ROF odziņas – Triptihs un Makbets

Turpinot tradīciju, Latvijas Nacionālās operas (LNO) sezona tiks noslēgta ar Rīgas operas festivālu. Šogad tas notiek jau 13. reizi no 8. līdz 18. jūnijam. Kā allaž, publikai tiek dota iespēja noskatīties spilgtāko šīs un pagājušo sezonu izrāžu birumu, būt klāt jauniestudējuma pirmizrādē un klausīties spilgtu koncertuzvedumu.

Programmā jau ierasti visbagātīgāk pārstāvēti Andreja Žagara veidotie iestudējumi – Mcenskas apriņķa lēdija Makbeta, Dons Žuans un Verters. Vēl festivālā būs skatāms Erfurtes teātra intendanta iestudētais Mīlas dzēriens un festivāla jauniestudējums, Viestura Kairiša jaunākais veikums uz LNO skatuves – Pučīni Triptihs. Savukārt treknais punkts uz «i» šogad ir Makbeta koncertiestudējums par godu baritona Samsona Izjumova sešdesmitajai jubilejai, kas iecerēts kā vērienīgs festivāla noslēgums 18. jūnijā.

Vislielākā intriga, protams, saistīta ar jauniestudējumu. Pučīni Triptihs, kad visi trīs viencēlieni – Apmetnis, Māsa Andželika un Džanni Skiki tiek parādīti vienā vakarā, LNO tiek iestudēts pirmoreiz. Līdz šim Rīgā atsevišķi dzirdēti vien Džanni Skiki (1932, diriģents Lovro fon Matačičs, režisors Ludolfs Liberts) un Māsa Andželika (1993, diriģents Normunds Vaicis, režisors Guntis Gailītis). Trīs dziļu emociju un drāmas pilnie stāsti, kuru tapšanā iedvesma smelta Dantes Dievišķās komēdijas trīsvienībā (Elle, Šķīstītava un Paradīze), Viesturam Kairišam likuši meklēt sakarības ar mūsdienu cilvēka dvēseles procesiem. Mīlestība, greizsirdība, apspiestas emocijas un nāve kā konflikta neizbēgams atrisinājums, mūžīgie zemdegu jautājumi uz prozaiskās sadzīves fona plus dziļi aizkustinošā un smeldzīgā Triptihā pārsteidzoši daudzveidīgā Pučīni mūzika sola bagātīgu emociju gammu un spraigu notikumu dinamiku.

Pēc divām izrādēm jūnijā, Triptihs LNO būs skatāms arī augustā, septembrī un oktobrī. Jauniestudējuma muzikālā vadība uzticēta Modestam Pitrenam, kas ar šo jauniestudējumu noslēgs savu pirmo sezonu LNO galvenā diriģenta amatā. Pitrens festivālā diriģēs arī savu pirmo Rīgas iestudējumu - Masnē Verteru un vienu Mīlas dzēriena izrādi (12. jūnijā).

Tiem, kas uz operu dodas nevis skatīties sižetu, bet baudīt muzikālo interpretāciju daudzveidību, būtu interesanti salīdzināt, kā populāro Doniceti operu jaunais lietuvietis diriģē iepretim latviešu diriģēšanas vecmeistaram Aleksandram Viļumanim, kas pie diriģenta pults stāsies otrajā Mīlas dzēriena izrādē 16. jūnijā. Savukārt Makbetu diriģēs šosezon strauji pa karjeras kāpnēm uzkāpušais daudzsološais jaunais diriģents Atvars Lakstīgala.

Solistu plejādē jaunumi galvenokārt saistās ar pirmizrādi – Triptihā visas trīs soprānu vadošās lomas (Džordžetu, māsu Andželiku un Lauretu) dziedās Asmika Grigorjana, pirmoreiz dzirdēsim zviedru baritonu Kosmu Ranueru un brazīliešu tenoru Tjago Arankamu. Verterā pirmoreiz Šarlotes lomā iejutīsies poliete Malgožata Paņko, bet lēdiju Makbetu Samsona Izjumova jubilejas koncertiestudējumā dziedās ukrainiete Julianna Bavarska.

Vēl festivāla izrādēs darbosies pārbaudīti solistu sastāvi – Aira Rūrāne kā Katerina Izmailova, Jānis Apeinis kā Dons Žuans, Inga Šļubovska kā Adīna un, protams, jubilārs Samsons Izjumovs gan groteskajā Borisa Izmailova, gan traģiskajā Makbeta tēlā.

Šogad vairāk nekā citus gadus jūtams, ka Rīgas Operas festivāls nāk klusāk, bez skaļiem vārdiem, vērienīgām viesizrādēm un pompozitātes. Vairāk gaisā jaušama neziņa par tuvāko nākotni, kas galvenokārt saistās ar grūti risināmiem finanšu jautājumiem, kas diemžēl ietekmē arī māksliniecisko procesu. Par spīti visam šīs desmit dienas jūnijā ir sezonas ražas svētki visam operas kolektīvam, tāpēc – lai skan!

Svarīgākais