No Rīgas lidostas vasarā nebūs pieejami vairāki galamērķi

© Raitis Plauks F64

Iespējas lidot uz kādu no 85 galamērķiem, kā tas bija pagājušajā vasarā, šogad no Rīgas nebūs. Aviokompānijas klusām aizver nerentablos maršrutus, un, visticamāk, pasažieriem vasaras sezonā izvēle doties lidojumos būs par piektdaļu mazāka.

Salīdzinot ar aizvadīto gadu, šovasar būtiski samazināts tiešo galamērķu skaits, ko iespaido ne tikai nacionālās aviokompānijas airBaltic slēgtie nerentablie reisi, bet arī konkurentu pieņemtie lēmumi samazināt lidojumu skaitu vai arī tos vispār pārtraukt. Neatkarīgās aprēķini liecina – vasaras sezonā, kas aviācijā iestājas reizē ar pāriešanu no ziemas uz vasaras laiku, šogad tas būs 25. martā, no Rīgas par piektdaļu samazināsies galamērķu skaits.

Pirms gada no Rīgas lidostas vasarā bija 85 tiešie galamērķi, šogad šis skaitlis būs krietni mazāks. Tā airBaltic no 74 galamērķiem pērn šovasar dosies vien uz 60, līdz ar to teju par piektdaļu samazinot maršrutu tīklu, kas atstās arī būtisku iespaidu uz lidostas statistiku. Tā, piemēram, reisi uz Madridi ir pārtraukti jau labu laiku. Lai gan Spānijas lidsabiedrība Iberia bija plānojusi no marta beigām uzsākt tiešos lidojumus uz Rīgu, tas tomēr tik drīz nenotiks. Lidojumu statistika uzrāda arī pozitīvus piemērus: krīzes dziļākajā punktā airBaltic pārtrauca lidojumus uz latviešu pārpilno Dublinu, bet no 1. jūnija šos lidojumus atsāks.

Tikmēr iespēju stiprināt tirgus pozīcijas izmanto tuvējās Baltijas valstu lidostas. Tā Tallina no 30 galamērķiem ziemā kļūs par sešiem bagātāka vasarā, bet Lietuvā sagaidāma aviācijas tirgus atjaunošanās. «Ziemas lidojumu sarakstā ir 24 galamērķi. Vasarā no Viļņas būs sasniedzamas 29 pilsētas 37 lidostās, taču par vērienīgiem plāniem ir paziņojusi čārtera kompānija Novatours, kura pagaidām vēl neprecizē, uz kurieni tā veiks tiešos lidojumus, tāpēc ir sagaidāms galamērķu skaita pieaugums,» Neatkarīgajai pastāstīja Viļņas lidostas preses sekretāre Sandra Šauliene.

Palielina intensitāti

Sava veida invāziju, sākot ar marta beigām, Rīgā izvērsīs no airBaltic aizgājušā komercdirektora Tero Taskila vadītā igauņu Estonian Air, ik nedēļu 17 reizes savienojot Tallinu ar Rīgu, savukārt Norwegian no 19. aprīļa sāks lidojumus uz Stokholmu un no 4. maija uz Kopenhāgenu, bet Ryanair vedīs pasažierus uz Karlsrūi (Bādenbādeni) Vācijā. Vairākas aviokompānijas plānojušas reisu skaita palielināšanu. Tā airBaltic biežāk lidos uz Vīni, Cīrihi, Minheni un Amsterdamu, Lufthansa uz Frankfurti, bet Aeroflot uz Maskavu.

Interesanta ir airBaltic lidojumu statistika, kas uzrāda tendenci – samazināts galamērķu skaits tiek kompensēts ar esošo reisu regularitātes palielināšanu. Tā dati par janvāri rāda, ka veikts par 14 procentiem mazāk reisu nekā pērn, bet vietu piepildījums airBaltic lidmašīnās janvārī bija 67 procenti jeb par deviņiem procentpunktiem vairāk, salīdzinot ar 2011. gada janvāri.

Lētāk tranzītā

Regulārie lidsabiedrību pakalpojumu izmantotāji jau ir ievērojuši, ka no Rīgas lidot kļuvis dārgāk. To var skaidrot ne tikai ar dažādu papildu maksājumu ieviešanu, bet arī tranzītpolitikas īstenošanu. Tā lidmašīnas biļete no Tallinas, Helsinkiem vai Viļņas caur Rīgu tālāk uz Eiropu vai Tuvajiem Austrumiem var maksāt par 10 līdz 30 eiro lētāk nekā tiešais lidojums. Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas ALTA prezidente Kitija Gitendorfa norāda, ka tas nav nekāds pārsteigums, jo aviokompānijas visā pasaulē cīnās, lai piesaistītu un pārvadātu pēc iespējas vairāk pasažieru. «Attiecībā uz cenām varu norādīt, ka tās nav palielinājušās. Protams, ja salīdzina ilgtermiņā, tad cenas ir pieaugušas, taču to var saistīt tikai un vienīgi ar milzīgo degvielas izmaksu kāpumu,» skaidro K. Gitendorfa.

Aizver neinformējot

Kāda Neatkarīgās lasītāja jau pagājušā gada nogalē, plānojot pavasara brīvdienas Lieldienu laikā, nolēma tās pavadīt Romā. Viņa izvēlējās iegādāties aviobiļetes sev, vīram un meitai uz saulaino Itālijas galvaspilsētu un atsaucās Īrijas zemo cenu lidsabiedrības Ryanair piedāvājumam. Tikai dienu pirms sieviešu dienas pasažiere epastā saņēma vēsti, ka ģimenei plānotais lidojums uz Romu ir atcels un tos no Rīgas neveiks. Iespēja atteikties no ceļojuma plāniem, par to saņemot atpakaļ iztērētos līdzekļus, vai arī pārplānot lidojumu, bija klientes ziņā. Zīmīgi, ka angļu valodā izsūtīto informāciju viņa vēlējās pārbaudīt arī Rīgas lidostā, taču tur lidsabiedrība par šiem plāniem vispār nebija informējusi.

«Lidostas Rīga rīcībā esošā informācija liecina, ka lidsabiedrība Ryanair no šā gada janvāra vidus samazināja reisu skaitu uz Romu no četrām reizēm nedēļā līdz divām. Aviokompānija tikai pagājušās nedēļas nogalē informēja lidostu par izmaiņām vasaras sarakstā,» komentē Rīgas lidostas sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sarmīte Rinmane.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais