"airBaltic" pērn nopelnījusi vairāk nekā 33 miljonus eiro [papildināts]

© Dmitrijs Suļžics/MN

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" koncerns pagājušajā gadā strādāja ar auditēto peļņu 33,652 miljoni eiro pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš, savukārt koncerna apgrozījums, salīdzinot ar 2022. gadu, palielinājās par 33,5%, sasniedzot 667,982 miljonus eiro, liecina kompānijas publiskotā informācija.

Vienlaikus pašas "airBaltic" apgrozījums pagājušajā gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

"airBaltic" koncerna ieņēmumi no pasažieru pārvadājumiem pagājušajā gadā pieauga par 34,9%, sasniedzot 539,198 miljonus eiro, tostarp ieņēmumi no biļešu tirdzniecības palielinājās par 35,2%, sasniedzot 496,599 miljonus eiro, bet papildus ieņēmumi pieauga par 31,5% un bija 42,599 miljonu eiro apmērā. Savukārt koncerna ieņēmumu no lidmašīnu nomas pērn pieauga par 30,5%, sasniedzot 100,701 miljonu eiro.

Gada pārskata vadības ziņojumā minēts, ka 2023.gadā aviokompānija turpināja virzību uz darbības atjaunošanu līdz pirms Covid-19 līmenim. Aviokompānija 2023.gadā pārvadāja 4,5 miljonus pasažieru, kas gan joprojām nesasniedza 2019.gada līmeni, kad tika pārvadāti pieci miljoni pasažieru.

"Tomēr, ņemot vērā austrumu tirgu slēgšanu un darbības traucējumus lidmašīnu pieejamības dēļ, vadība atveseļošanās tendenci vērtē ļoti pozitīvi," teikts vadības ziņojumā, prognozējot, ka 2024.gadā tiks pārsniegts 2019.gadā pārvadāto pasažieru skaits.

Vienlaikus gada pārskatā atzīmēts, ka 2023.gada 31.decembrī, tāpat kā 2022.gada 31.decembrī, "airBaltic" pašu kapitāls bija negatīvs, proti, pagājušā gada beigās aviokompānijas pašu kapitāls bija mīnus 47,889 miljoni eiro, bet 2022.gada beigās - mīnus 81,822 miljoni eiro. Tāpat aviokompānijas īstermiņa saistības pārsniedza īstermiņa aktīvus par gandrīz 377 miljoniem eiro.

Gada pārskatā arī minēts, ka, neraugoties uz izaicinājumiem operatīvajā darbībā, ko izraisīja tas, ka "Pratt & Whitney" dzinēji nebija pieejami pietiekamā daudzumā visas vasaras sezonas laikā, aviokompānijai izdevās sasniegt ieņēmumu prognozes, ko tā bija noteikusi 2023.gada sākumā. Pamatojoties uz lidojumu rezervāciju prognozēm un pieņemot, ka tirgus atveseļošanās pēc Covid-19 turpināsies arī 2023.gadā, aviosabiedrība aplēsa, ka 2023.gadā tās plānotie ieņēmumi būs no 650 miljoniem eiro līdz 700 miljoniem eiro.

Šobrīd aviokompānija ir noslēgusi lidmašīnu nomas (ACMI-out) līgumus par līdz 17 lidmašīnu nomu 2024.gadā, un paredzamie ieņēmumi tiek aplēsti aptuveni 129 miljonu eiro apmērā.

Gada pārskatā skaidrots, ka kopējo ieņēmumu pieaugums pozitīvi uzlabos pamatdarbības naudas plūsmu. Turklāt 2023.gadu aviokompānija noslēdza ar peļņu 33,8 miljonu eiro apmērā un peļņu 10,1 miljona eiro apmērā salīdzināmā izteiksmē, proti, atskaitot peļņu no valūtas kursu pārvērtēšanas 16,5 miljonu eiro apmērā un ienākumus no uzkrājumu juridiskiem strīdiem apvērses astoņu miljonu eiro apmērā un citiem ar darbību nesaistītiem vienreizējiem pasākumiem.

Aviokompānijas vadība sagaida, ka arī 2024.gadā "airBaltic" turpinās darboties ar peļņu.

Tajā pašā laikā gada pārskatā prognozēts, ka dzinēju trūkums turpināsies arī 2024.gadā, taču mazākā apmērā salīdzinājumā ar 2023.gadu, tādējādi mazinot negatīvo ietekmi uz aviokompānijas ienesīgumu.

Gada pārskatā arī atzīmēts, ka joprojām pastāv operatīvās darbības izaicinājumi, kas saistīti ar notiekošo karu Ukrainā, un tā radīto ietekmi uz pieprasījumu pēc ceļojumiem. Aizvien ir spēkā būtiski ceļošanas ierobežojumi, kas stājušies spēkā pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā 2022.gada februārī. Šo ierobežojumu dēļ "airBaltic" bija jāpārtrauc lidojumi uz Krieviju un Ukrainu un jāpārorientē kapacitāte uz citiem galamērķiem un uz lidmašīnu nomas darījumiem.

Aviokompānija arī pieņem, ka tuvākajā nākotnē Ukrainas, Baltkrievijas un Krievijas tirgi paliks slēgti, un attiecīgi ir pielāgojusi savu maršrutu tīklu, piebilsts gada pārskatā.

Jau ziņots, ka "airBaltic" koncerna apgrozījums 2022.gadā bija 500,17 miljoni eiro, kas ir 2,5 reizes vairāk nekā 2021.gadā, bet koncerna zaudējumi samazinājās 2,5 reizes - līdz 54,219 miljoniem eiro.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Svarīgākais