«Kaut kā veco laiku kostīmos uz skatuves arvien jūtos labāk nekā mūsdienu kostīmos. Es jau smejos – pēc desmit gadiem staigāšu linu brunčos, basām kājām un koklēšu,» smaida Nacionālā teātra aktrise Zane Jančevska.
Viņai 29. jūnijā bija dzimšanas diena un 3. jūlijā gaidāma pirmizrāde – galvenā loma amerikāņu dramaturga Džeimsa Goldmena lugā Lauva ziemā, kuru iestudējis jaunais režisors Jurģis Jonelis un kurai greznus, 12. gadsimtam pietuvinātus kostīmus no lina veidojusi tērpu māksliniece Baiba Vaivare.
Turpinot izrāžu virkni par spilgtām personībām un vēsturiskiem notikumiem Latvijas un pasaules kultūrā un mākslā, Mūzikas un mākslas atbalsta fonds (Music and Art Support Foundation) šajā vasarā piedāvā amerikāņu dramaturga Džeimsa Goldmena pirms vairāk nekā 40 gadiem sarakstīto lugu Lauva ziemā. Tā allaž ir saglabājusi godpilnu vietu uz pasaules teātru skatuvēm un kino ekrāniem, jo paver vienreizēju iespēju aktieriem veidot izcilus tēlus, bet kostīmu māksliniekiem – karaliskus tērpus. Režisora Jurģa Joneļa jauniestudējumu kopā ar Zani Jančevsku izspēlēs Juris Kalniņš, Egils Melbārdis, Gundars Silakaktiņš, Kristaps Kareļins, Mārtiņš Brūveris, Ieva Aniņa, Kaspars Aniņš un Edgars Kaufelds.
Mīla un naids
Vēstījuma centrā ir Britānijas valdnieku pāra – karaļa Henrija II Plantageneta un viņa nežēlastībā kritušās sievas Akvitānijas Elinoras – skaudrais romāns, kurā cieši savijas mīla un naids. Un pāri visam – cietsirdīgas spēles par varu: kuram atstāt mantojumā troni – trim dēliem vai karaļa mīļākajai, Francijas princesei? «Lugas darbība notiek 1183. gadā, bet, lūkojoties uz šo spēli un cīņu par varu, ir skaidrs, ka tas varētu norisināties jebkurā gadsimtā un valstī. Arī šodien, jo cilvēku vājības diemžēl nemainās,» stāsta Zane Jančevska, piebilstot, ka izrādē karaliskas kaislības izdzīvo karaliskā ģimene.
Aktrise patiesi sajūsminās par tērpu mākslinieces Baibas Vaivares šai izrādei veidotajiem kostīmiem: «Viņas mīlestība ir lins, un man arī lins ļoti patīk. Viņa pirmoreiz taisa kostīmus teātrim – viņai pašai tas ir interesanti, un arī mums tas ir interesanti. Jo lins tiešām ir fantastisks materiāls – tas sniedz tik daudz iespēju!» aktrise sapratusi. Viņa atklāj: lai arī 12. gadsimtā jau bija samts un brokāts, izrādē visi kostīmi taisīti no lina – pat bruņu vestes. «Protams, tā ir drusku mānīšanās, bet tas ir interesanti.»
Ja sievietei ir krūtis
«Es zinu, kādi griezumi man piestāv un kādi – nepiestāv. Mana omīte bija šuvēja, priekš tiem laikiem – ļoti laba šuvēja, un tieši viņa man to iemācīja,» stāsta Zane Jančevska. Viņa saka: ja sievietei ir krūtis, tad uzšūt kostīmu, kas viņai piestāv, nav tik vienkārši. Piemēram, trīsdesmito gadu kostīmu griezums pazudina vidukli. «Jā, kādreiz kāds teātra kostīms tiek arī pārtaisīts,» aktrise neslēpj, taču piebilst, ka nu jau arvien retāk. Zināma pieredze aktrisei ir arī pašai – pavisam nesen viņa sev uzšuva blūzi, miesas krāsā, no dabiska auduma. «Nekur tādu nevarēju atrast, tāpēc, kad ieraudzīju tādu šallīti, šuvu pati. Tikai – kaut kā ļoti neapdomīgi ieliku to mazgāt ļoti karstā ūdenī, un man liekas, ka man tā vairs neder...» aktrise mazliet sabēdājas, taču palepojas, ka pašas šūtajai blūzītei bija ļoti pieguloši, bet tik novatoriski piedurkņu griezumi, ka viņa pavisam mierīgi varēja pacelt roku un aizlikt to aiz auss. «Man nepietika auduma, vajadzēja kombinēt – tā pavisam nejauši sanāca superīgs piedurkņu piegriezums,» viņa pati pabrīnās par savām dizaineres spējām.