Emīls Jakrins: Jaunās Rīgas domes sasaukuma vēsmas

© Rūta Kalmuka/F64

Par to, kas bija, par to, kas būs Rīgas domē, Neatkarīgās intervija ar bijušo Rīgas domes Satiksmes departamenta vadītāju, tagad arhitektūras, projektēšanas un restorānu biznesa uzņēmuma SIA “Vincents” vadītāju Emīlu Jakrinu.

Rīgas domē ir nomainīta vara, ir ievēlētas atbildīgās amatpersonas. Kā vērtējat izmaiņas?

Pašvaldības vēlēšanu rezultāti ir tikai likumsakarīgi pēc radītā haosa pēdējā gada laikā dažādu iekšēju un ārēju apstākļu dēļ.

Šis sasaukums noteikti izcelsies ar tā dažādību un atsevišķu politisko spēku kļūdaini veikto politisko aprēķinu. Kā spilgtāko piemēru var izcelt “Attīstībai/Par!” un “Progresīvo” sarakstu. Vēlētāji ir novērtējuši idejas un atbalstījuši tieši “Progresīvo” partijas cilvēkus. Sarakstā no 14 mandātiem “Attīstībai/Par!” ir tikai trīs. Tas liecina, ka beidzot rīdzinieki iedziļinās un sāk izprast politiskos procesus. Jaunievēlētie deputāti nedrīkstētu tik viegli paļauties komandām no ārpuses, bet pieturēties pie savas piedāvātās programmas. Politiķi nedrīkst pievilt vēlētāju doto mandātu.

Toties ar “vecajiem vēžiem” viss ir daudz vieglāk ‒ iemītas taciņas un netikumi paliek… Svarīgi būs jaunajam pilsētas mēram nosargāt savu pārliecību un vērtības, citādi labās pārvaldības prakse paliks tāls sapnis.

Novēlu jaunajiem izturību un veiksmi, jo par pārmaiņu ieviešanu un politisko pretestību zinu vairāk, nekā man gribētos atzīt.

Viens no lielākajiem Rīgas domes sāpju bērniem ir pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme”. Kāds ir jūsu viedoklis par tā iespējamo attīstību?

“Rīgas satiksme” šobrīd nodrošina iespēju apmēram 70 procentiem pasažieru braukt par velti vai ar ievērojamām atlaidēm. Pragmatiski vērtējot no uzņēmuma perspektīvas, būtu jāmaina samaksas kārtība par braucieniem, jo ar šī brīža realizēto politiku uzņēmums nekad nevarēs patstāvīgi segt izmaksas. Politiski vērtējot… Tam spēkam, kas mainīs braukšanas atlaižu politiku būs jādzird par sevi daudz…

Runājot par praktiskākām lietām saistībā ar uzņēmumu “Rīgas satiksme”, jācer, ka tā vadība beidzot ir likvidējusi vai vismaz uzsākusi sarunas par likvidāciju saistībā ar tās daudzajiem apakšuzņēmējiem, kuri sistēmu apkalpoja. Laikā, kad man bija uzticēta vadība, biju pārliecināts, ka “Rīgas karte” ir jāpārņem un jānodrošina skaidra un saprotama pārvaldības sistēma esošajā ietvarā. Diemžēl jāatzīst, ka bijušajiem “Rīgas satiksmes” un “Rīgas kartes” redzamajiem un neredzamajiem darboņiem bija palikusi ietekme uz pašvaldības deputātiem… Tas nozīmēja, ka jaunā pārvaldības sistēmas ieviešana tika atstāta otrajā plānā. Man personīgi būs interesanti apskatīties, kā šo jautājumu risinās jaunie domnieki. Novēlu viņiem veiksmi, izcīnot pārvaldības sistēmas izmaiņas ne tikai uzņēmuma, bet arī visu iedzīvotāju interesēs.

Valdošā koalīcija Saeimā ir lēmusi par izmaiņām brīvostu pārvaldības modeļos ‒ Ventspilī un Rīgā, likvidējot pašvaldības pārstāvi tajās. Lēmums tiek motivēts ar labas pārvaldības ieviešanu. Vai tas atbilst patiesībai?

Jaunieviestajam ostu pārvaldības modelim ir daudz trūkumu, un tas nav atbilstošs Latvijā izveidotajai sistēmai. Pieņemtais modelis paredz, ka ostas pārvaldīs ierēdņi un ieceltās amatpersonas, kuras vēlētāju priekšā neatbild vai atbild tikai pastarpināti. Tas nozīmē, ka politiķi kārtējo reizi nodrošina sev tirgošanās iespējas par amatiem, kas padara šo procesu ļoti aizdomīgu un necaurspīdīgu. Latvija ir tomēr demokrātiska valsts, un būtu tikai apsveicami, ja beidzot politiķi uzņemtos arī reālu atbildību, nevis to deleģētu ieceltajiem pārstāvjiem.

Kā var noprast, pašlaik visus publiskos amatus esat pametis un esat tikai un vienīgi privātbiznesā?

Jā, vadu uzņēmumu grupu ar vairāku miljonu eiro apgrozījumu gadā un redzu plašas perspektīvas, kā to attīstīt arī turpmāk. Valsts darbā esmu pavadījis ilgu laiku, darbojoties efektīvi un pārstāvēto iestāžu interesēs. Esmu sapratis, ka mana pieeja uzņēmumu vadībā publiskajā sektorā ir par strauju birokrātijas pārstāvjiem, bieži vien centienus apstādina politiski merkantilas intereses, jo sarežģīta sistēma un necaurspīdīgums ir izdevīgāk nekā sakārtota un saprotama mikrovide uzņēmumā.

Atkal ir atpakaļ ierobežojumi, kas saistīti ar Covid-19. Kā jūsu uzņēmums tos pārdzīvo?

Šobrīd visdramatiskāk cieš tās industrijas, kuras nodarbojas ar ēdināšanas un viesmīlības pakalpojumiem, kā arī tieši un netieši ir saistītas ar tūrismu. Diemžēl viens no mūsu uzņēmējdarbības pamatvirzieniem ir restorānu bizness, un tas ļoti izjuta pandēmijas sākšanos. Tomēr mēs nolēmām nevis padoties pandēmijas panikai, bet gan šo mirkli izmantot, lai atjaunotu restorāna ēkas un tuvākajā laikā vērtu restorāna telpas apmeklētājiem jaunā konceptā. Mans biznesa partneris izcilais pavārs Mārtiņš Rītiņš ir sagatavojis daudz dažādu gardu pārsteigumu mūsu viesiem!





Intervijas

Latvijas Nacionālais dabas muzejs ir bagātību krātuve – daudznozaru dabaszinātņu muzejs, kurā glabājas ģeoloģiskie, entomoloģiskie, paleontoloģiskie, zooloģiskie, botāniskie, mikoloģiskie un antropoloģiskie priekšmeti. Krājums sistemātiski tiek papildināts, ievācot priekšmetus dabā, iepērkot, saņemot dāvinājumus. Muzeja krājumā ir daudzas Latvijā un pasaulē izzūdošas un jau izmirušas sugas, tāpēc kolekciju vērtība ar katru gadu pieaug. Arvien aktuālāks kļūst jautājums par šo vērtību ilglaicīgu saglabāšanu un kā tās nosargāt globālo krīžu, tostarp kara, gadījumā. Par muzeja vērtībām un muzeoloģiskajiem smalkumiem intervijā “nra.lv” stāsta muzeja direktore Skaidrīte Ruskule.

Svarīgākais