"Apvienotais saraksts": Valdības lēmumi biedējoši atgādina sliktāko 90. gadu privatizācijas praksi

© Ģirts Ozoliņš/MN

Opozīcijā esošais "Apvienotais saraksts" (AS) pieprasa satiksmes ministram Kasparam Briškenam (P) nekavējoties sniegt skaidrojumu par situāciju ar nacionālo aviokompāniju "airBaltic", informē AS Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Edgars Tavars.

AS uzskata, ka "ārkārtīgā steigā un slepenībā" pieņemtie valdības lēmumi par "airBaltic" rada nopietnas bažas par simtiem miljonu nodokļu maksātāju ieguldītās naudas atgūšanu, elementāru labas pārvaldības principu ievērošanu un uzņēmuma nākotni.

"Latvijas valsts un nodokļu maksātāji ir ieguldījuši simtiem miljonu mūsu nacionālajā aviokompānijā. Vai šie milzu līdzekļi tiek vienkārši norakstīti, pazaudēti, bez izredzēm tos atgūt? Valdības lēmumi biedējoši atgādina sliktāko 90. gadu privatizācijas praksi - tādus skandalozus procesus kā "Parex bankas" un "Citadeles" pārdošana," pauž Tavars.

AS deputāti aicina satiksmes ministru Briškenu rīt, 4. septembrī, ierasties AS frakcijas sēdē.

Jau vēstīts, ka valdība piektdien, 30. augustā, slēgtajā daļā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.

Briškens skaidroja, ka patlaban ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO. "Valsts nosacījums, par ko piektdien vienojās valdība, ir, ka valstij pēc IPO būtu jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija, kas ir šis bloķējošais mazākums," teica ministrs.

Gatavojoties IPO, "airBaltic" pamatkapitālu samazinās par 571,293 miljoniem eiro, kā arī vienkāršos esošo uzņēmuma akciju struktūru.

Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka līdzšinējais "airBaltic" pamatkapitāls ir 596,473 miljoni eiro, tādējādi "airBaltic" pamatkapitāls pēc samazināšanas būs 25,179 miljoni eiro.

Vienlaikus visu A, B un C kategoriju akciju nominālvērtību samazinās līdz desmit centiem un 571,293 miljonus eiro novirzīs iepriekšējo gadu uzkrāto zaudējumu segšanai. Akcionāriem neizmaksās atlīdzību vai kompensāciju saistībā ar šo kategoriju akciju nominālvērtības samazināšanu.

"airBaltic" pagājušajā gadā pārvadāja kopumā 4,536 miljonus pasažieru, kas ir par 35,7% vairāk nekā 2022. gadā, un veica 44 100 lidojumu, kas ir par 18,3% vairāk nekā gadu iepriekš.

"airBaltic" auditētais apgrozījums pagājušajā gadā bija 664,289 miljoni eiro, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022. gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.