Iecere: Par ātruma pārsniegšanu no sešiem līdz desmit kilometriem stundā nevis brīdinājums, bet naudas sods

© Dmitrijs Suļžics/MN

Saeimas "Progresīvo" frakcija atkārtoti iesniegusi priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, kas paredz noteikt naudas sodu par ātruma pārsniegšanu no sešiem līdz desmit kilometriem stundā (km/h), par ko pašlaik paredzēts tikai brīdinājums.

Tādu priekšlikumu "Progresīvie" un partijas pārziņā esošā Satiksmes ministrija ir virzījuši vairākkārt, Saeimai to kategoriski neatbalstot.

Statistika rāda, ka tikai 29% vieglo automašīnu ārpus apdzīvotām vietām ievēro atļauto ātrumu 90 km/h. Šāda plaša ātruma pārsniegšana palielina avāriju risku un nopietnu seku iespējamību, priekšlikumu pamato "Progresīvie".

"Pašlaik Latvijā uz vienu miljonu iedzīvotāju ceļu satiksmes negadījumos bojā iet 64 cilvēki, salīdzinot ar Eiropas vidējo rādītāju - 42, savukārt Zviedrijā šis rādītājs ir tikai 21. Daudzās Eiropas valstīs sods par ātruma pārsniegšanu tiek piemērots jau no 1 km/h, kas ievērojami palīdzējis samazināt negadījumu un bojāgājušo skaitu," norāda partija.

Līdz ar Administratīvās atbildības likuma izstrādi un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa normu par minēto pārkāpumu ietveršanu Ceļu satiksmes likumā kā vienīgais soda veids par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h tika saglabāts brīdinājums. "Progresīvie" apgalvo, ka prakse ir pierādījusi, ka šāds soda veids nesasniedz vēlamo efektu un rezultātu, ja to attiecina pret fiksēto pārkāpumu skaitu un kopējo ceļu satiksmes negadījumu statistiku.

Ir būtiski steidzami uzlabot ceļu satiksmes drošību, pārorientējoties uz vienmērīgu un savstarpēji saskanīgu transportlīdzekļu plūsmu, ko var nodrošināt tad, ja visi transporta līdzekļi pārvietojas vienā paredzamā braukšanas ātrumā, izvairoties no lieku apdzīšanas manevru veikšanas, kas ir viens no bīstamākajiem potenciālajiem satiksmes drošības apdraudējumiem, pauž partija.

"Progresīvie" uzskata, ka, ja vidējais ātrums uz Latvijas ceļiem samazinātos par 2 km/h, varētu tikt izglābtas 20 dzīvības gadā.

Satiksmes ministrijas mērķis ir panākt, lai Latvija pietuvotos Eiropas vidējiem rādītājiem ceļu satiksmes drošībā, un tas esot iespējams tikai ar apņēmīgu rīcību.

"Kā politiķiem mums jāspēj pieņemt arī nepopulāri lēmumi, jo patiesība ir skaidra: ātruma pārsniegšana nogalina. Biežāki un stingrāki sodi par ātruma pārsniegšanu ir nepieciešami, lai samazinātu negadījumos bojāgājušo skaitu," uzsver satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Latvijā

Latvija tāpat kā Lietuva un Igaunija, nākamā gada 8. februārī atslēgsies no Krievijas un Baltkrievijas energosistēmas (BREL), lai pievienotos kontinentālās Eiropas sistēmai. Tā kā tīkla balansēšanas jaudu izmaksas Latvijā ir plānots uzlikt uz galalietotāju pleciem, elektrības tirgotāji brīdina par gaidāmu elektrības rēķinu pieaugumu. Savukārt Klimata un enerģētikas ministrija Neatkarīgo mierināja, ka nekādas būtiskas izmaiņas elektrības rēķinos nebūšot.

Svarīgākais