Ventspils skolās mūsdienīgas mācīšanās iespējas un darba vide

© f64

Visbūtiskākā ietekme uz skolēnu motivāciju izglītoties un viņu mācību sasniegumiem ir iedvesmojošam, radošam un moderno tehnoloģiju pārzinošam skolotājam, uzskata Ventspils Izglītības pārvalde. Šī atziņa arī kalpojusi par vadmotīvu izstrādāt Rīcības programmu mācīšanās kvalitātes uzlabošanas sistēmas izveidei Ventspils vispārizglītojošajās skolās, pakāpeniski pilnveidojot pedagogu darba vidi, mācību līdzekļus un palīdzot uzlabot viņu zināšanas un mācību metodes, lai spētu ieinteresēt 21. gadsimta skolēnus.

Programmai ir divi galvenie ilgtermiņa mērķi: pirmais ir skolotāju tiešā darba uzlabošana – lai darbs būtu radošs, efektīvs, jēgpilns un sekmētu ikviena skolēna rezultātu izaugsmi, tiktu pamanīta un veicināta katra audzēkņa attīstība. «Šajā gadījumā runa ir par skolotāju profesionālās pilnveides pasākumu kopumu un darba apstākļu pilnveidi, ieviešot skolās modernās tehnoloģijas, lai pedagogiem būtu pieejami mūsdienīga darba procesam vajadzīgie instrumenti, piemēram, bezvadu internets, projektors, dators un citi līdzekļi. Starp citu, Ventspils bija pirmā pašvaldība Latvijā, kas visiem saviem skolu pedagogiem darba vajadzībām sarūpēja portatīvo datoru,» stāsta Ventspils Izglītības pārvaldes vadītāja vietniece Zane Matesoviča.

Otrs uzstādījums ir izveidot pilsētā ekspertu dienestu, kas spētu sniegt skolotājiem profesionālu atbalstu metodisko problēmu risināšanā klasē.

Daudzšķautņaina aktivitāšu buķete

Rīcības programmas pakāpeniska īstenošana aizsākās 2013. gadā. Viens no pirmajiem soļiem bija pedagogu darba efektivitātes paaugstināšanas projekts Latvijas Universitātes speciālistu vadībā, proti, piesaistītie eksperti piedalījās stundās, pēc tam sniedza savas rekomendācijas skolotāju darba uzlabošanai, veidoja Ventspils skolotāju darba grupas, kur paši pedagogi analizēja savu darbu. Projektā arī pirmsskolas pedagogi tika apmācīti digitālu materiālu veidošanā un darbam ar interaktīvo tāfeli.

Līdztekus skolotāju izaugsmes veicināšanai notika arī tehnoloģiju iegāde eksāmenu priekšmetu kabinetos un pirmsskolas izglītības iestādēs – multimediju aprīkojums, interaktīvās tāfeles, dokumentu kameras, programmatūras, (tostarp redzes korekcijas programmas bērniem ar redzes problēmām) un elektroniskie mācību līdzekļi. Notika arī būvdarbi IKT infrastruktūras ierīkošanai visās Ventspils vispārizglītojošajās skolās un pirmsskolās. Visu darbu izpildei Ventspils pašvaldība piešķīra gandrīz 290 000 eiro. Skolotāju darba kvalitātes paaugstināšanas projekts tiek īstenots arī 2014. gadā un nākamgad, tāpat turpinās skolu aprīkošana ar jaunāko digitālo aprīkojumu, pilnveidota IKT infrastruktūra.

Pateicas saviem labākajiem skolotājiem

Turklāt papildus šīm aktivitātēm kopš 2014. gada tiek realizēta arī pedagogu motivācijas programma. «Tradicionāli skolotāju darba kvalitāti vērtē, ņemot vērā viņu audzēkņu sniegumu eksāmenos, konkursos, olimpiādēs. Taču ir virkne skolotāju (piemēram, māca tikai sākumskolā, strādā ar bērniem, kam ir mācīšanās grūtības, īpašas vajadzības), kuri nekad netiks pie atzinības, ievērojot minētos kritērijus. Tāpēc radījām motivācijas programmu, priekšplānā izvirzot citus nosacījumus, piemēram, pedagoga rūpes par katra skolēna attīstības dinamiku, individuāls darbs ar audzēkni. Šai programmai divreiz gadā skolotājus izvēlas mācību iestādes vadība,» norāda Z. Matesoviča. Šogad atzinību naudas balvas veidolā par labu darbu saņēmuši 80 pedagogi (šim mērķim tika piešķirti nepilni 32 000 eiro, kas ir 15% no kopējās projekta summas šim gadam). Arī 2015. gadā tiks sumināti 80 pedagogi, viņu apbalvošanai atvēlot tikpat lielu finansējumu kā šogad.

«Nākamgad vasarā pedagogu darba efektivitātes paaugstināšanas projekts noslēgsies, taču, lai nezustu labās iestrādes un saglabātos pēctecība, tiks radīts jau iepriekš minētais ekspertu dienests. Šobrīd tiek sagatavoti potenciālie speciālisti,» skaidro Z. Matesoviča.

Darbs ar apdāvinātiem bērniem

Pavisam nesen apstiprinājuma zīmogs tika uzlikts arī Rīcības programmai darbam ar apdāvinātiem Ventspils pilsētas pašvaldības izglītības iestāžu audzēkņiem 2015. līdz 2017. gada periodā. Programmas aizmetņi meklējami jau 2010. gadā. Tai ir trīs galvenie darbības virzieni: bērnu radošuma, intelektuālo spēju un pētniecības prasmju attīstība pirmsskolā (notikušas skolotāju apmācības, pirmsskolu apgādāšana ar palīgierīcēm, piemēram, mikroskopiem, lai bērnos modinātu pētniecības garu), padziļināta dabaszinātņu apguve Ventspils 1. ģimnāzijas 10.–12. klasē (ierīkoti mūsdienīgi mācību kabineti, sniegts atbalsts pedagogiem, šis virziens ir iedzīvināts no 2011. gada), radošo spēju un intelekta attīstības skola Gudrinieks spējīgākajiem, talantīgajiem bērniem no 4. līdz 7. klasei (skola nodrošina bezmaksas nodarbības divas reizes mēnesī, kur dažāda veida nodarbībās izzina eksaktās zinības, šajā mācību gadā nodarbības apmeklē 164 skolēni). «Programmas pirmais posms ir noslēdzies, bet ir jau apstiprināta tās tālāka darbība nākamajiem trīs gadiem, turklāt programma papildināta arī vēl vienu sadaļu – pētniecisko prasmju izkopšana un lasītprasmes attīstīšana visiem sākumskolas (1.–3. klases) bērniem,» informē Ventspils Izglītības pārvaldes vadītāja vietniece.

Iepriekšējo trīs gadu izvērtējums dod pārliecību, ka programmas uzņemtais kurss ir pareizs un tas jāturpina, redzami arī pirmie darba augļi, piemēram, centralizētajos eksāmenos ģimnāzijas audzēkņi ir sasnieguši krietni labākus rezultātus, nekā tie ir vidēji valstī.

Latvijā

Trešdienas rītā uz viena no valsts autoceļiem smagā sadursmē tika ierauti trīs transportlīdzekļi. Braucot virzienā no Rīgas, kāds steidzīgs autovadītājs uz ceļa, iespējams, pieņēma sasteigtu lēmumu, kādēļ neapskaužamā situācijā nokļuva arī pārējie satiksmes dalībnieki. Vienam no avārijā iesaistītajiem šoferiem šis brauciens diemžēl bija pēdējais, ziņo "Degpunktā".