumos ietilpa arī viena gājēju tuneļa, viena rotācijas apļa, divu krustojumu un trīs tiltu izbūve.

Būvdarbu kopējā summa ir 35,7 miljoni eiro (bez nodokļiem), bet piedāvājumi tika iesniegti par summām no 35,6 miljoniem līdz 40,5 miljoniem eiro. 85% no iepirkuma vērtības segs Eiropas Savienības struktūrfondi.

Kopā šajā iepirkumā tika saņemti piecu celtniecības firmu piedāvājumi.

Tomēr šāda Transporta departamenta pieeja nozīmē arī būvdarbu termiņu pagarinājumu: sākumā 22 kilometru posmu bija paredzēts pārbūvēt līdz 2027. gadam, bet tagad ceļa būvdarbu beigu termiņš pārceļas uz 2029. gada beigām.

Tikmēr Latvija Tallinas virzienā izmisīgi cīnās ar tilta pār Salacu rekonstrukciju uz divu joslu šosejas. Kopš 2024. gada 30. augusta satiksme pār Salacu Salacgrīvā notiek pa pagaidu tiltu, kura nestspēja sākotnēji tika noteikta līdz 52 tonnām, taču kopš 2025. gada 28. februāra smagajam transportam virs 44 tonnām ir aizliegts šķērsot Salacu pa pagaidu tiltu. Pagaidu tiltu tika plānots izmantot satiksmei līdz 2025. gada rudenim, kad paredzēts pabeigt jaunā tilta būvdarbus.

Līdzšinējais tilts pār Salacu ir pilnībā nojaukts, un tā vietā tiek būvēts jauns četru laidumu tēraudbetona siju tilts ar jauniem balstiem un tērauda sijām. Abās tilta pusēs zemtilta daļā paredzēts izveidot gājēju ietvi. Ainažu pusē zemtilta ietve tiks savienota ar esošo ietves konstrukciju, kas izbūvēta gar Salacas upi, Rīgas pusē ietve būs izveidota lokāli, tās galā izbūvēs jaunas kāpnes. Gājēju infrastruktūru izbūvēs arī uz tilta.

Salacgrīvā 14. aprīlī tika konstatētas deformācijas pagaidu tiltam, tāpēc tilts uz laiku tika slēgts transporta satiksmei. LVC pārstāvji vērtē, ka, visticamāk, pagaidu tilta deformāciju izraisīja gaisa temperatūras svārstības. Apsekojot tiltu, netika konstatēti nesošo konstrukciju defekti.

Savukārt, lai nomainītu metāla plātnes, tiltu pār Salacu plānots slēgt maija pirmajā nedēļā. Pēc LVC skaidrotā, esošās brauktuves tērauda klājs transporta slodzes dēļ regulāri plīst, tāpēc jāveic papildu jaunu plātņu piemetināšana, šo darbu laikā slēdzot satiksmi.

Valsts policija plāno pastiprināt klātbūtni un veikt regulāru satiksmes uzraudzību pie pagaidu tilta pār Salacu Salacgrīvā maija sākumā un vasaras sezonā, kad satiksmes intensitāte pieaug. Patlaban iespēju robežās policija uzrauga satiksmes noteikumu ievērošanu Salacgrīvā, kur notiek Salacas tilta pārbūves darbi. Policijas klātbūtne tiek nodrošināta ikdienā, pievēršot uzmanību smagā transporta kustības kontrolei un iespējamiem pārkāpumiem.

Pēdējais Latvijai veiksmīgais ceļu būves projekts ir četrjoslu šosejas posms no Rīgas Bauskas virzienā.

Šobrīd valdība strādā pie publiskās un privātās partnerības (PPP) procedūras sākšanas Bauskas apvedceļa būvniecībai. Satiksmes ministrija cer īstenot projektu atbilstoši PPP atvasinātajam scenārijam - vispirms tiks īstenota PPP projekta pirmā kārta jeb Bauskas apvedceļš un tad secīgi - projekta otrā kārta jeb Iecavas apvedceļš. Valdība pieņēmusi zināšanai, ka atbilstoši finanšu un ekonomiskajiem aprēķiniem ietekme uz valsts budžeta ilgtermiņa saistību apmēru PPP projekta atvasinātā scenārija gadījumā, kad vispirms tiek īstenots Bauskas apvedceļš un tad secīgi Iecavas apvedceļš, ir 1,026 miljardi eiro. Savukārt pamatscenārija gadījumā, kad vienlaikus tiktu īstenoti abi apvedceļi, ietekme būtu 985,336 miljoni eiro.

Pasaulē

Igaunijā izgāzies iepirkums par četru joslu šosejas posma pārbūvi 22 kilometru garumā no Tallinas uz Pērnavu. Pretendenti piedāvājuši pārāk augstu cenu. Tagad šī šosejas posma pārbūves darbus sadalīs četros mazākos iepirkumos, ziņo Igaunijas nacionālā raidorganizācija ERR savā interneta portālā "err.ee".

Svarīgākais