Dainis Dembovskis jau studiju laikā skaidri zināja, kur viņš vēlas strādāt, un darba meklējumu procesā nosūtīja vienu vienīgu CV noskatītajai darba vietai – telekomunikāciju operatoram Bite. Sākot uzņēmumā strādāt par klientu apkalpošanas speciālistu, Dainis izvirzīja sev nākamo mērķi – ar laiku ieņemt arvien atbildīgākus amatus. Arī tas tika izpildīts – un nu viņš ir uzņēmuma sociālo tīklu seja. Dainis uzskata, ka tieši nospraustie mērķi ir virzītājspēks neapstāties pie jau sasniegtā.
Šāds karjeras virziens - telekomunikāciju joma - neietilpa Daiņa plānos, kad viņš vēl mācījās vidusskolā. Viņa sirdslieta bija un ir automašīnas. Vasaras brīvlaiki tika pavadīti Biķernieku trasē, kur Dainis iesaistījās moto treniņu un sacīkšu organizēšanā. «Ieguvu vērtīgas atziņas, kā sastrādāties ar citiem, kā reaģēt stresa situācijās un kā tās risināt,» atceras Dainis. Katrā ziņā darbs aizrāva. Līdz ar to nebija šaubu, ka arī studiju virziens jāizvēlas pietuvināts auto tēmai. Izvēle bija par labu transporta mašīnbūvei, tāpēc tika nolemts kļūt par autotransporta inženieri. Kad pusceļš jau bija noiets, Dainis sāka šaubīties, vai tomēr iztēlotais par un ap izvēlēto specialitāti atbildīs realitātei. Lai arī interese par spēkratiem nebija zudusi, tomēr viņš sevi kā inženieri šajā sfērā neredzēja. Bija jāpieņem lēmums - pabeigt studijas ķeksīša dēļ vai tomēr sevi pieteikt darba tirgū, lai caur praktisko pieredzi atrastu savu īsto aicinājumu dzīvē. Dainis izvēlējās otro variantu.
Skaidrs mērķis
Viņš savu potenciālo darba vietu jau bija noskatījis. Viņš nosūtīja vienu vienīgu CV, un tas bija adresēts telekomunikāciju operatoram Bite. «Izvēloties, kur strādāt, man bija svarīgi, lai uzņēmuma komunikācija man ir tuva un pieņemama, lai uzņēmuma vērtības ir līdzīgas ar manējām. Lai es lepotos ar vietu, kurā es strādāju. Manuprāt, tie ir ļoti būtiski faktori, kas liecina, cik ilga būs sadarbība. Biju pilnīgi pārliecināts, ka es ļoti labi iederēšos un iekļaušos Bites kolektīvā,» stāsta Dainis. Un viņš nekļūdījās. Ne velti Bitē aizvadīti jau 6 gadi. Dainis sāka kā klientu apkalpošanas speciālists. Viņš gan atzīst, ka, jau uzsākot darbu Bitē, viņam bija mērķis sevi apliecināt dažādos karjeras pakāpienos.
«Kad vēl strādāju salonā, bieži vien par sevi dzirdēju - tu esi īsts Bites cilvēks. Arī pats jutos ļoti komfortabli. Strādāju ar atdevi un no sirds.» Vadībai tas nepaslīdēja garām nepamanīts, un pēc diviem gadiem viņam izteica piedāvājumu no salona nākt strādāt uz biroju un kļūt par klientu atbalsta un komunikācijas menedžeri sociālajos tīklos. «Man bija divi galvenie pienākumi: atbildēt uz klientu jautājumiem sociālajos tīklos un domāt par saturu, kādu mēs tur publicējam, kā arī manā pārziņā bija viena Bites produkta iekļaušana kopējā sistēmā.» Bet pēc nepilna gada Daiņa profesionālajā izaugsmē notika jauns pavērsiens: Bite meklēja pārdošanas apmācību vadītāju. «Kad izlasīju šo sludinājumu, es nešaubīgi zināju - šis amats ir man ļoti piemērots. Uzstāšanās, komunikācija, pārdošana - šie procesi mani ļoti simpatizē,» norāda Dainis. Konkursā viņš tika atzīts par vispiemērotāko kandidātu šim amatam. Tas pavēra iespēju gūt jaunu pieredzi. «Jau pirmajā nedēļā piedzīvoju īstas ugunskristības - vakarpusē saņēmu prezentāciju, kuru jau nākamajā dienā vajadzēja izklāstīt aptuveni 300 darbiniekiem. Tas bija īsts izaicinājums tik īsā laikā sagatavoties, lai kvalitatīvi varētu iepazīstināt ar uzņēmuma novitātēm. Taču izaicinājumi mani nebiedē, bet piešķir darbam dzirksteli. Pārdošanas apmācību vadītāja pienākumos ietilpst ne tikai strādājošo iepazīstināšana ar, piemēram, jauniem produktiem, jauniem tarifu plāniem, bet arī regulāra komandu pārdošanas rezultātu analīze, izvērtējot, kas no pieejām strādā, kas jāpilnveido, lai rezultāti būtu vēl labāki. Esmu sapratis, ka galvenais priekšnoteikums, lai rezultāti būtu, ir darbinieku motivācija, kāpēc viņi vēlas pārdot. Ja motivācijas nav, nebūs arī rezultātu. Tāpēc par motivācijas jautājumiem ir īpaši jāpiedomā. Un Bite to dara. Ir tik daudz dažādu bonusu, un mēs kā darbinieki jūtam, ka mēs uzņēmumam esam svarīgi, ka tas par mums rūpējas, tostarp ļaujot augt un attīstīties gan profesionāli, gan kā personībām. Manuprāt, motivācija ir arī viens no atslēgvārdiem sekmīgas karjeras veidošanā, jo dzirkstošas, ieinteresētas acis allaž pamanīs un novērtēs,» secina Dainis.
Jauns pakāpiens
2017. gada sākumā tika sperts vēl viens solis augšup. «Mani uzrunāja iepriekšējā vadītāja, kas sacīja, ka vēlas mani redzēt atpakaļ savā komandā un, ja es piekrītu, tad manā pārziņā nonāk viss, kas saistīts ar sociālajiem tīkliem - uzņēmuma sociālo tīklu kontu pārvaldība, saturs, stratēģijas izstrāde un tamlīdzīgi. Piekritu, jo uzskatīju, ka jaunais amats - sociālo tīklu menedžeris - ienesīs jaunas vēsmas darba ikdienā. Jāteic, ka sociālie tīkli ir ienesuši pārmaiņas uzņēmējdarbībā kopumā. Ja šobrīd ir jāizvēlas, vai veidot lapu Facebook vai vienkāršu mājaslapu, vairākums izvēlēsies Facebook, jo tā auditoriju var sasniegt ātrāk un uzrunāt vairāk cilvēku. Taču sociālo tīklu pārvaldīšana prasa noteiktu zināšanu bāzi, jo nepietiek ar ziņas ielikšanu - tā ir jāprot iesaiņot, pasniegt īstajā laikā īstajai auditorijai.»
Valodas kā vērtība
Dainis spriež, ka viņa izaugsmi Bitē veicinājuši divi aspekti - prasme komunicēt ar cilvēkiem un valodu zināšanas. «Pēc dabas esmu ļoti komunikabls, un es domāju, ka šī īpašība palīdzēja kļūt pamanītam, tāpat pārliecinājos, ka jebkura valoda darba tirgū ir vērtība. Pats protu latviešu, krievu un angļu valodu. Uzskatu, ka ir tik daudz iespēju, kā apgūt valodas - var mācīties skolā, augstskolā, valodu var pilnveidot, klausoties mūziku, lasot grāmatas, skatoties filmas. Jauniešus es mudinātu mācīties valodas, jo tās savu nozīmi darba tirgū nezaudēs. Tas būs liels bonuss, it sevišķi gadījumos, kad savā CV vēl nevar norādīt bagātīgu darba pieredzi.»
Pateicoties savai komunikabilitātei, Dainis tagad ir arī uzņēmuma sociālo tīklu seja, proti, viņš kļuvis par uzņēmuma vēstnesi, piemēram, iepazīstinot ar Bites jaunumiem, viņš veido telefonu apskatus, bet pasaules hokeja čempionāta laikā dodas līdzi mūsu valstsvienībai un ziņo, kā klājas mūsu izlasei.
«Strādājot salonā, nekad nebiju iedomājies, ka kādreiz ko tādu darīšu, ka darbs man piedāvās tik interesantus komandējumus, kuros sekoju līdzi hokejistu gaitām čempionātos. Taču tā ir lielu uzņēmumu priekšrocība - ir ļoti daudz amatu pozīciju, kur sevi pierādīt,» norāda Dainis.
Komentāri, share un like
Gandarījumu viņam sagādā arī satura radīšana sociālajos tīklos. «Vēlos, lai materiāls ir saprotams un patīkams mūsu klientiem. Man ir svarīga arī atgriezeniskā saite - komentāri, share un like. Tas ļauj secināt, vai ziņa ir uzrunājusi auditoriju un vai visu esmu izdarījis pareizi. Atceros, reiz viens ieraksts diennakts laikā izpelnījās ap 1000 komentāru. Biju sabildējis vairāk nekā desmit 90. gadu mobilos telefonus un lūdzis komentāros norādīt, kurš bija klienta pirmais telefons. Un ieraksts ātri kļuva populārs, cilvēki dalījās atmiņās, kāds kuram šis telefons ir bijis. Principā ieraksti, kas izraisa nostalģiskas sajūtas, izpelnās lielu interesi, tāpat auditorija vēlas īsas un kodolīgas ziņas, ar kurām operatīvi var dalīties. Gari domraksti noteikti nav sociālo tīklu formāts. Mani saista, ka darba dienas ir ļoti dinamiskas - ātri un operatīvi jāspēj apstrādāt informāciju, domāt un vērtēt, kas no tā visa derētu mūsu auditorijai.»
Šajā raibajā dienas skrējienā Dainis jūtas ļoti ērti - viņu tas piesaista. «Gan darbā, gan mājās esmu kompānijas dvēsele. Man patīk uzlādēt apkārtējos. Jā, dažreiz pašam enerģija apsīkst, bet esmu atradis lielisku risinājumu, kas man palīdz atkal būt formā, proti, lai atslēgtos no ierastajiem darbiem, es kardināli mainu savu ikdienas formātu, piemēram, ierasto ofisa vidi nomainu pret rosīšanos draugu autoservisā. Tad esmu notraipījies ar auto eļļu, bet tas ir vienlaikus tāds kaifs, jo diena aizritējusi krasi no ierastā. Man tā ir fantastiska atslodze.»