Juris Žagars: Dailes teātris "Shen Yun" izrādē nav iesaistīts – tikai izīrē telpas

© Dmitrijs Suļžics/MN

Šajās dienās Dailes teātra skatuvi piepildīs pasaulē pretrunīgi vērtētā reliģiskas organizācijas “Faluņguņ” sastāvā esoša deju grupa "Shen Yun", pret kuras vadītājiem ASV notiek tiesas process apsūdzībās par nepilngadīgo ekspluatāciju un piespiedu darbu. Kas ir Latvijā notiekošo šīs grupas koncertu īstie organizatori, ar ko izrāde saskaņota un cik daudz izrādes organizēšanā ir iesaistīts pats Dailes teātris, “Neatkarīgajai” skaidro Dailes teātra valdes loceklis Juris Žagars.

Neatkarīgās interesi notiekošajam pasākumam Dailes teātrī piesaistīja decembrī TV raidījumā “Nekā personīga” izskanējusī informācija, ka teātrī uzstāsies reliģiskas organizācijas “Faluņguņ” sastāvā esoša deju grupa “Shen Yun”. J. Žagars novembra nogalē esot saņēmis vēstuli no Ķīnas vēstniecības kurā minēts, ka 1999. gadā Ķīnas valdība šo organizāciju aizliegusi, un Ķīna rekomendējot pārdomāt plānotā uzveduma izrādīšanu. Žagars raidījumam paudis, ka uz vēstuli nav reaģēts, jo kādas valsts vēstniecības mēģinājumu ietekmēt teātra repertuāru uzskatot par absolūti nepieņemamu. Vienlaikus jau decembra sākumā “nra.lv” lasītāji ziņoja, ka Rīgas un Jūrmalas turīgāko rajonu iedzīvotāji savās pasta kasītēs atrod ļoti kvalitatīvas, dārgas drukas reklāmas bukletus ar aicinājumu apmeklēt Dailes teātrī krāšņu uzvedumu lepna orķestra pavadībā. No bukleta teksta satura izrietēja, ka uzvedums būs ļoti iespaidīgs un tam būs politiska nokrāsa. Iestudējums iecerēts kā protests Ķīnas varai - tātad politisks pasākums. Ja reiz deju grupas izrāde iekļauta teātra repertuārā, tad tās uzvešanā tiek iesaistīti teātra darbinieki un līdz ar to arī tiek tērēti valsts budžeta līdzekļi. Kādēļ gan jātērē valsts līdzekļi tik dārgi reklamētam pasākumam ar pasaulē pretrunīgu reputāciju?

Lai precizētu Dailes teātra un līdz ar to arī valsts budžeta naudas iesaisti izrādes organizēšanā, “Neatkarīgā” vērsās pie Dailes teātra valdes locekļa Jura Žagara, jautājot, kas ir viesizrādes "Ķīna pirms komunisma" oficiālie organizatori. Ar teātra komunikācijas vadītājas Agneses Vārpiņas starpniecību saņēmām atbildi, ka pasākuma organizatori ir Latvijas Faluņ Dafa asociācija.

"Neatkarīgā" vaicāja, vai minētā izrāde ir iekļauta VSIA "Dailes teātris" repertuārā un, ja jā, tad saskaņā ar kādu/kura lēmumu. J. Žagara atbilde bija šāda: "Šis nav teātra repertuāra pasākums. Dailes teātris nav pasākuma organizators vai līdzproducents, bet izīrē telpas organizatoram. Dailes teātra telpas ir pieprasītas, un dienās, kad nav ieplānotas teātra repertuāra izrādes, teātris var tās iznomāt, lai gūtu papildu ieņēmumus."

Uz jautājumu, vai izrāde "Ķīna pirms komunisma" tika saskaņota ar Dailes teātra vadību, tajā skaitā ar teātra māksliniecisko direktoru Viesturu Kairišu, J. Žagars atbildēja: “Par pasākuma norisi teātrī teātra vadība ir informēta. Informācija par katru nomas pasākumu ir zināma tam teātra personālam, uz kuru tas attiecas un kura iesaiste pasākuma nodrošināšanā ir nepieciešama, tas attiecas arī uz vadību. Teātra mākslinieciskā direktora kompetencēs nav kontrolēt telpu nomas procesu.

Teātra vadība tieši tiek iesaistīta procesā, ja ir radusies nepieciešamība lauzt kādu no jau noslēgtiem nomas līgumiem vai, slēdzot jaunu līgumu, ir radušās šaubas par nomnieku. Pieņemot lēmumu, tiek analizēti šādi aspekti:

1) Vai pēc Krievijas izvērstā kara pret Ukrainu nomnieks turpina sadarbību ar Krieviju vai gūst ienākumus šīs valsts tirgū;

2) Vai nomnieks ir paudis atbalstu Krievijas agresīvajai politikai un nav nosodījis Krievijas uzsākto karu Ukrainā;

3) Vai telpu nomnieks nav saistīts ar valstīm, kas jebkādā veidā atbalsta Krievijas uzbrukumu Ukrainai;

4) Vai kāds no pasākumu organizatoriem vai dalībniekiem ir Eiropas Savienības sankciju sarakstā;

5) Vai kāds no pasākumu organizatoriem vai dalībniekiem vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un par to ir informācija no valsts drošības iestādēm.

Tāpat līgumu neslēdzam vai laužam esošu, ja esam saņēmuši rīkojumu no teātri pārraugošās Kultūras ministrijas vai oficiālu informāciju no Latvijas drošības struktūrām par augstākminēto apstākļu iestāšanos.

Pēc Dailes teātra rīcībā esošās informācijas, esošais nomnieks "Latvijas Faluņ Dafa asociācija" neatbilst nevienam no augstāk minētajiem nosacījumiem."

Vaicāts, kādi ir nomas nosacījumi, kas ir līgumslēdzējas puses, kāds ir nomas termiņš, nomas maksas apmērs un samaksas kārtība, vai tā ir priekšapmaksa vai pēcapmaksa (cik dienu laikā), teātra valdes loceklis skaidroja, ka līgums par telpu nomu noslēgts 2024. gada 23. aprīlī: "Līgums ir noslēgts pēc pamata nosacījumiem kā ar jebkuru citu telpu nomnieku. Telpu nomas cenrādis ir pieejams teātra mājaslapā https://www.dailesteatris.lv/lv/teatris/cenradis."

Uz jautājumu, vai viesizrāžu "Ķīna pirms komunisma" realizēšanā tiek vai tiks piesaistīti Dailes teātra mākslinieki un darbinieki, t.sk. tehniskie darbinieki, ja jā, tad kas apmaksās minētā personāla piesaisti, saņēmām šādu atbildi: "Dailes teātra tehniskie darbinieki tiek iesaistīti nomas pasākumu nodrošināšanā, ja to pieprasa nomnieks un tas ir atrunāts līgumā. Darbinieku iesaistes izmaksas vienmēr sedz nomnieks."

"Neatkarīgā" jau rakstīja, ka laikrakstā "The New York Times" (NT) pagājušā gada 25. novembrī parādījusies ziņa, ka bijušais "Shen Yun Performing Arts" dejotājs Čans Čuņko (Chang Chun-Ko) iesniedzis prasību tiesā, apsūdzot deju grupu "Shen Yun" nepilngadīgo dejotāju ekspluatācijā.

Jau pagājušā gada augustā "The New York Times" žurnālisti apmēram 10 mēnešus izmeklējuši iepriekš izskanējušos apgalvojumus, ka deju grupa emocionāli manipulējusi ar jauniem izpildītājiem un viņus psiholoģiski ietekmējusi. Divi laikraksta žurnālisti intervējuši vairāk nekā 80 cilvēku, pārbaudījuši simtiem lappušu ierakstus un pārskatījuši slepenos ierakstus, kas tika veikti deju grupas apsargātajā galvenajā mītnē Ņujorkas štatā.

Bijušais dejotājs Čans Čuņko tiesas prāvā apsūdz "Shen Yun" par piespiedu darbu un cilvēktirdzniecību. Bijušais izpildītājs, kurš tika pieņemts darbā, "Shen Yun" pievienojās 13 gadu vecumā. Viņš teicis, ka deju grupa piespiedusi bērnus pelnīt naudu pasākuma organizētājiem. Bijušais "Faluņgun" reliģiskās kustības ievērojamās mūzikas un deju kompānijas "Shen Yun Performing Arts" dejotājs apsūdzējis grupu un tās vadītājus bērnu tirdzniecībā, mēģinājumos piespiest bērnus strādāt par nelielu samaksu vai bez tās. "Shen Yun Performing Arts" viņš raksturojis kā "piespiedu darba uzņēmumu", kas izmantojis nepilngadīgos dejotājus ar draudiem un publisku kaunināšanu, lai nopelnītu simtiem miljonu dolāru.

"Shen Yun" un "Faluņgun" pārstāvji uz laikraksta žurnālistu jautājumiem nav atbildējuši. Viņi iepriekš esot nolieguši jebkādas nelikumības un teikuši, ka darba likumi neattiecas uz viņu nepilngadīgajiem izpildītājiem, jo viņi esot studenti, kuri apmeklē "Shen Yun" kā vietu, kur var mācīties, nevis esot viņu darbinieki. Katrs students "Shen Yun" piedaloties brīvprātīgi.

Katru gadu tūrē ar "Shen Yun" dodas simtiem izpildītāju, tostarp liels skaits pusaudžu dejotāju un mūziķu. Lai trenētos priekšnesumiem, bērni ierodas pie organizētājiem no visas pasaules, lai reģistrētos skolā grupas galvenajā mītnē Kuddebekvilā Ņujorkas štatā, ziemeļrietumos no Ņujorkas.

Daudzi no bērniem, kuri ierodas "Shen Yun" galvenajā mītnē, kas pazīstama kā "Dragon Springs", nerunājot angliski. Pēc atdalīšanas no ģimenēm viņi tiekot ievirzīti "piespiešanas un kontroles sistēmā, kas attiecas uz gandrīz visiem dejotāju dzīves aspektiem", teikts tiesai sniegtajās liecībās.

Izpēte

Šodien tiks atjaunots vilcienu maršruts, par kura slēgšanu satiksmes ministrs Vilis Krištopans taisnojās Saeimas 1997. gada 18. septembra sēdē, “ka Lietuvas un Igaunijas valdības atteicās turpmāk dotēt un tika atcelts šis “Baltikas ekspresis” jeb “Baltijas ekspresis” - vilciens, kas iet no Tallinas uz Varšavu, jo vienkārši tas bija, pirmkārt, ļoti nerentabls un, otrkārt, bija ļoti maz pasažieru.”

Svarīgākais