Taksometros būs jāmaksā dubultā

No 1. februāra stāsies spēkā Satiksmes ministrijas izstrādātie noteikumi, kas paredz maksu par braucienu ar taksometru aprēķināt pēc divām pozīcijām – nobrauktā attāluma un pavadītā laika. Pasažieriem tas nozīmē – vidēji desmit minūšu brauciens būs apmēram par vienu latu dārgāks nekā līdz šim.

Līdz šim Rīgā noteiktie griesti par braucienu ar taksometru ir pusotrs lats par iekāpšanu, 50 santīmu par katru kilometru un seši lati par gaidīšanu stundā. Braukšanas maksas aprēķinā par taksometru pakalpojumiem galvenokārt izmanto tā saukto vienkāršo tarifu, kas nozīmē, ka taksometru skaitītājos ir ieprogrammēts noteikts minimālais ātrums, kuru pārsniedzot turpmākajā ceļā aprēķina tikai nobraukto attālumu, savukārt, braucot lēnāk, rēķina tikai ceļā pavadīto laiku, nobraukto attālumu neņemot vērā. Līdz ar to čekā atspoguļotā informācija nav objektīva, jo neuzrāda reālo kilometru nobraukumu.

"Līdz šim visas diskusijas, kas ir bijušas, vienmēr bija par tarifiem, nevis braukšanas maksas aprēķināšanu. Daudzas kompānijas piekopa negodīgo praksi un pasažieriem piemēroja dubulto maksu gan par nobraukto attālumu, gan braucienā pavadīto laiku. To neaizliedz arī Eiropas regula par dubulto tarifu, taču Latvijā godīgie pārvadātāji šādu praksi nelieto," Neatkarīgajai stāsta Rīgas taksometru parka izpilddirektore Anita Pakalniece.

Turpmāk iecerēts brauciena maksu aprēķināt, summējot kopā gan nobrauktos kilometrus, gan braucienā pavadīto laiku neatkarīgi no tā, ar kādu ātrumu taksometrs ir braucis. Noteikumu izstrādātāji uzskata, ka, summējoties abiem parametriem, braukšanas maksa taksometros teorētiski palielinātos, taču prognozējams, ka taksometru pārvadājumu tirgus nepieļaus cenu celšanos un tiks noteikti zemāki tarifi par katru nobraukto kilometru, kā arī ceļā pavadīto laiku. Gan laika, gan attāluma maksimālos tarifus nosaka katra pašvaldība.

"Šie grozījumi radīs problēmas pasažieriem, jo, piemēram, ja līdz šim bija skaidrs, cik maksā brauciens no lidostas līdz centram, tad tagad klāt būs jāskaita ceļā pavadītais laiks, un tas nozīmē, ka maksas neparedzētu apstākļu dēļ varēs būtiski atšķirties," apgalvo BalticTaxi direktors Ingus Kļaviņš. Viņa vadītais uzņēmums jau sācis informēt klientus par gaidāmajām izmaiņām.

"Manuprāt, tas ir nepārdomāts lēmums, it īpaši šajā laikā, kas benzīns kļūst dārgāks, līdz ar to palielinās arī pašizmaksa par vienu kilometru. Mēs esam pārliecināti, ka tirgus tam vēl nav gatavs, un pagaidām ir pāragri prognozēt, kā tas iespaidos taksometru nozari," komentē I. Kļaviņš.

Arī A. Pakalniece ir pārliecināta, ka šo noteikumu pieņemšana ir notikusi steigā un tā nav pirmā reize, kad atbildīgās personas pieņem nepārdomātus lēmumus. "Rīgā taksometru tarifu pieņēma laikā, kad pievienotās vērtības nodokļa likme bija 18 procentu, taču to nemainīja, kad nodokli pacēla līdz 21 un tagad līdz 22 procentiem" . Lai pasažieri neizjustu tarifu paaugstinājumu, uzņēmums nedaudz samazinājis tarifus, tā maksa par gaidīšanu ir deviņi santīmi minūtē jeb 5,40 lati, par katru nobraukto kilometru – 45 santīmi, savukārt iekāpšanas maksa – 1,20 lati.

Latvijā

Eiropas mājdzīvnieku produktu izplatītāju un ražotāju asociācija FEDIAF veikusi pētījumus par kaķu skaitu Eiropas valstu mājsaimniecībās. Pētnieki secinājuši, ka Latvijā kaķi dzīvo 37% no visām mājsaimniecībām. Tas ir trešais augstākais rādītājs Eiropas valstīs. Pirmajā vietā ar 48% ir Rumānija, otrajā ar 41% atrodas Polija. Kā izskaidrot to, ka esam tik ļoti pieķērušies šiem mīļajiem mājdzīvniekiem; kas mums tik ļoti patīk kaķos – pētījumu rezultātus “Neatkarīgajai” skaidro dzīvnieku mājvietas “Ulubele” saimniece Ilze Džonsone un sociologs Aigars Freimanis.