"Rail Baltica" būvniecība: kas divu gadu laikā ir paveikts?

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

"Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla būvniecība norit kopš 2020.gada novembra, un divu gadu laikā izbūvēti 68% trases dienvidu puses pāļu, norakti 45 000 kubikmetri dzelzceļa uzbēruma un izveidoti jauni 43 kilometri telekomunikāciju un jaudas kabeļu tīkli un vairāk nekā 100 kilometru dzelzceļa signalizācijas kabeļu tīkls, vēsta par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji.

Tāpat divu gadu laikā izbūvēta 230 metrus gara dzelzceļa uzbēruma atbalsta siena, demontēta tirdzniecības centra "Titāniks" ēka un uzbūvēta jauna transformatoru stacija.

"Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris norāda, ka "Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla būvniecība Rīgas mērogam ir lielākais un apjomīgākais infrastruktūras būvniecības projekts, kas ietekmēs Rīgas vizuālo tēlu, mobilitāti un attīstības iespējas vēl vairākas desmitgades.

Lai darbi noritētu veiksmīgi un tiktu respektētas dažādu sabiedrības grupu vēlmes un vajadzības, "Eiropas dzelzceļa " un būvnieks "BeReRix" sadarbojies ar vairāk nekā 100 nozares, infrastruktūras un NVO partneriem. Ap 80% no iesniegtajiem būvniecības risinājumiem un dažādu sabiedrības grupu vajadzībām un interesēm ir ņemtas vērā.

"Rīgas Centrālais mezgls top kā viens no modernākajiem satiksmes mezgliem Eiropā - nozīmīgs gan "Rail Baltica" pamattrasei, gan kā iespēja uzlabot Latvijas sabiedriskā transporta sistēmu," pauž Vingris.

Divu gadu laikā "Rail Baltica" būvlaukums Rīgā ir paplašinājies un šobrīd aptver visu posmu dzelzceļa uzbēruma dienvidu pusē no Lāčplēša ielas līdz Rīgas Starptautiskajai autoostai un Maskavas ielai. Šajā posmā tiek īstenoti jauno dzelzceļa sliežu ceļu estakāžu un pārvadu izbūves darbi, saistītās ceļu un inženiertīklu infrastruktūras pārbūve un sakārtošana, ēku demontāža, kā arī Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas ēkas dienvidu daļas būvniecība.

Būvniecība vienlaikus norit Lāčplēša ielas pārvada zonā, Dzirnavu ielas pārvada zonā, Rīgas Centrālās stacijas dienvidu pusē, Gogoļa ielas pārvada zonā, Prāgas ielas pārvada zonā, bijušā tirdzniecības centra un autostāvvietu kompleksa "Titāniks" teritorijā, kā arī autoostas teritorijā. Būvdarbu pazemes infrastruktūras izbūve ir gandrīz pilnībā noslēgusies, un aktīvākā būvdarbu daļa notiek virs zemes un ir ikdienā redzama ikvienam Rīgas iedzīvotājam un viesim.

Tuvākā pusgada laikā "Rail Baltica" tiks uzbūvēti jauni dzelzceļa pārvadi pār Lāčplēša, Dzirnavu un Gogoļa ielām, kā arī autoostas teritorijā. Savukārt pār Rīgas kanālu "BeReRix" būvēs jaunu "Rail Baltica" tiltu, bet stacijas ēkai tiks pabeigta arku pamatu, liftu šahtas un kāpņu sienu izbūve, un sākti siju montāžas darbi, kā arī tiks turpināta pārējā ēkas un multimodālās zonas būvniecība.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2026.gada līdz 2030.gadam.

Svarīgākais