84% EM budžeta nākamgad tērēs uzņēmējdarbības atbalstam un iedzīvotāju mājokļu programmām

© Kaspars Krafts/F64

Lielāko daļu jeb 84% Ekonomikas ministrijas budžeta 2025.gadā paredzēts tērēt uzņēmējdarbības konkurētspējas atbalstam, būvniecības un mājokļu politikas īstenošanai un atbalstam iedzīvotājiem, kā arī iekšējā tirgus uzraudzībai. Kopumā tas veidos 167,8 miljonus eiro, liecina Ekonomikas ministrijas (EM) plānotais budžets.

“Mūsu prioritātes nākamgad ir atbalstīt uzņēmējus, piesaistīt investīcijas, veicināt patēriņu patērētāju vidū - visas EM darbības būs vērstas uz virsmērķa sasniegšanu - Latvijas ekonomikas divkāršošanu desmit gadu laikā. Darbaspēka nodokļu reforma, kas ļaus iedzīvotājiem saņemt vairāk naudas “uz rokas” ir tikai viens no pirmajiem soļiem,” norāda ekonomikas ministrs Viktors Valainis.

Piekto daļu EM budžeta jeb nepilnus 42 miljonus eiro paredzēts novirzīt būvniecības un mājokļu politikas īstenošanai un atbalstam iedzīvotājiem. Tas nozīmē, ka EM caur finanšu institūcijas Altum programmām nodrošinās grantus iedzīvotājiem, lai iedzīvotājiem būtu vieglāk iegādāties mājokli vai nosiltināt jau esošo. Šajā programmā ir paredzēts arī atbalsts sociāli neaizsargātākajai sabiedrības daļai - daudzbērnu ģimenēm, ģimenēm, kurās aug bērni ar invaliditāti, personām ar 1.invaliditātes grupu, kā arī trūcīgajām vai maznodrošinātām personām. Šai sabiedrības daļai ir paredzēts segt daļu elektroenerģijas izmaksu.

Uzņēmējdarbības konkurētspējas atbalstam tiks novirzīti 119,8 miljoni eiro jeb 60,26% EM budžeta. Pasākumu kopumā ir ietverti gan Eiropas Savienības fondu instrumenti (54,38 miljoni eiro), gan EM pamatfunkciju nodrošināšana. Šajā sfērā paredzēts intensīvāk pievērsties birokrātijas mazināšanai, lai atvieglotu būvniecības procesu, veicināt atjaunīgās enerģijas izmantošanu, sekmēt eksportu, veicināt inovācijas, ilgtermiņa pētījumu programmas, digitalizāciju, investīciju projektus un jaunuzņēmumu ekosistēmu.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.