© pexels.com

Diskusijās par valsts budžeta samazināšanu un finanšu nepietiekamību, arvien pārāk maz uzmanības tiek pievērsts efektīvākai un atklātākai esošo budžeta līdzekļu izmantošanai.

Katrs saimnieciski domājošs cilvēks zina, ka peļņu veido divi lielumi - lielāki ieņēmumi un mazāki tēriņi. Kā iepirkumu speciālisti mēs nevaram nodrošināt lielākus ieņēmumus, bet mēs varam palīdzēt samazināt tēriņus, mudinot budžeta iestādes vairāk domāt par iepirkumu sistēmas pilnveidošanu, lai valsts un pašvaldību organizācijas darbotos pēc iespējas efektīvāk, iepirkumos tērējot mazāk valsts budžeta līdzekļus vai arī par attiecīgo naudu iepērkot kvalitatīvākas preces un pakalpojumus.

Lai gan sabiedrībā bieži tiek minēti negatīvi piemēri par atsevišķiem problemātiskiem iepirkumiem, ir skaidrs, ka lielākā daļa iepirkumu tiek organizēti bez apzinātas nolaidības vai krāpšanas.

Tomēr laba griba viena pati nav pietiekama. Kā nozares speciālisti mēs varam novērtēt, ka atbildīgajiem par iepirkumu organizēšanu dažkārt trūkst zināšanas un laika resursi, kā arī netiek izmantoti jau šobrīd pieejamie rīki, lai iepirkumi būtu efektīvi, atklāti un godīgi.

Viens no veidiem, kā panākt iepirkuma efektivitāti, ir palielāt konkurējošo piegādātāju skaitu, kuru ietekmē gan informācijas trūkums par iepirkumiem, gan arī uzņēmēju pašu kūtrums. To var panākt vairāk izmantojot elektroniskās iepirkumu sistēmas, tai skaitā Iepirkumi.lv izstrādāto elektronisko iepirkumu sistēmu.

Piemēram, Iepirkumi.lv elektronisko iepirkumu sistēma nodrošina atklātumu un godīgumu, jo nevienam no iepērkošās organizācijas pārstāvjiem nav pat iespēja priekšlaicīgi ieskatīties piedāvājumos, lai lobētu kādu no piegādātājiem. Jāuzsver, ka uzticēšanās iepirkumiem ir būtiskākais iemesls uzņēmēju kūtrumam. Kāda jēga gatavot un iesniegt piedāvājumus, tērēt tam laiku un resursus, ja nav ticības, ka iepirkums nav angažēts?

Otra būtiskā problēma zemsliekšņa iepirkumos ir informācijas trūkums. Par zemsliekšņa iepirkumiem, kurus organizē vecmodīgi, neuzzina plašs uzņēmēju loks, nosūtot uzaicinājumus tikai zināmajiem pretendentiem. Tas prasa mazāk laika, bet būtiski ierobežo konkurenci un iespējas saņemt labākus piedāvājumus.

Piemēram, Iepirkumi.lv elektronisko iepirkumu sistēmu attiecīgajā iepirkumā iesaista ļoti plašu uzņēmumu loku, jo informāciju par iepirkumu izsūta vairāk nekā 15000 reģistrētajiem piegādātājiem, kā arī nodrošina, ka informācija ir brīvi pieejama un viegli no malas atrodam visiem interesentiem. Jo vairāk pretendentu, jo lielāka konkurence, arī labāks piedāvājums!

Jau gandrīz gadu Iepirkumi.lv izstrādāto elektronisko iepirkumu sistēmu izmanto VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”, paužot apmierinātību ar līdzšinējo sadarbību un gatavību izskatīt iespēju sadarbību turpināt. Tas ir simboliski, ka Iepirkumi.lv elektronisko iepirkumu sistēmu priekšrocības kā pirmā novērtēja organizācija, kura Latvijā ir kā paraugs godīgā un efektīvā pārvaldībā, palīdzot viņiem atvieglo ikdienas procesus un mazināt iespējamos korupcijas riskus.

Efektivitātes, godīguma un atklātuma nepieciešamību mazajos iepirkumos, kurus vairāk pazīstam ar terminu “zemsliekšņa iepirkumi”, aktualizē gan korupcijas un politikas pētnieki, gan ekonomisti un korporatīvās pārvaldes speciālisti. “Zemsliekšņa iepirkumi” ir tie, kuru paredzamā līgumcena nesasniedz Publisko iepirkumu likumā noteikto slieksni. Lai iepirkumos veicinātu efektivitāti, godīgumu, atklātumu, mums būtu procedūras vēl vairāk jāatvieglo, tai skaitā izmantojot elektroniskās iepirkumu sistēmas, jāstimulē, ka valsts un pašvaldības iestādes šādas sistēmas izmanto, tādējādi mazinot savus laika resursus, bet galvenais, ka iepirkumi tiek rīkoti atklāti un godīgi.

Mūsu galvenais mērķis ir uzņēmēju iesaiste iepirkumos, arī tos, kuri līdzšinējās pieredzes vai neticības dēļ, nevēlas sadarboties ar valsts vai pašvaldību organizācijām. Mums jānodrošina informācijas pieejamību par iepirkumiem, jānodrošina ticība godīgumam un atklātumam.

Visbeidzot, iepirkumi nav tikai tēriņi, tie ir arī ieņēmumi daudziem uzņēmējiem, lai pēc tam būtu ko maksāt algās un nodokļos. Mūsu uzdevums ir šo sistēmu turēt tīru, izkopt un attīstīt!

Viedokļi

Filosofs Aristotelis, viens no rietumu civilizācijas intelektuāli garīgo pamatu licējiem, darbā Valstslietas saviem laikabiedriem skaidroja, ka valstī organizēta cilvēku kopiena sākas ar ģimeni. Ģimene ir valsts izveidošanās un pastāvēšanas pamatā – tā varētu izteikt gadsimtu gaitā nemainīgo pamatpatiesību, ko izcilais Atēnu filosofs rakstījis arī latviešiem 21. gadsimtā. Tomēr tā, šķiet, ir mūsdienu rietumu civilizācijā, tai piederīgo valstu rīcībpolitikā un arī Latvijas valdības aizmirsta vai ignorēta.

Svarīgākais