APRITĒ: Jaunas izstādes Rundāles pilī

© F64

Trešdien, 24. maijā, atzīmējot 281. gadadienu kopš Rundāles pils pamatakmens ielikšanas, muzejā atklās četras jaunas telpas.

Divas telpas - ampīra un bīdermeiera stilā - papildinās dekoratīvās mākslas izstādi No gotikas līdz jūgendstilam, vēl divas - Medību kabinets un Vannas istaba - papildinās interjeru pamatekspozīciju hercoga privātajos apartamentos pils dienvidu korpusā. Savukārt pils vestibilos tiks atklātas divas izstādes, kas veltītas medību tēmai.

Dekoratīvās mākslas izstāde No gotikas līdz jūgendstilam sniedz ieskatu vēsturiskajos stilos no 15. gs. līdz I pasaules karam, akcentējot to attīstības pamatlīnijas Rietumeiropā un izpausmes Latvijā. «Ampīra stilam veltītā telpa rāda interjera vidi 19. gadsimta pirmajā pusē. Tas bija klasicisma stila noslēdzošais etaps, kas uzsvēra grieķuromiešu arhitektūras svinīgo, monumentālo pusi, ieviesa mākslā draudīgu, militāristisku ornamentiku un skarbas krāsu attiecības. Ampīra laikmeta stilu galvenokārt noteica arhitektu Šarla Persjē un Pjēra Fontēna paraugu krājumi, kas iznāca Parīzē 1801. gadā,» stāsta Rundāles pils muzeja direktors Imants Lancmanis. Viena no ekspozīcijas dominantēm ir Mežotnes pils klātbūtne ar griestu gleznojumu rekonstrukcijas etalongleznojumiem un tēlniecisko sienu frīžu fragmentiem. Mežotnes pilī reiz atradies arī monumentālais bronzas un malahīta pulkstenis, kuru Sanktpēterburgas rūpniecības izstādei 1829. gadā bija izgatavojis meistars Andreass Šreibers. Latvijas dekoratīvo mākslu ampīra laikmetā pārstāv daži portreti un sudrabkaluma priekšmeti. Bīdermeiera stila telpā daļu eksponēto gleznu un mākslas priekšmetu Rundāles pils muzejs ieguvis no profesora Romja Bēma kolekcijas. Daudzi eksponāti, kurus izstādē iespējams aplūkot pavisam tuvu, ir tiešām unikāli - vienīgie kādas priekšmetu grupas pārstāvji Latvijā.

Kādreizējās hercoga mazgāšanās istabas priekštelpā izveidota ekspozīcija Vannas istaba, kas rāda 18. gadsimta higiēnas priekšmetus un liecina par tālaika centieniem pēc tīrības. Telpas centrā atrodas 18. gadsimta vidū Francijā darināta sēdvanna, kuras varā kalto korpusu sedz retāna pinums, kas bija iecienīts sēdekļu un atzveltņu materiāls. Tas lietots arī «naktskrēslam», kurā ievietots naktspods un bidē ar apgleznota fajansa mazgājamo trauku. Ierīce ar alvas ūdens rezervuāru un bļodu vai fajansa bļodiņa ar ūdens krūzi franču rokoko stilā noderēja mazākām mazgāšanās procedūrām. «Liels muzejisks retums ir divi sadzīves priekšmeti, kas savulaik nodrošināja telpas un vannas ūdens siltumu - pārvietojama keramikas krāsniņa un varā kalts sildķermenis, kuru piepildīja ar kvēlojošām oglēm un pirms mazgāšanās iegremdēja vannā,» piebilst Imants Lancmanis.

Medību kabineta tematika atspoguļo Kurzemes hercogu Ernsta Johana un Pētera kaislību uz medībām. Arī grāfu Šuvalovu laikā 19. gadsimtā Rundāles muižu izmantoja galvenokārt medībām. Telpā eksponētajās gleznās redzamas medību ainas un medību trofejas. Te pārstāvēti izcili šā žanra meistari - holandiešu gleznotāji Melhiors de Hondekūters, Jans Vēnikss, Jans Fonks un Abrahams Hondiuss, vācu mākslinieks Jakobs Zamuels Beks un viņa skolnieks Kurzemes gleznotājs Johans Heinrihs Baumans. Virs durvīm izvietotie briežu ragi rāda baroka laika medību trofeju noformēšanas veidu - ragiem pievienoja kokgriezumā darinātu un izkrāsotu dzīvnieka galvu. Vitrīnā eksponēta 18. gadsimta bise, medību dunči, pulvermaki un kristāla medību pokāli ar gravētām medību ainām. I. Lancmanis informē: «Līdz 2018. gada maijam kabinetā būs apskatāms sudrabā darināts medību pokāls, kuru Polijas karalis Augusts II bija dāvinājis Ernstam Johanam Bīronam.»

Pils vestibilos jubilejas dienā atklās divas izstādes - Medības mākslinieku skatījumā un Zelta ragi. Tā ir trofejragu izstāde, kas tapusi sadarbībā ar Valsts meža dienestu un kurā apskatāmas 52 staltbriežu, 20 stirnāžu un 12 aļņu ragu trofejas no visas Latvijas. Apmeklētājiem izstāde būs pieejama bez maksas līdz 17. jūlijam.



Izklaide

Ar jaunu dziesmu “Tas jau ir daudz” klajā nācis nu jau vairs ne tik mītiskais mūziķis ZeBrene - jaunais gabals “ir dziļi personisks stāsts, kas tapusi kā solo projekts, jo gluži vienkārši čukstēšana duetā īsti nestrādā.”