Zināms, kad aptuveni darbību varētu sākt Kundziņsalas sašķidrinātās dabasgāzes terminālis

© f64.lv, Kaspars Krafts

Kundziņsalas sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) terminālis Rīgas ostā ātrākajā gadījumā darbību varētu sākt nākamajā vasarā, norāda kompānijas "Millennium Energy Partners LLC" valdes priekšsēdētājs Laša Šanidze.

ASV kompānijai "Millennium Energy Partners LLC" pieder Kundziņsalas projekta attīstītājs - SIA "Kundziņsalas dienvidu projekts".

Šanidze norādīja, ka projektam ir divi laika grafiki. Lai izbūvētu LNG uzglabāšanas tvertnes, kas bija paredzētas sākotnējā projektā, ir nepieciešami divi vai divi ar pusi gadi. Tomēr, ja ir nepieciešamas daudz ātrākas piegādes, gada laikā var izbūvēt gāzes cauruļvadu.

"Tādēļ projektam ir iespējami divi īstenošanas laiki - gāzes piegādes var sākt jau nākamajā vasarā, bet pilnā apjomā termināli var pabeigt divu vai divarpus gadu laikā," skaidro Šanidze.

Kundziņsalas projekts paredz izbūvēt LNG termināli, kurā būs regazifikācijas sistēma, kas ļaus gāzi transportēt pa cauruļvadiem, kā arī no kura gāzi tālāk varēs nogādāt ar autocisternām.

Sākotnēji projekts bija plānots nelielā apjomā - 300 000 tonnu sašķidrinātās gāzes gadā, un paredzēja piegādes tikai ar autocisternām Latvijā un citās Baltijas valstīs.

Tomēr, ņemot vērā ģeopolitiskās izmaiņas un grūtības, kādas reģionā ir radušās ar gāzes apgādi, nolemts veikt izpēti par projekta paplašināšanas iespējām. Šanidze stāsta, ka izpētes procesā bija iesaistīti dabasgāzes sistēmas operatora AS "Gaso" pārstāvji un inženieri, kā arī specialisti no starptautiskām kompānijām.

"Kopēja darba rezultātā tika izstrādāts tehniskais risinājums - projekts, kā ar gāzi var apgādāt Rīgu un Latviju. Pašlaik tie ir no 0,75 līdz 2,2 miljardiem kubikmetru gāzes gadā, bet apjomu varam turpināt palielināt visa projekta darbības laikā, lai Latvija saņemtu nepieciešamo gāzes daudzumu. Mums ir visas iespējas piegādāt gāzi gan Inčukalna pazemes gāzes krātuvei, gan apgādāt ar gāzi Rīgu un tās apkārtni," norādīja "Millennium Energy Partners LLC" valdes priekšsēdētājs.

Viņš atzīmē, ka projekta īstenošanas gadījumā plānots izmantot esošo "Gaso" cauruļvadu sistēmu, kurai klāt aptuveni 12 kilometru garumā ir jāizbūvē jauns zemspiediena gāzes cauruļvads, lai pieslēgtos augstspiediena gāzes sistēmai un varētu piegādāt gāzi tieši no Rīgas ostas uz Inčukalna dabasgāzes krātuvi. Līdz ar to būs iespējama gāzes piegāde Rīgai un, ja būs tāda vajadzība - Inčukalna dabasgāzes krātuvei, kā arī tiks saglabāts projekta sākotnējais plāns par LNG piegādēm klientiem.

Jautāts, vai "Gaso" tīklā pietiks Kundziņsalas LNG terminālim nepieciešamās caurlaidības, Šanidze skaidro, ka pašlaik "Gaso" piegādā no Krievijas saņemto gāzi, un vienīgais, kas mainīsies, būs gāzes avots, kas atradīsies Rīgas ostā. "Gaso" būšot tikai jāmaina piegādes avots.

"Rīgā esošai gāzes cauruļvadu sistēmai ir liela priekšrocība šim projektam un tam, lai varētu atteikties no Krievijas gāzes," norāda "Millennium Energy Partners LLC" valdes priekšsēdētājs.

Kā liecina informācija "Firmas.lv", "Kundziņsalas dienvidu projekts" reģistrēta 2010.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 4268 eiro. Kompānija 100% apmērā pieder "Millennium Energy Partners LLC", kuras patiesais labuma guvējs ir Šanidze.

Jau ziņots, ka Latvija panākusi konceptuālu vienošanos ar Igauniju un Somiju par peldoša LNG termināļa attīstīšanu Paldiskos, Igaunijā, kā arī iecerēts vērtēt arī pastāvīga termināļa izveidi Latvijā. Interesi Latvijā attīstīt LNG termināli izteikusi arī AS "Skulte LNG Terminal", kas vēlas celt terminālis pie Skultes ostas Saulkrastu novadā, bet pret to iebilst šīs kūrortpilsētas iedzīvotāji.

Latvijā

Viļņā pirmdien avarējušās Vācijas loģistikas kompānijas DHL lidmašīnas melnās kastes tiks nosūtītas uz ekspertīzi ārvalstīs, jo Lietuvai nav nepieciešamā laboratoriju aprīkojuma, trešdien paziņoja Nacionālā krīžu vadības centra vadītājs Vilmants Vitkausks.

Svarīgākais