“Supernovas ‘2023” (un arī ‘2024) atklājuma, dziedātājas Avéi (īstajā vārdā Ieva Kudlāne) debijas albums, kurā ir tikai oriģināldziesmas, turklāt pašas Ievas tandēmā ar producentu Raiti Aukšmukstu radītas. Jāatgādina, ka dziedātāja un dziesmu autore Avéi pirms pāris gadiem “Supernovā” sevi spilgti pieteica ar dziesmu “Let Me Go”, iegūstot šāda ranga konkursu debitantei neticami augsto piekto vietu, un arī šogad viņa tika Eirovīzijas nacionālās atlases finālā – šoreiz ar dziesmu “Mine”. Sliktā ziņa – abi šie superīgie gabali Avéi albumā nav iekļauti, lai gan tos varēja šeit pielipināt kā bonusa trekus, koncepciju neizjaucot. Žēl.
“Albums “Mosties” ir Avéi sākums - stāsts par to, kā viņa radās un saskarās ar reālo pasauli. Man ir ļoti svarīgi, ka albumam ir koncepts - es to redzu kā vienu lielu darbu, nevis vairākus mazus darbiņus,” skaidro Ieva. “Albuma nosaukums ir kā sauciens - “mosties!”. Arī pirmā dziesma, kura vienīgā tapusi no manis - Ievas - skatupunkta, ir kā sauciens “Avéi!”. Tā ir pirmā satikšanās un, gribētos teikt, pat kaut kas līdzīgs mīlestībai no pirmā acu skatiena - tikai tā ir Ieva, kura ierauga visu, kas viņa gribētu būt. Ar pirmo dziesmu arī noslēdzas viss Ievas sakāmais, jo rodas Avéi. Cauri nākamajām dziesmām Avéi iet cauri visām eksistēšanas ķibelēm un mazajām laimītēm. Sākot ar saprašanu, ka viss nav tik vienkārši realitātē (dziesma “Mammu!”) līdz pat bezkaunīgai sevis cildināšanai dziesmā “SOS”. Katra no albumā iekļautajām dziesmām ir par Avéi attiecībām ar sabiedrību, realitāti, Ievu vai pat pašu Avéi. Savukārt albums noslēdzas ar Avéi vienaldzīgām atvadām no Ievas. Kaut gan albumam ir ļoti konkrēta nozīme, to nevienam neuzspiežu, jo daudzas albuma dziesmas izklausās rakstītas par romantiskām attiecībām. Tas man visvairāk patīk mūzikā - katrs var interpretēt to, kā vien sirds kāro.”
Albums ieskaņots “Cloud Music Studio”, un to, protams, var noklausīties mūzikas straumēšanas vietnē “Spotify”, taču ir vēl kāds interesants variants - tas pieejams arī USB formātā, zibatmiņā jeb tā saucamajā “fleškā”, kas ievietota smaržu flakoniņa lieluma pudelītē! Ļoti oriģināli un pat parocīgi, der arī dāvanai. Pdf formātā pievienots arī albuma buklets, kurā lasāmi gan dziesmu teksti, gan arī pašas Ievas (jeb Avéi) īsais savu sajūtu un konkrētā skaņdarba raksturojums.
Par to, kā šajā albumā nav (proti, “Supernovas” dziesmu), jau puslīdz tikām skaidrībā, bet kas tad te ir? Bet ir te deviņas elegantas popdziesmas, kas pierāda un parāda Avéi potenciālu un to, ka šai jaunajai dziedātājai (20 gadi) ir iekšā, atliek tikai mērķtiecīgi turpināt strādāt un to visu dabūt arī ārā.
Pieverot acis uz brīžiem bērnišķīgajiem tekstiem, jāatzīst, ka lielākais un patiesībā arī vienīgais albuma mīnuss ir pašas Avéi striktais uzstādījums veidot konceptuālo stāstu, kas ir bijis sarežģīti arī daudz pieredzējušākiem mūziķiem. Sekojot šim uzstādījumam, acīmredzot izvēlētas arī ievadošās dziesmas (“Bēdz” un “Pamosties”), taču, lai arī saturiski un konceptuāli tās ir šim darbam atbilstošas, tās absolūti nav pavelkošas, kādām vajadzētu būt līderdziesmām. Par laimi, abām sekojošās dziesmas “Tautiņās” un “Plūsti cauri” ir krietni atmiņā paliekošākas, tomēr albuma jauda jau ir zudusi, tam pat vēl īsti nesākoties.
Ja kādam, tāpat kā šo rindu autoram, iet pie sirds Avéi “supernoviskā” puse, tad pilnīgi noteikti ieteicamākā dziesma ir superīgā un provokatīvā “SOS”. Vēl bez jau minētajām “Tautiņās” un “Plūsti cauri” izcelt varētu arī “Mammu!” un “Kā tev likās” - gana enerģiski un lipīgi skaņdarbi, taču patīkamākais pārsteigums ir albumu noslēdzošā “Man nav žēl”, kas ir ļoti skaista un mazliet smeldzīga dziesma. Uzslavas Raitim Aukšmukstam, jo ir pamatotas aizdomas, ka ar Avéi dabas doto talantu vien te nepietiktu, ir jūtams pieredzējuša producenta pirksts!
Rezumējot: ja Avéi nonāks pie pareizajiem padomdevējiem un tālākajiem viņas karjeras virzītājiem (un pašai būs pietiekami liela vēlme šo visu ar lielu uzņēmību turpināt), mēs par šo meiteni vēl daudz dzirdēsim. Un ne tikai “Supernovas” kontekstā.