Dzīvāks nekā dzīvs. Parīzē notiek Rona Mueka šokējošo skulptūru izstāde

“Meitene” (2006) © Foto © Marc Domage

Parīzē, Cartier fondā (Fondation Cartier), tiek atklāta Apvienotajā Karalistē dzīvojošā austrāliešu mākslinieka Rona Mueka izstāde. Viņš ir pazīstams ar savām hiperreālistiskajām skulptūrām, kas šokē ar savu patiesumu un mēroga spēli.

Šī ir mākslinieka trešā izstāde Cartier fondā. Pirmā notika 2005. gadā, kad Mueks bija savas karjeras pašā sākumā.

Rons Mueks (dzimis 1958. gadā) ir uzaudzis profesionālu leļļu meistaru ģimenē - viņa tēvs darināja koka rotaļlietas, bet māte lupatu lelles. Dēls gāja vecāku pēdās. Savas karjeras sākumā Rons veidoja lelles un marionetes reklāmai un televīzijai - īpaši viņš sadarbojās ar britu televīzijas projektiem "The Muppet Show" un "Sesame Street". Taču 90. gadu beigās viņš pievērsās tīrajai mākslai un kļuva pazīstams ar savām hiperreālistiskajām skulptūrām.

“Tumša vieta” (2021) / Foto: Scanpix

Viņa darbi fenomenāli atgādina dzīvus cilvēkus - uz ādas var saskatīt katru poru un vēnu, katru matiņu un pūtīti. Vienīgā lieta, kurā mākslinieks atkāpjas no naturālisma, ir mērogs. Viņa darbi nekad nav normāla cilvēka izmēra - tie ir vai nu mazāki vai daudz lielāki par oriģinālu. Tas pārsteidz, iepriecina un dažkārt biedē.

"Mirušais tētis" (Dead dad, 1997) / Publicitātes foto

Skulptūra "Mirušais tētis", kas padarīja Mueku slavenu, ir divas trešdaļas mazāka par īstu cilvēku. Pirmo reizi parādīta izstādē Londonā, šī kailā mirušā cilvēka ķermenis šokēja skatītājus. Šai skulptūrai ir skumja vēsture. Tajā attēlots mākslinieka reālais tēvs, kurš nomira Austrālijā un kura bēres Rons nevarēja apmeklēt.

“Maska II” (2006) / Publicitātes foto

Savukārt skulptūra "Maska II", kurā attēlota vīrieša seja (tas ir Rona Mueka pašportrets), daudzkārt pārsniedz reālo izmēru. No torsa norauta, tā skatītājā raisa trauksmes un baiļu sajūtu, lai gan varonis attēlots mierīgā miegā.

Visbiežāk Mueka varoņi ir kaili, viņu intimitāte ir atklāta. Taču šis kailums ir ne tikai fizisks, bet arī psiholoģisks - autors, šķiet, iekļūst savu varoņu iekšējā pasaulē.

Rons Mueks sava studijā (2023) / _Gautier Deblonde

Skulptūras radītas vairākos posmos. Vispirms tiek izgatavots prototips no māla, tad ģipša veidne un visbeidzot galīgais skulptūras variants tiek atliets no silikona, akrila vai stikla šķiedras - tie ir materiāli, kas ļauj panākt maksimālu reālismu. Pēc tam mākslinieks rūpīgi uzzīmē detaļas un "implantē" matus.

Šo skulptūru izveide aizņem mēnešus un dažkārt pat gadus, tāpēc Rons Mueks savas 25 gadus ilgās karjeras laikā ir radījis tikai 48 darbus.

Izstādē Parīzē apskatāmas skulptūras no dažādiem viņa daiļrades periodiem, bet visas tās veltītas cilvēka dzīvei - no dzimšanas brīža līdz nāvei.

“Mazulis” (2000) / Foto © Marc Domage

"Mazulis" ir maza izmēra zēna skulptūra, kuru, pēc mākslinieka teiktā, iedvesmojis medicīnas mācību grāmatas attēls, kurā tikko dzimis bērns tiek turēts ar kājām uz augšu. Mueks ir apgāzis mazuļa ķermeni otrādi un piespraudis pie sienas tā, ka tā krusta formas siluets atgādina krustā sisto Jēzu. Tiesa, šis mazais Jēzus ir ar diezgan neapmierinātu un dusmīgu sejas izteiksmi.

“Cilvēks laivā” (2002) / © Michel Slomka / MYOP / Lumento

"Cilvēks laivā" (2002), kas izpildīts mērogā 1:3, ir viena no Mueka mīklainākajām skulptūrām. Sēdēdams vecā laivā, kails vīrietis ir salicis rokas uz krūtīm un izskatās pilnīgi mierīgs.

“Cilvēks laivā” (2002) / Foto © Marc Domage

Taču, ja viņa sejas izteiksmi aplūko detalizēti, tā vairs nešķiet tik mierīga. Kurp šis vīrietis dodas? Skatītāji par to var tikai fantazēt.

“Meitene” (2006) / Foto © Marc Domage

Milzu skulptūrā “Meitene”, kur attēlots jaundzimušais, pārsteidz ne tikai naturālisms, bet arī šī mazā cilvēciņa sejas izteiksme - meitenīte ir piedzīvojusi piedzimšanas traumu un uz pasauli raugās bez sajūsmas.

“Meitene” (2006) / Foto © Marc Domage

Izstādes nosaukums ir “Mess”. Angļu valodā šim vārdam ir daudz nozīmju, sākot no "haoss" līdz "reliģiskai ceremonijai". Tas ir arī nosaukums Mueka darbam, kas tapis pēc Viktorijas Nacionālās galerijas (Melburna) pasūtījuma un speciāli Parīzes izstādei pirmo reizi izvests ārpus Austrālijas.

“Mess” (2017) / Foto © Marc Domage

Šis darbs ir milzīgu cilvēku galvaskausu kaudze - kara un nāves metafora. Lai gan tas tika radīts 2017. gadā, tas šķiet īpaši simbolisks šodien, kad Ukrainā notiek karš.

“Mess” (2017) / © Michel Slomka / MYOP / Lumento

Pirmo reizi Francijā izstādīts arī “Dead Cargo” (2021) - gandrīz divas tonnas smags čuguna galvaskauss. Atšķirībā no Mueka klasiskajiem naturālistiskajiem darbiem šajos darbos ir redzamas liešanas pēdas - mākslinieks demonstrē materiāla tekstūru un procesa neapstrādāto dabu.

“En Garde” (2023) / Foto © Marc Domage

Visbeidzot īpaši izstādei Cartier fondā ir prezentēts jaunais Mueka darbs - iespaidīga milzīgu suņu grupa ar nosaukumu “En Garde” (“Sardzē”).

* Rona Mueka izstāde Cartier fondā Parīzē ilgst līdz 5. novembrim.

Dzīvesstils

“Jo aukstāks laiks aiz loga, jo vairāk vakarus gribas pavadīt mājās, skatoties filmas un aicinot ciemos draugus. Kādi tusiņi bez uzkodām? Un kādas uzkodas bez mērcītēm? No tā visa izriet, ka garajos un tumšajos vakaros mērcītes ir pat obligātas,” atzīmē virtuves huligāns Pipars.

Svarīgākais