LFAA: Jaunā zāļu reforma lētākās zāles padarīs dārgākas

© Pixabay.com

Veselības ministrijas (VM) iecerētā zāļu cenu reforma paredz, ka lētākās zāles kļūs dārgākas, bet dārgākās vairs var nebūt pieejamas, šādu viedokli Latvijas farmaceitiskās aprūpes asociācija (LFAA) līdzās daudzām citām nozares organizācijām un ministrijām šonedēļ sniegusi par publiskajai apspriešanai nodotajiem tiesību aktu projektiem.

LFAA izpilddirektore Kristīne Jučkoviča aģentūrai LETA sacīja, ka lētāku zāļu nodrošināšana iedzīvotājiem ir cēls mērķis, bet visai sarežģīti sasniedzams pašreizējos apstākļos. Viņas vērtējumā, to uzsākot, ir jābūt datos pamatotai pārliecībai, ka plānotais tiešām nesīs nevis sarežģījumus, bet atvieglojumus - vai ražotāji reformas gaidās necels cenas jau tuvākajā laikā, vai medikamenti lielākajai daļai iedzīvotāju kļūs lētāki, vai tos būs iespējams piegādāt.

"Valstij ir tiesības regulēt farmācijas nozari, tomēr tas jādara ar domu, ka jau pašlaik esam ne īpaši pievilcīgs tirgus un visa Eiropa dzīvo pastāvīgā zāļu nepietiekamībā: tikai rūpīgs darbs ir iemesls, ka mūsu valstī tas nav tik krasi jūtams," sacīja Jučkoviča.

Galvenie riski, ko rada ministrijas piedāvājums, ir iespējama zāļu retāka piegāde aptiekām, aptieku darbības apdraudējums nepietiekama finansējuma dēl, kā arī zāļu fiziskās pieejamības mazināšanās Latvijā.

LFAA uzskata, ka plānotā reforma ir nepārdomāta un ar aptiekām un farmaceitiem neizdiskutēta.

Kā pauda Jučkoviča, diskusijas ar aptieku nozari no ministrijas puses esot pārtrauktas pie pirmo iebildumu saņemšanas. Ne diskusijas sākumā, ne vēlāk nav ticis norādīts, kādi aprēķini un metodes tiek izmantotas un kādas izvēles veiktas, lai to vai citu summu aptieku darbam piemērotu. Viņa arī vērš uzmanību, ka "laikā, kad plašsaziņas līdzekļi vēsta par ļoti dārgo zāļu ražotāju ne īpaši ētiskām darbībām Eiropā, Latvijā var novērot, ka ministrija arī jaunās reformas sakarā strādā ciešā satvērienā ar ļoti dārgo zāļu ražotājus pārstāvošo organizāciju, un tas rada pamatotu satraukumu, jo arī jaunā reforma paredz neatklāt patiesās medikamentu cenas".

Pacients ir pelnījis gan uzticamu farmaceitisko aprūpi aptiekā, gan uzticamu un paredzamu zāļu piegādi, kas ar šo reformu netiks nodrošināta, uzskata LFAA. Aptiekām ir būtiska ātra un regulāra apgāde ar zālēm, taču, negatīvi ietekmējot zāļu apgādes uzņēmumu darbu, tas vairs nenotiks. Ministrijas pieeja, nosakot zāļu apgādes uzņēmumu piecenojumus un maksu par "receptes apkalpošanu" aptiekā, visdrīzāk, bijusi pārāk vienkāršota. Piemēram, valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" pakalpojumu tarifs par vislētākās vēstules nosūtīšanu ir 1,64 eiro, un, lai gan zāļu piegādes process iedzīvotājiem ir daudz sarežģītāks un atbildīgāks, samaksa par to paredzēta neproporcionāli zema visos izplatīšanas posmos.

Plānotā receptes apkalpošanas maksa aptieku nozarei rada nopietnas bažas. Aptieku darbība, lai gan dažādi regulēta, vēl aizvien Latvijā ir komercdarbība, un zāļu nonākšana pie iedzīvotājiem nav tikai "receptes pirmreizēja apstrāde". Ne 1,50 ne 2,50 eiro nekādā gadījumā nevar būt pietiekama samaksa par farmaceita darbu, kas ietver zāļu pasūtīšanu (var būt process, kurā jāsazinās ar vairākiem apgādes uzņēmumiem), reģistrēšanu, novietošanu, temperatūras režīma ievērošanu, izsniedzot - iedzīvotāja identitātes noskaidrošanu, darbu ar e-veselību, zāļu verifikāciju un nemaz nerunājot par sarunu ar klientu - profesionāļa, veselības aprūpes sistēmas darbinieka konsultāciju; iespējams, vēlāk arī - nederīgo medikamentu pieņemšanu no iedzīvotājiem un citus.

Ja medikaments tiek izgatavots uz vietas aptiekā, tām jābūt pavisam citām, par kārtu lielākām summām, kurām būtu jānonāk aptiekas rīcībā. Tāpat LFAA nepieņemams ir arī piedāvājums, kad par vienā receptē izrakstītiem vairākiem medikamentiem, kas tiek izsniegti pa vienam, samaksa aptiekai pienākas tikai vienreiz, kaut pacients uz aptieku pēc zālēm nāks vairākas reizes un katru reizi, kad ieradīsies aptiekā, saņems farmaceitisko aprūpi.

Tāpat nozarei nav pārliecības, vai valsts pusē ir veikts mājasdarbs un visas valsts informācijas tehnoloģiju sistēmas ir gatavas jaunajai kārtībai. Jau šobrīd LFAA novērojusi, ka NVD sistēma ar grūtībām apstrādā esošo recepšu daudzumu, bet, palielinoties apstrādājamo recepšu daudzumam, esošā sistēma kļūs vēl nestabilāka un var traucēt apkalpot pacientus.

LFAA pārstāvētā aptieku nozare uzskata, ka VM piedāvātās nepārdomātās un neprognozējamās zāļu cenu reformas rezultātā samazināsies medikamentu pieejamība Latvijā un cietēji būs pacienti.

LETA jau rakstīja, ka jaunais zāļu uzcenojuma modelis, kuram vajadzētu samazināt recepšu zāļu cenas par 15 līdz 20%, varētu stāties spēkā 1.novembrī.

Veselības ministrs Hosams Abu Meri (JV) iepriekš pauda, ka, ieviešot jauno uzcenojuma modeli, zāļu cenas Latvijā būs līdzīgas pārējām Baltijas valstīm. Viņš piebilda, ka lielākās izmaiņas skars recepšu medikamentus, kas maksā septiņus un vairāk eiro, jo tieši to dēļ Latvijas iedzīvotāji brauc uz Lietuvu un Igauniju. Piemēram, ja recepšu zāles maksā 24 eiro, tad pēc izmaiņām tās maksātu 18,70 eiro.

Modelis izstrādāts, nodrošinot solidāru visas apgādes ķēdes dalībnieku nosacījumu pārskatīšanu, kā arī valsts līdzdalību ar kopējo mērķi uzlabot recepšu medikamentu pieejamību iedzīvotājiem, uzskata VM.

Ražotāju zāļu cena nedrīkstēs pārsniegt cenu Lietuvā un Igaunijā, cena kompensācijas sistēmā būs jānodrošina arī aptiekā recepšu zālēm ārpus kompensācijas. Tiks noteikts, ka ražotājs cenu izmaiņas varēs veikt tikai reizi gadā.

Atbilstoši Konkurences padomes rekomendācijām VM piedāvājums paredz atteikties no proporcionālā uzcenojuma un noteikt fiksētu piemērojamo uzcenojumu lieltirgotavām. Savukārt aptiekām uzcenojums veidosies no divām daļām - uzcenojuma par medikamentu iepakojumu un maksas recepti.

Pacienta maksa par recepti paredzēta 75 centu apmērā. Abu Meri skaidroja, ka modelis veidots tā, lai iedzīvotājiem, maksājot par recepti 75 centus, zāļu cena jebkurā gadījumā būtu par 15-20% mazāka. Proti, maksa par recepti 75 centu apmērā nav noteikta kā papildu maksājums, kas padarītu zāļu cenu dārgāku. Turklāt tā neattiecas uz receptē izrakstīto zāļu skaitu. Tas nozīmē, ka pacients noteikto summu maksā tikai par izrakstīto recepti, nevis katru medikamentu atsevišķi.

Kā skaidroja VM Farmācijas departamenta vadītāja Inese Kaupere, maksa par receptes apkalpošanu ir daļa no aptiekas ieņēmumiem, ko šobrīd pacients sedz ar neskaidro un pārmērīgo uzcenojumu, un kas tirgotājus stimulē vairāk pārdot dārgākas, nevis vienlīdz efektīvas, bet lētākas zāles. Jaunais modelis paredz, ka maksa par recepti solidāri tiktu apmaksāta no valsts un pacientu puses, veidojot daļu no aptiekas ienākumiem, akcentējot farmaceita lomu.

Izmaiņu rezultātā aptiekas iegūs lielāku neatkarību no lieltirgotājiem - ienākumus veidojot nevis izmantojot lieltirgotavas atlaides. Aptiekām laukos, kas pilda arī sociālo funkciju, noteikta augstāka pakalpojuma maksa līdzīgi kā tas ir ģimenes ārstiem, lai veicinātu pakalpojumu pieejamību. Maksa par farmaceita pakalpojumu aptiekām ļaus paplašināt pakalpojumu klāstu un attīstīties.

VM paredzējusi arī īpašumus atvieglojumus atsevišķām personu grupām. Paredzēts, ka bērniem līdz 18 gadu vecumam būs atbrīvojums no pacienta receptes apkalpošanas maksas. Arī trūcīgām personām būs atbrīvojums no pacienta receptes apkalpošanas maksas, bet hroniskiem pacientiem būs iespēja izrakstīt vienā receptē zāles trīs mēnešu patēriņam.

Svarīgākais