SIA Noord Natie Ventspils Terminals – līderis nestandarta kravu apkalpošanā

© Ojārs Lūsis

Par Noord Natie Ventspils Terminals no klientu puses ir vislabākās atsauksmes, īpaši attiecībā uz prāmju apkalpošanu. Vienā nedēļā terminālis apkalpo Scandlines Deutchland, Scandlines Danmark un Finnlines prāmjus – kopumā 11.

Par prāmju līniju attīstību un citām aktualitātēm vairāk stāsta Noord Natie Ventspils Terminals valdes locekle Viktorija Zeļenkeviča.

– Kā klājas šajā nebūt ne vieglajā laikā?

– Var teikt, ka labi, jo, pateicoties mūsu komandai, uzņēmums strādā stabili. Šā gada pirmajos sešos mēnešos par 50% esam pārsnieguši plānoto apgrozījumu. Kopumā šogad esam uzņēmuši 293 kuģus, no tiem 271 prāmi. Kopējais apgrozījums 2012. gada pirmajā pusgadā veido 1,8 miljonus latu plānoto 1,2 miljonu vietā.

– Kādas ir Noord Natie Ventspils Terminals spēcīgākās jomas?

– Īpaši labi panākumi mums ir prāmju un ģenerālkravu jomās. Mēs specializējamies arī multikravu jeb nestandarta kravu apkalpošanā. Mūsu terminālis pieņēma un no kuģiem nokrāva šajā pavasarī Ventspils apkaimē uzstādītos vēja ģeneratorus. Šajās dienās saņēmām vēl trīs ģeneratorus, kas papildinās jau izveidoto vēja parku. Kā interesanta krava ir jāatzīmē no Kanādas uz Ventspili ar diviem kuģiem atvestās demontētas rūpnīcas iekārtas, kas bija ievietotas 200 konteineros, kā arī sastāvēja no atsevišķām lielgabarīta metāla detaļām. Daļa no atvestā vēl glabājas mūsu teritorijā, taču pakāpeniski pa daļām tā tiek nogādāta Krievijā, 120 km no Maskavas, kur rūpnīca tiks no jauna uzstādīta.

Esam saņēmuši pateicības par NATO mācībām Ropažos paredzētās tehnikas pieņemšanu un uzkraušanu uz dzelzceļa vagoniem. Apjoms bija liels – divi vilciena sastāvi. Mēs to paguvām izdarīt rekordīsā laikā, ko atzinīgi novērtēja gan kravas nosūtītāji, gan saņēmēji. Visus darbus klātienē uzraudzīja NATO pārstāvji no ASV, kuri uzslavēja mūsu dokeru darbu. Arī atpakaļ no militāro mācību vietas tehnika tika nosūtīta caur mūsu termināli. Nevar noliegt, ka militārās tehnikas pārvietošana – degvielas uzpildes pārvietojamās bāzes, bruņumašīnas un tamlīdzīgi – prasa ne tikai zināšanas, bet arī pieredzi un milzu uzmanību.

Savā teritorijā pārkraujam Latvijas izcelsmes zāģmateriālus, kuri tālāk ar lielas ietilpības kuģiem nonāk Ēģiptes, Alžīras, Anglijas, Zviedrijas un citu valstu tirgos. Esam saņēmuši atzinību par savu darbu. Kravu īpašnieki atzinuši, ka Noord Natie Ventspils Terminals spēj nodrošināt ievērojami labāku kvalitāti nekā iepriekš izmantotās kompānijas.

Mēs esam tranzīta osta, tāpēc vislielāko kravu apgrozījumu veido tieši tranzīts. No Marokas un Mauritānijas tiek atvesti zivju milti, kas tālāk ar vagoniem tiek pārvadāti uz Krieviju, Baltkrieviju.

– Nestandarta ģenerālkravu izkraušana prasa radošu pieeju un zināšanas...

– Jā, mums ir ļoti labi stividori, dokeri un spēcīgs tehniskais speciālistu kolektīvs, kas spēj tikt galā ar vislielākajiem izaicinājumiem. Kravu pārvietošanai pa sauszemi termināļa teritorijā papildus esam iegādājušies speciālu traktortehniku.

Pārkraujot nestandarta kravas, ļoti nozīmīga ir radoša un uz zināšanām balstīta pieeja kravu stiprināšanai, tāpat jāseko, lai netiktu bojāts iepakojums un, protams, arī pašas iekārtas. Ļoti lielu uzmanību prasīja jau pieminēto vēja ģeneratoru pārkraušana. Līdz gada beigām gaidām vēl vairāku ģeneratoru piegādes.

– Jūs jau pieminējāt, ka kravu ilgstoši uzglabājat termināļa laukumā. Vai ir pietiekami daudz vietu, kur novietot tik apjomīgas kravas?

– Ģenerālkravu uzglabāšana ir viens no mūsu biznesa veidiem. Šiem mērķiem esam uzbūvējuši noliktavu, kas kravu pasargā no nelabvēlīgas laika apstākļu ietekmes. Viens no mūsu klientiem ir augstas kvalitātes papīra ražotājs, kas preci tālāk realizē Krievijā. Starplaikā starp kravas nokraušanu no prāmja līdz uzkraušanai vilcienos mēs papīru uzglabājam savā noliktavā. Mūsu pakalpojumus sāk izmantot arī metāla ražotāji, kuri līdz šim izmantoja kādas Somijas kompānijas pakalpojumus. Lai klientam nodrošinātu kvalitatīvu servisu, metāla iekraušanai vagonos izmantojam speciāli pasūtītas un izgatavotas magnētiskās kraušanas ierīces.

– Kravu pārvadājumi ir pakļauti tirgus konjunktūrai pasaulē. Cik lielā mērā varat strauji reaģēt uz izmaiņām kravu sortimentā?

– Tas nav vienkārši, bet ir iespējams un izdarāms. Katram klientam ir jāspēj atrast tādu piedāvājuma formu, kas viņu ieinteresē. Citam vajag ilgāku bezmaksas uzglabāšanas laiku, citam izdevīgāku cenas piedāvājumu, citam īpašu ātrumu kravas pieņemšanā un nosūtīšanā tālāk. Lai kravas īpašnieks atgrieztos arī nākamreiz, nevis meklētu jaunu sadarbības partneri, ir jādomā ilgtermiņā.

Mēs vienmēr sakām – nepaļaujieties tikai uz plaši pieejamu informāciju, bet nāciet un jautājiet. Biznesā nav nekā labāka par diskusiju, kurā iespējams atrast abām pusēm izdevīgu kompromisu.

– Vai saņemtais ISO vadības kvalitātes sertifikāts ir nozīmīgs šajā biznesā?

– Jā, no vienas puses, tas palīdz mums pašiem, jo ir stingri nodalītas kompetences un atbildības visos posmos, ļaujot būt pārliecinātiem, ka process ir kontrolēts un paviršības nav iespējamas. Atzīmēšu, ka viss mūsu kolektīvs strādā kā vienota komanda un nav starpības starp dokeri un vadības pārstāvi – katrs var nākt ar savu ieteikumu, un kopā mēs rodam vislabāko risinājumu. Otrkārt, klientiem sertifikāts kalpo kā garantija, ka kravu apstrādes procesā klientam tiks nodrošināts maksimāli kvalitatīvs serviss. Faktiski tas ir uzticamības pierādījums.

– Kādas, jūsuprāt, ir ne tikai Noord Natie Ventspils Terminals, bet Ventspils ostas priekšrocības kopumā?

– Ventspils brīvostas pārvalde strādā efektīvi un ir lojāla pret saviem nomniekiem un klientiem, radot labvēlīgus apstākļus visiem ostu un ražošanas biznesā iesaistītajiem pārstāvjiem. Ostā ir izveidota ļoti laba infrastruktūra, kas garantē iespējas būt labākajiem termināļiem Baltijā.

– Pie sliekšņa jau ir Pilsētas svētki, kas vienmēr ir īstais brīdis, kad pateikt paldies saviem darbiniekiem. Ko jūs viņiem novēlētu?

– Vispirms novēlu veselību un laimi ģimenē, bet mēs parūpēsimies par sociālajām garantijām: samaksātiem nodokļiem, veselības apdrošināšanu, ilgtspējīgu uzņēmumu attīstību un izaugsmi, ko varēsim sasniegt tad, ja visi kopā to vēlēsimies. Es kā sieviete novēlu arī citiem – lai valda miers un saticība. Jo cilvēki labāk jūtas savās ģimenēs, jo labāk viņi sevi velta darbam.

Ventspils pilsēta ir ideāla vieta dzīvošanai, tūrismam, sportam, biznesam. Mūsu pludmales ir atzītas kā pašas lieliskākās ne tikai Baltijas reģionā. Mēs neesam koncentrējušies uz krīzes gaidīšanu vai tās pārvarēšanu, bet gan uz aktīvu un efektīvu darbību, lai uzplauktu labklājība ne tikai mūsu terminālī, bet arī ostā un pilsētā, atstājot pozitīvu ietekmi uz valsti kopumā.

***

UZZIŅAI

• Noord Natie Ventspils Terminals nodibināja uzņēmums Noord Natie n.v., [PSA Hesse Noord Natie], kas ir vadošs stividoru pakalpojumu un loģistikas uzņēmums Antverpenes ostā.

• 2000. gadā tika pabeigta termināļa būvniecības 1. kārta.

• 2000. gada 1. augusts – NNVT tiek apstrādāti pirmie kuģi – Aura un Finmaid.

• 2000. gada 10. oktobris – termināļa oficiālā atklāšanas diena.

• NNVT ir viens no uzņēmuma EBRD lielākajiem un nozīmīgākajiem privāto investīciju projektiem transporta biznesa sfērā Baltijas jūras reģionā.

• NNVT terminālim ir izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis: Ventspils brīvostā Baltijas jūras Austrumu piekrastē tirdzniecības ceļu krustojumā: Rietumi – Austrumi.

Latvijā

Ogres novada pašvaldība plāno atbalstīt zemessargus un brīvprātīgos, kuri uzsākuši dienestu Ukrainas bruņotajos spēkos. Pašvaldības priekšsēdētājs Egils Helmanis (NA) apliecināja domes atbalstu zemessargiem – novadā viņu ir ap 300, kā arī novada karavīriem un mediķiem, kuri patlaban atrodas Ukrainā. Šiem cilvēkiem pašvaldība piešķirs 50% atlaidi nekustamā īpašuma nodoklim (NĪN). Kāds ir atbalsts zemessargiem, karavīriem un mediķiem citās pašvaldībās?

Svarīgākais