Rīdzinieka karte neglābj no dārgākiem braucieniem

© Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

Rīgas domes pagaidu administrācijas lēmums par atlaižu atcelšanu biļetēm Rīgas sabiedriskajā transportā Covid-19 izraisītās ārkārtas situācijas laikā nebūt neattiecas tikai uz pensionāriem, skolēniem, studentiem un invalīdiem, kā tiek uzsvērts, skaidrojot pilsētas sabiedriskā transporta izmantošanu. Dārgāk jāmaksā tikpat kā visiem, un Rīdzinieka karte rīdziniekus vienlīdzīgākus nepadara.

Iepriekš nopirktos braucienus var izmantot arī krīzes laikā, bet gadās ne visai patīkami pārsteigumi. Teiksim, Rīdzinieka kartes lietotājam pirmskrīzes laikā iegādātie braucieni (visi - stundas braucieni par 1,15 eiro katrs) ir iztērēti, Rīdzinieka kartē tiek ielādēti nākamie braucieni, taču tie vairs nav stundas braucieni, bet gan atsevišķi braucieni. Maksa - 1,15 eiro par katru, arī brīvdienās (iepriekš - 0,60 eiro). Ja iepriekš uz darbu varēja aizbraukt par 1,15 eiro ar vairākiem sabiedriskā transporta līdzekļiem stundas laikā, tad tagad jāmaksā par katru braucienu, un var gadīties, ka ar taksometru ceļš ir pat lētāks. Starp citu, stundas biļete pašlaik maksā 2,30 eiro un pieejama tikai dzeltenajā viedbiļetē. Ja nepārsēžas vismaz trīs reizes, tad tā nav izdevīgāka par atsevišķu braucienu biļetēm.

Rīgas domes saistošie noteikumi Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā ir papildināti ar ierakstu, ka ārkārtējās situācijas laikā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā netiek piemēroti braukšanas maksas atvieglojumi, izņemot atsevišķas pasažieru kategorijas. Pagaidām ārkārtējā situācija ir pagarināta līdz 12. maijam, tas nozīmē, ka tik ilgi lielam rīdzinieku skaitam pārvietošanās ar sabiedrisko transportu būs dārgāka. Grozījumi jau minētajos pašvaldības saistošajos noteikumos par atlaižu atcelšanu ārkārtējā situācijā stājās spēkā uzreiz, tiklīdz lēmums bija pieņemts. Nebija jāgaida ne saskaņojums Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā, ne publikācija oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis.

SIA Rīgas satiksme valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa informēja, ka kopš Covid-19 ierobežojumu ieviešanas uzņēmuma zaudējumi mēnesī sasniedz divus miljonus eiro. Intervijā Latvijas Radio viņa sacīja, ka kopējā zaudējumu summa būs zināma pēc krīzes beigām. Uzņēmums nodrošina tikpat lielu braucienu skaitu kā ikdienā, bet pasažieru skaits samazinājies no 450 000 dienā uz mazāk nekā 100 000 dienā.

Dž. Innusa teica, ka ierosinājums atcelt atlaides sabiedriskajā transportā, piemēram, pensionāriem, ir atbalstāms, jo sākotnēji pēc aicinājuma neizmantot sabiedrisko transportu pasažieru skaits mazinājās tikai nedaudz. Tad, kad aicinājums tika papildināts ar sitienu pa pasažieru makiem, viņu skaits būtiski saruka.

Šonedēļ opozīciju pārstāvošie Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas locekļi kritizēja Rīgas domes pagaidu administratorus par lēmumu atcelt braukšanas biļešu atlaides pensionāriem un apelēja, ka senioriem jābrauc iepirkties lielveikalos, bet pagaidām viss paliek, kā ir. Šogad valsts budžetā par SIA Rīgas satiksme atstāto iespaidu uz valsts budžeta fiskālo telpu jāiemaksā 38 miljoni eiro, bet pašvaldība šo uzņēmumu dotēs ar130 miljoniem eiro.

Jebkurā gadījumā tas būs politisks lēmums, cik ātri un vai vispār pēc krīzes tiks atjaunoti braukšanas maksas atvieglojumi Rīgas sabiedriskajā transportā. Līdz šim braukšanas maksas atlaides Rīgā tika nodrošināta aptuveni 20 dažādām grupām. Joprojām atlaides saglabātas cilvēkiem ar 1. un 2. grupas invaliditāti, pirmsskolas vecuma bērniem, valsts un pašvaldības policijas darbiniekiem, pašvaldības izglītības iestāžu pedagogiem, Rīgas domes Labklājības departamenta pakļautības iestāžu sociālā darba speciālistiem, aprūpētājiem, veselības aprūpes personālam un ārstniecības procesā iesaistītajām personām, kuras strādā Rīgas pilsētas pašvaldības veselības aprūpes kapitālsabiedrībās.

Pasažieru grupas, kuras iepriekš sabiedriskajā transportā pārvietojās ar 100 procentu atlaidi - skolēni, nestrādājošie pensionāri, 3. grupas invalīdi, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidētāji, personas, kuras vecākas par 75 gadiem - sabiedrisko transportu var izmantot tikai tad, ja iegādātas biļetes par pilnu cenu.



Latvijā

Šonedēļ publicēts jaunais VID likums, bet no tā ir pazudusi norma, kas veicinātu VID atklātību par pašu veiktajām pārbaudēm. Saeimas deputāti atzīst, ka tā ir kļūda, viņi neesot to pamanījuši un sola labojumus. Lai arī retorikā visi Valsts ieņēmuma dienesta vadītāji teikuši, ka viņi vēlas par visu ziņot sabiedrībai, bet to it kā neļaujot likums, arī šoreiz nebija pat centienu atklātību padarīt lielāku. Gluži pretēji. Un tas nozīmē, ka nav iespējams vērtēt arī, cik kvalitatīvi strādā pats Valsts ieņēmumu dienests, v''esta TV raidījums "Nekā personīga".