Saeimas deputāti šogad varēs īrēt šikākus mājokļus

DEPUTĀTUS GRIB PIESPIEST IZMANTOT SABIEDRISKO TRANSPORTU. Ja Saeima akceptēs sabiedrības iniciatīvu, kas paredz Saeimas deputātiem kompensēt tikai sabiedriskā transporta izdevumus, nevis degvielas iegādi, tad tautas kalpiem, kuri vēlēsies saņemt šīs kompensācijas, nāksies pārvietoties ar sabiedrisko transportu, nevis ar personisko auto © Ģirts Ozoliņš/F64

Neskatoties uz valstī valdošo krīzi un attālināto darbu, 13. Saeimas deputāti šogad var saņemt vēl lielākas kompensācijas par mājokļa īri un transporta izdevumiem nekā pērn. Četru gadu laikā šis atbalsts deputātu maciņiem ir pieaudzis par 25 procentiem. Šogad deputāti var pretendēt no 161 eiro lielas kompensācijas mēnesī (Rīgā un Pierīgā dzīvojošie) līdz 1076 eiro lielai kompensācijai mēnesī, ja deputāta dzīvesvieta ir tālāk nekā 280 kilometri no Rīgas.

Saskaņā ar Saeimas kārtības rulli, Saeimas deputāti līdzās atalgojumam var saņemt arī kompensāciju par transportu un mājokļa izdevumiem, ja viņiem, realizējot savas pilnvaras, ir radušies šādi izdevumi. Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums nosaka, ka šī kompensācija nedrīkst pārsniegt vidējās darba samaksas apmēru, kas noapaļots pilnos eiro un kam piemērots koeficients 1. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2019. gadā mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī par pilnas slodzes darbu bija 1076 eiro, tātad deputāti, kuri dzīvo vismaz 280 kilometru attālumā no Rīgas, šogad varēs saņemt 1076 eiro lielu kompensāciju par mājokļa īri un transportu. Deputātu dzīvesvietai atrodoties tuvāk Rīgai, kompensācijas apmērs samazinās. Piemēram, deputāti, kuri dzīvo Rīgā vai Pierīgā, transporta un dzīvesvietas izdevumu kompensāciju šogad varēs saņemt 161 eiro apmērā, pērn Rīgā dzīvojošajam deputātam maksimālā kompensācija bija 151 eiro mēnesī.

Kompensācijas izmanto vairāk nekā puse deputātu

Par pagājušā gada novembri transporta izdevumu kompensāciju pieprasīja un saņēma 53 deputāti (par kopējo summu 7372 eiro), to vidū arī Rīgā un tās apkārtnē dzīvojošie, piemēram, Raimonds Bergmanis, Boriss Cilēvičs, Aleksandrs Kiršteins, Andrejs Klementjevs, Ivans Klementjevs, Artuss Kaimiņš, Rihards Kozlovskis, Māris Kučinskis, Atis Lejiņš, Regīna Ločmele, Igors Pimenovs, Ivars Puga, Dana Reizniece-Ozola, Edvīns Šnore, Ļubova Švecova. Katrs no šiem deputātiem bija pieprasījis atšķirīgu summu, kas svārstījās no aptuveni 40 eiro līdz 140 eiro.

Artūrs Rubiks transporta kompensācijā par novembri saņēma 151 eiro, Nikolajs Kabanovs - 150,99 eiro. Tā kā Rīgā un Pierīgā dzīvojošie Saeimas deputāti pērn varēja kompensācijā saņemt maksimums 151 eiro, tad A. Rubiks šo limitu izmantoja pilnībā, N. Kababovs - bez viena centa. Arī septembrī un oktobrī (faktiski gandrīz katru mēnesi pērn) šie divi deputāti izmantoja piešķirto limitu pilnībā vai bez dažiem centiem. Vislielāko kompensācija par transporta izdevumiem novembrī - 442 eiro - pieprasīja Jānis Dūklavs.

Mājokļa īre par novembri tika kompensēta 20 deputātiem. Deputātu mājokļu īres maksa svārstās sākot no 350 eiro (Jānim Cielēnam) līdz 650 eiro (Uldim Budriķim). Par oktobri U. Budriķim mājokļa īres kompensācijā samaksāti 500 eiro, kas liecina, ka viņa īres mājoklis mēneša laikā sadārdzinājies par 150 eiro. Viņš ir vienīgais Saeimas deputāts, kura mājoklim novembrī bija kāpusi īres maksa, salīdzinot ar oktobri.

Kopumā Saeimas deputātiem pagājušā gada 11 mēnešos kompensācijās ir izmaksāti aptuveni 227 tūkstoši eiro, tajā skaitā novembrī - aptuveni 17 tūkstoši eiro.

Vai kompensāciju varētu aizstāt ar transporta biļetēm?

Sabiedrības iniciatīvu platformā “ManaBalss.lv” līdz vakardienai 19 688 iedzīvotāji bija parakstījušies, lai Saeimas deputātu transporta kompensāciju aizstātu ar sabiedriskā transporta biļešu kompensācijām. Šobrīd deputātiem apmaksā gan izdevumus par transporta biļetēm, gan degvielas čekus. Šī iniciatīva ir iesniegta Saeimā, lai aicinātu Saeimu lemt par Saeimas deputātu transporta kompensāciju aizstāšanu ar sabiedriskā transporta biļešu kompensācijām, ietaupot nodokļu maksātāju naudu, jo pat dārgākās sabiedriskā transporta biļetes radīs mazākus izdevumus nekā kompensācijas par privāto autotransportu tādiem pašiem attālumiem. Tas arī motivēs deputātus Saeimā virzīt iniciatīvas, vērstas uz esošo sabiedriskā transporta problēmu risināšanu.

Iniciatīvā norādīts, ka Saeimas deputātiem iespējams saņemt lielas transporta kompensācijas, kas deputātus nemotivē pārvietoties ekonomiski, videi un sabiedrībai draudzīgi. Vidēji mēnesī deputātiem transporta kompensācijās 2020. gada pirmajos 8 mēnešos izmaksāti 9968 eiro.

Izpēte

2024. gada 31. decembrī beigsies piecgades līgums starp Krievijas “Gazprom” un Ukrainas “Naftogaz” par gāzes transportēšanu caur Ukrainu. Pagājušā gada vasaras beigās Ukrainas valsts prezidents Volodimirs Zelenskis paziņoja, ka Ukraina neturpinās Krievijas gāzes tranzītu caur savu teritoriju. Maskava neslēpj interesi par tranzīta turpināšanu, taču Kijiva plāno atteikties no ne tikai gāzes, bet arī naftas transportēšanas no Krievijas un aicina ES nepirkt Krievijas energoresursus, par kuru līdzekļiem Vladimirs Putins turpina finansēt karu pret Ukrainu. Kādu vietu ieņems Ukraina globālajā gāzes un naftas tranzītā, “Radio Brīvība” studijā savus viedokļus pauda žurnālists Vitālijs Portņikovs, bijusī Ukrainas ārlietu ministra vietniece eirointegrācijas jautājumos Lana Zerkala un naftas un gāzes nozares analītiķis, austrumvalstu pētnieks Mihails Krutihins.